marți, 9 iunie 2015

Primul castravete, L'important c'est la rose, L'important

Prima data are o semnificatie deosebita in viata oricarui om. Primul dinte, primul cuvint, primul dinte cazut, prima zi de scoala, primul sarut ca pin-la urma tot te f.., prima femeie, primul job, prima leafa, prima catastrofa, primul succes, primul sudat autogen, prima ora de soferie, primul coltar, prima zi de armata, prima de merit, primul proiect, prima casatorie, primul copil, prima betie, si ma rog, tot ce e prima/primul ramine tiparit in memoria fiecaruia si a apropiatiilor, toata viata.

Pentru mine, pe linga aceste prime am un primul extrem de emotionant si anume, primul castravete; in fiecare an pun, (de fapt pune nefasta) cu muuulta dragoste seminte in mici paharele, le asez linga fereastra si le ud zilnic. In fiecare dimineata le urmaresc evolutia si, cindva, imi iau inima-n dinti si le dau drumul in lumea rea si zbuciumata. Incepe lupta cu melcii, cu vintul, cu frigul, caldura si ploaia dar, daca am noroc, apare, apare micut, micut si el. Il mingii usurel, ii pun o funda rosie sa nu se deoache.

vineri, 22 mai 2015

NASA se joaca

De cind s-au taiat fondurile NASA s-a apucat sa
NASA presents GL-10 Drohne: Flug-Monster mit 10 Rotoren
fabrice jucarii.. mi se pare mai mult decit penibil, chiar ca-i Monster.. e monstruos.
**************
Dar lumea nu se limiteaza la NASA, care a devenit un fel de azil de batrini care traieste din amintiri... mai exista si altii, unii chiar teribili oameni racheta

marți, 19 mai 2015

большой самолет, Antonov 225

Se spunea ca cei mai mari pitici sunt piticii rusi, existau poante ca si cei mai mari paduchi ar fi cei rusesti, dar iata ca totusi rusii, de fapt ucrainienii, au cel mai mare avion, Antonov 225.
Este pe departe cel mai mare avion, e construit doar un singur exemplar, este mai mare chiar decit Airbus 380, ca sa nu mai vorbim de Jumbo.
Sa lasam pozele sa vorbeasca:

Sursa „Giant planes comparison“ von Clem Tillier
Interesant e ca-n aceasta comparatie intra si Spruce goose, avionul din lemn al lui Hughes, una dintre cele mai fascinante personalitati ale lumii. Viata lui a fost ecranizata in "Aviator", unul dintre putinele filme pe care le-am vazut, eu nefiind cinefil. De altfel filmul mi s-a parut f. slab, imi amintesc de niste scene din hangarul in care se construia avionul de LEMN, in care erau prezentate in exces scintei de sudura, ca tot spun ziaristii, pasarea de otel.

miercuri, 13 mai 2015

Eisheilige, Sfintii Ghetii

Daca vrei sa fii fericit citeva ore, bea, 
daca vrei sa fii fericit trei zile, insoara-te, 
daca vrei sa fii fericit o saptamina, taie porcul, 
daca vrei sa fii fericit o viata, ia-ti o gradina. 
(Proverb chinezesc)

marți, 12 mai 2015

A 400M, sau cronica unei catastrofe programate

Motto "nu ajunge sa ai ghinion, mai te urmareste si nenorocul" sau "cind sunt multe moase ramine copilul cu buricul netaiat"

Prin anii 80 au inceput europenii sa planuiasca realizarea unui nou avion de transport militar pt. a inlocui invechitele Transall sau Hercules.

marți, 5 mai 2015

Fly, chinezule, fly

Motto "The capitalists will sell us the rope with which we will hang them",
Lenin
 
C919

Iata ca maieurile tetra chinezesti au facut pui, au ajuns avioane.

joi, 2 aprilie 2015

De ce cad avioanele? De la IAR 93 la Airbus

Se spune ca avionul ar fi cel mai sigur mijloc de transport, probabilitatea sa mori intr-un accident de avion e de o mie de ori mai mica decit aceea de a fi traznit, se si vede citi trazniti sunt pe lume, nu mai vorbim de comparatii cu auto, tren. Si totusi de ce cad avioanele? Multi dintre specialistii in aviatie pe care-i cunosc au frica de zbor, or stii ei ceva. Statistic, se pare ca mai mult de jumatate din accidente este din vina pilotilor. Deci daca s-ar automatiza cit mai mult si deci pilotii ar avea mai putina raspundere, ar ramine doar niste manechini frumosi care sa priveasca cerul senin, am fi mai siguri. Nasoala e ca cu cit pilotii au mai putin de facut cu atit devin mai nepriceputi, mai neantrenati si in cazul in care teribila automatizare da chics chiar ca nu mai stiu pe ce lume sunt. E si o problema filozofico-sociala, fiecare dintre noi a fost confruntat cu un aparat computerizat care cindva a inceput sa joace aiurea, fie telefon, computer, masina de prajit piine electronizata (mie mi se arde f. des piinea), auto, tot mie atunci cind semnalizez dreapta masina arata stg., uneori TVul se aprinde singur, nu pot aprinde aragazul deoarece nu mai stiu cum se deblocheaza siguranta pt. copii si se pot enumera cinci pagini cu asemenea intimplari.

miercuri, 18 martie 2015

De la IAR 99 pina la Eurofighter, cercetarea de aviatie.

Atentie, acesta e un articol f. greu, plin de detalii tehnice.
La cap. IAR 99 aici povesteam de curajul, un pic inconstient, pe care l-am avut atunci de a folosi tehnologii noi, chiar daca la nivel mondial erau solutii cunoscute, cum ar fi structuri honeycomb sau invelisuri frezate electrochimic. Ce a fost atunci, nebunie, inconstienta, curajul tineretii? Se pune intrebarea cit e procentul de risc pe care sa ti-l asumi la proiectarea unor produse, risc care sa nu genereze o catastrofa? De regula tocmai pt. a miscora acest procent de risc se face cercetare. Care este locul cercetarii in dezvoltarea aviatiei, mai ales a celei militare? Tehnica militara a fost intotdeauna cea care a dus tehnica mai departe, inventiile militare fiind mai apoi folosite si-n civilie. Exista enorm de multe exemple, de la Sabia din Damascus, a nu se confunda cu Sabia lui Damocles, pina la Bill Gates care si-a pus bazele imperiului din contracte cu Pentagonul.