Lenin
C919 |
Iata ca maieurile tetra chinezesti au facut pui, au ajuns avioane.
Desi chinezii au o fabrica Airbus au construit, totusi, singuri, un avion de pasageri, care urmeaza sa zboare in curind si sa fie omologat pina la sfirsitul anului. Din 2016 urmeaza sa intre in productie de serie. Mie personal mi se pare proiectul extrem de ambitios si ma-ndoiesc ca aceste termene ar putea fi respectate, dar cu niste aminari mai lungi sau mai scurte cred ca pina la urma vor reusi. In ziua de azi e extrem de greu sa se omologheze ceva, sunt cunoscute exemplele cu trenurile Siemens, Velaro D, care au asteptat doi ani, trenurile Bombardier, Talent 2, vro trei ani, sau catastrofa trenurilor poloneze care urmau sa fie livrate in Germania si se pare ca nu vor fi niciodata omologate. Ca sa nu mai vorbim de dezastrul nemteasc cu aeroportul din Berlin, intirziat cu multi ani si scumpit cu multe miliarde, tot din motive de omologare.
Dar, sa nu uitam ca si Romania a visat odata sa faca avioane civile de transport, au fost proiecte chiar de avioane in conceptie proprie nu numai in licenta ca BAC 1-11, deci sansa unei certificari exista. Se pare ca piata chinezeasca e teribil de infomentata de avioane, se vorbeste de o cerinta in jur de 6000 de avioane, cu o valoare totala de ca 700 miliarde Euroi.
E greu de spus cit din tehnologie s-a furat, copiat si cit a fost cumparata/licentiata. In poza de mai sus se vede ca o parte din prajitura o vor minca vesticii, mai toate componentele sensibile, de la motoare la avionics sunt totusi productie vestica, mai ales americana.
Desigur pt. aviatie e pozitiva aparitia unui nou concurent, vorba aia "Konkurrenz belebt das Geschäft" dar oare ce vor face cei mari, Boeing, Airbus, Embraer, Bombardier, sau japonezii si mai ales, ce fac rusii, cu al lor Suchoi Superjet 100? Unde e saracul Iliushin?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
comentati