duminică, 10 aprilie 2016

o bizdiganie zburatoare, Volocopter

Din categoria orice poate zbura iata un fel de elicopter electric. Ca orice chestie noua e intimpinat cu urale, laude, e considerata o noua revolutie tehnologica. Eu m-am cam ars cu revolutiile, chiar si cu cele tehnologice, de aceea sunt mai sceptic.
Dar intii poze,
Dupa cum se vede principiul e al jucariei care se poate cumpara la colt de strada. Mai multe motorase cu elicele respective se-nvirt si incepe sa zboare. Motorasele electrice ar fi visul oricarui ing. de aviatie, ii usureaza sarcina, nu mai trebuie sa socoteasca pierderea de putere cu inaltimea. La Volocopter e vorba de 18 motoare, de ce 18?, cica asa se realizeaza o redundanta care mareste masiv siguranta zborului. Ca bizdigania zboara, si chiar f. frumos, o dovedeste filmuletul. Se pare nu numai ca zboara ci ca e si f. usor de pilotat, un simplu joistick miscat in directia dorita si jucaria zboara. Am intrat pe situl firmei si am incercat sa aflu mai multe date tehnice. Proiectul a fost subventionat de stat cu ca. 2 milioane. Se vorbeste f. frumos de design, si da designul e frumos, de pret, se pare ca e destul de scump, da va deveni ieftin, chiar si de viteza max. 100kmh. Greutatea e de 450kg., cara doi pasageri, e deja certificat. Acumulatorii se-ncarca in doua ore, puterea instalata e de 45kw. Ciudat, dar despre autonomia de zbor nu se spune nici un cuvint, sau poate ca nu am descoperit eu. Dar sa-ncercam sa socotim, din cei 450kg. greutate totala, scadem doi pasageri, conf. standard, fara bagaje cintaresc 160, deci ramin 290. Presupun ca structura, chiar daca e facuta din fibra de carbon nu poate cintari mai putin de 100kg. incl. cele 18 motorase, motoroase de 2,5kw, cu elicele respective. Cele mai performante motoate electrice Siemens cintaresc 1kg la o putere de 5Kw, inseamna ca un motoras cintareste o juma de kg. cu elicea respectiva max. un kg, adica 18 pe total. Deci ramin 190kg. pt. acumulatori. Stim ca un kg. de acu, la tehnica actuala, poate inmagazina 0,140Kwh, deci cei 190kg ar putea acumula 26,6kwh energie, deci volocopterul ar putea zbura ca. 30 de minute. Presupunind ca nu tot timpul merge cu puterea maxima de 45kw am putea specula si am ajunge undeva la 45 de minute, deci in jur de 70 de km distanta de zbor.


Dar asta nu e tot, chiar si marii Airbus si Siemens au incheiat un contract de colaborare pt. dezvoltarea unui avion electric(hibrid), avion care ar transporta 100 de pasageri si ar fi gata undeva prin 2030. Deja s-a format o echipa din ca. 200 de persoane. Airbus si Siemens

Sunt cumva pesimist cind aud de tractiunea electrica, fie la avioane, fie la masini, de ex. Tesla, deoarece problema acumulatoriilor inca nu e rezolvata multumitor. Am incercat sa scriu aici de aceasta tema. Desi au trecut cinci ani de cind am facut studiul respectiv verificind datele am observat ca nu s-au obtinut mari progrese, de revolutie neputind fiind vorba. Asa ca raminem cu speranta si cu multumirea ca am mai scris un articol pe blog de popularizarea stiintei.

P.S Se pare ca estimarile mele privind anduranta nu sunt prea departe, iata un avion electric Airbus_E-Fan, Comparindu-l cu Volocopterul are o putere instalata de 60kw, vit. max. 220, de croaziera 160, autonomie de zbor 40 minute.

6 comentarii:

  1. Ejți ciudos, Nemțule.
    O să ia ielectricitate dîn aer, Tesla, alea-alea!

    RăspundețiȘtergere
  2. ca pasionat jucator de bursa admir cu stupoare cresterea asimptotica a actiunilor Tesla, cica au scos o masina noua care se vinde ca pe vremuri Dacia, se asteapta doi ani! De investit nu o voi face, mi se pare prea fierbinte.

    Parerea mea e ca balonul "mobilitate electrica" intretinut in mare parte de ideologii verzi obsedante, de f. multe ori subventionate masiv de politica, se va sparge intr-o zi cu o mare bubuitura.

    RăspundețiȘtergere
  3. Numarul mare de motorase nu poate fi justificat prin fiabilitate.
    Pt. ca motoarele electrice sunt mai fiabile decat cele cu explozie.
    Nu vad, prin urmare, rostul unei suprastructuri imense/complicate, care aduce si un spor de greutate.
    Un singur motor/o singura elice ar fi suficient, simplificand toata sandramaua.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu-nteleg de ce e necesar un nr. atit de mare de motoare!? Dar doar un motor ar fi prea putin, ar fi elicopter cu toate dezavantajele legate de automatul deviator, elice de coada etc.
      Minimul cred ca ar trebui sa fie de patru, cum sunt jucariile care se pot cumpara peste tot, asta pt. a simplifica conducerea si dinamica zborului.

      Ștergere
  4. Oricum, doar cand tehnologia acumularii energiei electrice se va "coace" suficient (dpdv al autonomiei oferite si al costurilor), chestiile astea vor depasi faza de jucarele.
    Pana atunci o sa mai curga ceva apa pe Dambovita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cind se va "coace" un sistem de stocare si transport prin unde al energiei ar echivala cu o adevarata revolutie. Insa, cu putinele mele cunostinte de fizica, ma tem ca pur si simplu asa ceva nu va fi posibil.

      Ștergere

comentati