In acest context e de inteles frica multora de a se lasa pe
mina unor roboti. Sa analizam un caz recent de incident aerian, caz f.
mediatizat in ultimul timp. Un Airbus pleaca de la Bilbao directia München,
ajunge la inaltimea de croaziera si deodata isi lasa botul jos si o ia in
picaj.
Introducere.
Intii trebuie sa-ncercam sa definim termenul de „stall“.
Acesta e un termen infricosator in aviatie, inseamna nici mai mult nici mai
putin ca avionul nu mai are portanta si incepe sa cada. Din „stall“ se poate
intra in vrie, cea mai infricosatoare fiind vria plata, moment in care
comenzile avionului nu mai reactioneaza si prabusirea e uneori inevitabila.
Stallul apare la unghi mari de incidenta, atunci cind curgerea pe aripa devine
turbulenta si se desprinde de partea superioara a profilului. Se vorbeste de un
unghi critic de stall, care, ca lucrurile sa devina si mai complicate, depinde si
de viteza.
Curgere turbulenta la stall |
Atentie, unghiul de incidenta e unghiul dintre curentu de aer
si coarda aripii, a nu se confunda cu unghiul dintre axa avionului si orizont,
sau ma rog, cu inclinarea avionului cind avionul urca sau coboara. Este deci
elementar ca pilotii sa fie avertizati atunci cind sunt in apropierea acestui
unghi critic, pe vremuri exista un dispozitiv simplu ca un fel de fluier
care atunci cind curgerea pe aripa trecea prin fluieras incepea sa fluiere. La
avioanele moderne exista sisteme electronice de protectie, respectiv de
avertizare a pericolului de intrare in stall.
Vizualizarea unghiului de incidenta la un planor |
AOA
senzori AOA |
ia la senzori neamule! |
Revenind la Airbusul de care vorbeam, doi dintre cei trei senzori
s-au blocat, se spune ca ar fi inghetat, desi toti au sisteme antijivraj, iar
cel de a-l treilea arata corect. Idiotul de computer insa, l-a ignorat tocmai pe cel care
spunea adevarul si s-a luat dupa ceilalti doi care aratau ca unghiul e prea
mare si deci trebuie miscorat si a dat comanda de coborire a botului. Spre
surprinderea computerului, cum am spus, un idiot, desi botul a coborit nu s-a intimplat asteptata
corectare a unghiului de incidenta, respectiv miscorarea acestuia, asa ca
computerul a impins si mai tare botul in jos.
Nu as vrea sa complic si mai tare povestea dar aceste
miscari sunt destul de fine deoarece exista un alt sistem de protectie al
factorului de sarcina care limiteaza bruscarea miscarilor.
Revenim, pilotii au debransat pilotul automat, care de fapt nu avea nimic de spus in cazul de fata, si au tras
puternic de mansa (de fapt de joy stick, deoarece Airbus nu are mansa). Avionul
nu a reactionat in nici un fel deoarece sistemul antistall avea prioritate fata
de comenzile pilotilor, din contra, a luat-o cu viteza la vale. Trebuie sa fie o chestie ciudata, ca si cum ai roti volanul la stg. si masina vireaza la dr.
Norocul a fost ca pilotii au reusit sa comunice cu solul, cu
niste ingineri isteti care s-au prins rapid de ce este vorba si le-a zis sa
decupleze manual senzorii AOA1 si AOA2, fapt ce a dus la rapida stabilizare a
avionului si aterizarea in conditii perfecte.
In urma acestui incident s-a modificat atit automatizarea
avionului si s-au informat pilotii asa ca se crede ca nu ar mai fi nici un
pericol. Norocul a fost ca avionul a ajuns la sol sanatos, daca s-ar fi
prabusit e dificil de spus daca s-ar fi gasit vrodata cauza, in primul rind ar
fi trebuit gasita „cutia neagra“ portocalie, si-n al doilea rind ar fi trecut
poate mai multi ani, ani in care celelalte trei mii de avioane ar fi zburat in
continuare fara a fi corectate, cu riscul sa pateasca acelasi bucluc.
In acest context nu inteleg de ce datele de zbor se inregistreaza pe o cutie instalata in avion si nu se telemetreaza undeva, pe un satelit sa spunem, astfel incit in orice moment ar fi la dispozitia anchetatorilor. In urma cu aproape 40 de ani am avut pe prototipul IAR 93 sisteme de inregistrare a datelor care transmiteau datele la sol, azi nu ar fi nici un fel de probeme tehnice si nici costurile nu ar fi cine stie ce, in definitiv s-ar putea transmite printr-un telefon mobil.
Deci puteti sa zburati cu incredere!
Paste fericit! Aici deja a venit!
In acest context nu inteleg de ce datele de zbor se inregistreaza pe o cutie instalata in avion si nu se telemetreaza undeva, pe un satelit sa spunem, astfel incit in orice moment ar fi la dispozitia anchetatorilor. In urma cu aproape 40 de ani am avut pe prototipul IAR 93 sisteme de inregistrare a datelor care transmiteau datele la sol, azi nu ar fi nici un fel de probeme tehnice si nici costurile nu ar fi cine stie ce, in definitiv s-ar putea transmite printr-un telefon mobil.
Deci puteti sa zburati cu incredere!
Paste fericit! Aici deja a venit!
Ia uite, domnu' Neamtu, ringin' any bells?
RăspundețiȘtergerehttp://books.google.ro/books?id=Yy4EAAAAMBAJ&pg=PA3&lpg=PA3&dq=%22Howdy,+Comrades!+Let%E2%80%99s+Do+a+Deal%22&source=bl&ots=A4uZjBXxMU&sig=Fs9vvdpb2HoPsxytbsdZwen6DC4&hl=ro&ei=wDwPTbrFO8Sy8QPvu7WEBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CCsQ6AEwBA#v=onepage&q=%22Howdy%2C%20Comrades!%20Let%E2%80%99s%20Do%20a%20Deal%22&f=false
interesant! Clopoteii sunt cam ruginiti!
Ștergere