sâmbătă, 23 aprilie 2016

de la Mercedes la Dacia, sa ne pisam in rezervoare

Am urmarit cu atentie scandalul cu manipularile VW. Am incercat sa-nteleg ce si cum. Mi s-a parut clar in ce a constat ecrocheria, sistemul recunostea atunci cind masina se afla pe banc de incercare si regimul motorului era micsorat, pt. a reduce emisiile de codoi si NOx.
Mai departe insa, se pare ca cunostiintele mele de termodinamica nu sunt suficiente, de altfel tot timpul am fost speriat de cuvinte furioase ca entalpie si entropie. Nu pricep si pace cum de e posibil ca printr-o modificare de software, asa ca prin minune, motoarele sa devina curate in regim de drum!? Ce ar putea sa faca acea software, care parametrii ai motorului ar putea fi modificati ca sa scada dramatic noxele fara sa influenteze puterea si consumul motorului?
Iata ca partidul si guvernul, respectiv ministrul transportului, au comandat un studiu sa afle tot poporul ce si cum. Ieri s-a dat publicitatii acestui studiu si s-a aflat ca nu numai VW a facut excrocherii ci mai toata floarea de la apus dar si de la rasarit. Chiar si Dacia care se afla intr-o companie de prestigiu, ca da, si Dacia e implicata. Mercedes deja a recunoscut si a anuntat remedierea a citeva sute de mii de masini. Repet, nu am inteles cum arata aceasta remediere si ce vor face!?

Cica Dacia Sandero ar depasi cu 1181%, ceva mai mult decit Porsche cu "numai" 889%, dar mai putin decit Renault Kadjar 1,5 l cu 1355%! Picant e ca Renaultul in laborator e cel mai tare din parcare, cu numai 21mg NOx, dar pe strada e cel mai imputit.
Ce am inteles insa e alta solutie si anume: se injecteaza in teava de evacuare un lichid care leaga, printr-o reactie chimica simpla, NOxul si noxele se transforma in apa si azot.
Thermolyse des Harnstoffs:
\mathrm{(NH_2)_2CO \longrightarrow NH_3 + HNCO}
anschließende Hydrolyse:
\mathrm{HNCO + H_2O \longrightarrow NH_3 + CO_2}
Selektive Katalytische Reduktion (Standard-SCR, Temperatur über 250 Grad):
\mathrm{4NO + 4NH_3 + O_2 \longrightarrow 4N_2 + 6H_2O}
schnelle SCR (Temperatur über 170 bis 300 Grad)
\mathrm{NO + NO_2 + 2NH_3 \longrightarrow 2N_2 + 3H_2O}
Acest lichid minune, Diesel Exhaust Fluid, nume american, sau Adblue, marca inregistrata germana e f. interesant, nu e altceva decit urina amestecata cu apa demineralizata, 30% urina. Cica e nevoie de f. putin, numai 1,5l la 1000 de km, dar totusi e destul de scump, o fi pipi de fata mare si asta-i tare rar. 

vineri, 15 aprilie 2016

Le petit prince, Antoine de Saint-Exupéry

Motto „Adieu, dit le renard. Voici mon secret. Il est très simple: On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux." -Le Petit Prince, chap. XXI)

duminică, 10 aprilie 2016

o bizdiganie zburatoare, Volocopter

Din categoria orice poate zbura iata un fel de elicopter electric. Ca orice chestie noua e intimpinat cu urale, laude, e considerata o noua revolutie tehnologica. Eu m-am cam ars cu revolutiile, chiar si cu cele tehnologice, de aceea sunt mai sceptic.
Dar intii poze,

duminică, 27 martie 2016

Ce mai citim? de avioane bineinteles

In asteptarea primaverii, pt. a evita deprimarea gradinii care plinge, plinge (ptii ce imagine frumoasa am scos!; de fapt ploua, ploua, ploua), care se-mpotriveste incalzirii globale, citim.
Citim sa aflam cit de viteji eram noi, inainte, bineinteles. Azi va recomand o carte scrisa de un canadian de origine romana, Rumanian Aces of World War 2.



Ma cam irita poza cu fetele care ii vizitau pe baieti in Ungaria. De regula muierile nu au voie pe aeroport, dar cel mai tare ma irita baiatu care sta cu curu pe ampenajul orizontal, Pai bine bha racane, nu ti-e bha rusine!  Ca proiectant de ampenaje nu ma tem ca se buleste dar orsicum e o lipsa de respect.

miercuri, 23 martie 2016

A venit iepurasul, mi-a adus un IAR 93 si un 99!


Un avantaj al nostru, al dezradacinatilor, e ca, uneori, avem mai multi Pasti. De Pastele asta iepurasul mi-a adus doua avioane, da, doua avioane. Trebuie sa le fac, cu cele doua miini stingi, pe care le posed, cred ca va dura pin-la Pastele cailor. Cica asa ar trebui sa arate:

Sa vad daca mai primesc ceva si de Pastele ortodox!

Paste fericit!

luni, 21 martie 2016

IAR-93 NewEngine

La rugamintea domnului Ciprian Mustata incerc sa scriu un articol despre posibilitatea, evident teoretica, de a remotoriza IAR 93 cu un motor Ivchenko-Progress AI-222.

Consideratii generale

Eu insumi am criticat constructia acestui avion aspru critica aspra. Scriam ca una din marile probleme ale avionului a fost motorizarea, dar si noi am exagerat incercind sa construim un avion imens cu doua motorase de jucarie.
La o eventuala remotorizare sunt doua lucruri ce ar trebui in special urmarite:
  1. Bilantul de greutate, respectiv centraj
  2. Fly by wire, un lucru legat de pct. unu.
Fly by wire


joi, 17 martie 2016

12 angry men

Eight: There were eleven votes for guilty—it’s not so easy for me to raise my hand and send a boy off to die without talking about it first.

Ten: [to Eight] I don’t mind telling you this, mister. We don’t owe the kid a thing. He got a fair trial, didn’t he? You know what that trial cost? He’s lucky he got it. Look, we’re all grown-ups here. You’re not going to tell us that we’re supposed to believe him, knowing what he is. I’ve lived among ‘em all my life. You can’t believe a word they say. You know that.

Nine: …Since when is dishonesty a group characteristic? You have no monopoly on the truth


Undeva in America (viata bate filmul)

Deci de foarte multe ori, adica odata pe an, esti chemat sa-ti faci datoria de cetatean si sa participi ca juriu intr-un proces civil. Daca esti norocos, cum am fost eu pina acum....iti risti doar o zi, in care cu inca 100 de insi, astepti intr-o sala de judecata... sa vezi cum se formeaza juriul de 12 + 2 rezerve...daca e un proces usor....si se aleg cei 14 in aceeasi zi...tu ai scapat pt un an....sau daca merge mai greu cu alegerea lor...poti sa stai cu ei 3-4 zile pina se gasesc „oamenii potriviti” alesi de ambele parti: acuzarea si apararea. Apoi esti liber....un an de zile ai scapat de aceasta „datorie”.

marți, 15 martie 2016

Paris, composite mon amour!

Impins de sentimente pozitive m-am hotarit sa-i ofer nefestii un sejur de vro saptamina in Paris, orasul indragostitilor. Pe linga multele obiective turistice, pe care le-am mai vazut de citeva ori, m-am gindit sa-i fac si o surpriza, s-o invit la o expozitie f. interesanta, la JEC, atentie, se scrie cu "C" nu cu "G". Pe vremea cind eram in cimpia muncii vizitam aceasta expozitie f. des, spre invidia nefestii, de aceea am zis sa mearga si ea. Am fost destul de surprins sa aflu ca nici prin cap nu-i trece sa viziteze asa ceva si i se pare din parte-mi o obraznicie, ea asteptindu-se la cu totul altceva, cind i-am spus ca-i pregatesc o surpriza, desi a acceptat ca e o mare surpriza.
Tsai.

Deci am mers singur cu fi-miu si el pasionat de aceste aspecte.
Ce am vazut? Expozitia e din ce in ce mai mare si f. intens vizitata. Dar sa ne referim la noutatile tehnice.
Participare: in domeniul cercetarii expozitia e dominata de institutele germane, in timp ce in domeniul fabricatiei, al producerii materialelor, firmele asiatice sunt in mars impresionant. Daca in urma cu citiva ani asiaticii, cu citeva exceptii, nu prea existau, acum sunt aproape majoritari. Prezenta chinezilor se poate explica si prin faptul ca tehnologia fibrelor e inrudita puternic cu tehnologia textilelor. Trebuie totusi mentionat ca japonezii domina in continuare fabricarea fibrei de carbon, (Toray, Toho, etc.) fibra care e de fapt vedeta compozitelor.

luni, 22 februarie 2016

Mi-ar place sa fiu miliardar

Pe masura ce-mbatrinesc imi doresc din ce in ce mai mult sa fiu miliardar. Nu ca la tinerete nu as fi vrut, dar parca atunci aveam atitea altele care ma faceau fericit incit starea de miliardar m-ar fi jenat.
Sa vedem ce fac miliardarii, de ex. Richard Branson, seful, printre altele, al firmei Virgin, firma care si-a propus sa fac turism in cosmos. Cica o calatorie ar costa 250000 $ si deja ar exista o armata de interesati. Investitia totala ar fi de 100 mio. $. Avionul poate transporta 6 pasageri si doi piloti, deci ar scoate 1,5 mio $ pe zbor.
Dar sa analizam partea tehnica, asta mi se pare fascinanta. Sistemul e construit de fa. Scaled Composites. Idolul meu, Burt Rutan, are si el degetele in joc.
Cele doua sisteme cuplate

SpaceshipTwo
Avionul-racheta denumit SpaceShipTwo -SS2 e purtat pina la inaltimea de de aprox. 14000 metri de un alt avion, WhiteKnightTwo WK2. Dupa decrosare, SS2 isi porneste propria racheta si trece la zbor vertical. Decrosarea se face la o viteza de ca. 0,8 M. Manevra de trecere de la zbor subsonic de urcare, la viteza supersonica de ca. 1,9 M, in pozitie verticala, e extrem de complicata. E cunoscut faptul ca,