Marcelino "loveste" din nou!
A aparut cea mai grozava carte a anului, o aventura savuroasa in lumea aviatiei anilor 70-80. Comenzi direct la avioane@gmx.de Cartea "Si noi am construit avioane" se poata procura si de la magazinul Pilotshop din Baneasa: PilotShop Baneasa Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 24-28, sector 1, Bucuresti, 014052 Mobil (Vodafone): +40 770 951 700 Telefon: +4 031 425 3387 Fax: +4 031 425 3388 E-mail: office@pilotshop.ro Program de lucru: Luni-Vineri 09:00-17:00
duminică, 6 aprilie 2025
vineri, 4 aprilie 2025
Trump si lista
E amuzanta panica din
mass media romaneasca legata de masurile lui Trump privind vama. Panica e
mult mai accentuata decit in Germania, tara care ar fi mult mai afectata.
Romania plinge ca prin
marirea taxelor vamale exportul in USA va avea de suferit. Dar care export? In
primul rind Ro are, pe total, un bilanz negativ de cca 31,3 miliarde $ (2023), care
reprezinta ca 10% din BIP. adica importa mai mult decit exporta. Romania
exporta mai mult in EU, pe primul loc fiind Germania.
Totusi cu USA are un
bilant pozitiv, România a exportat anul trecut produse în valoare de peste
2,283 miliarde de euro în Statele Unite ale Americii și a importat bunuri de
1,315 miliarde de euro, ceea ce a generat un excedent comercial de 968 milioane
de euro. Dar exportul total al Romaniei a fost de 93 miliarde euroi, deci cel
cu USA ar reprezenta doar cca 2,5% din total. Conform listei prezentate de
Trump ar urma sa creasca vama la acestea de la 20 la 39%, ceea ce ar insemna
micsorarea exportului Romaniei, e greu de spus cu cit dar nu cred ca ar insemna
mare lucru.
Iata insa ca pt acest “nu
mare lucru”, romanii s-au isterizat, curg peste tot acuzatii, injuraturi, chiar
blesteme. Tot romanii, bietii de ei sunt cei mai ingrijorati de caderea
pietelor bursiere!? Oare citi nea Ioni au banii de batrinete bagati in actiuni?
Dar, nu asa, trebuie si noi sa participam!
Desigur lucrurile sunt
mult mai complicate, ma tem ca nici Trump nu a inteles totul. De exemplu mai
tineti minte cum era cu Clauza națiunii celei mai favorizate? Stim cu totii, de
asemenea, ca vama nu se face pe principiul elicopterului, ci e f complicata,
uneori se aplica diferit nu numai la diferite tari, ci chiar la diferite
produse.
La nivel mondial
exista o organizatie care incearca sa stabileasca niste reguli privind comertul
international, se numeste WTO. Desigur aceasta organizatie face ce fac toate
organizatiile de acest fel, cel mai des fac congrese. Iata o poza din stafful
unei conferinte.
Voi incerca sa
continui cu aceasta tema, voi vorbi chiar si de Vama Veche, ca ar fi la subiect,
pina atunci mi-as dori ca romanii sa se linisteasca, doar vine Pastele.
Apropos Paste, vad
intr-o reclama germana ca se gasesc miei proaspeti din Australia!? Cum naiba au
ajuns proaspeti dupa atita drum, si cit o fi fost vama la ei, ca miei din
Romania nu prea vad pe aici!. Ce zice Becali? Dar ciobanul moldovean si cel
ungurean?
Erata:
Unu-i moldovan,
Unu-i ungurean
Și unu-i vrâncean.
duminică, 30 martie 2025
Leurda si rusii
In fiecare primavara
postez ceva despre Leurda.
Una dintre primele
lucruri aflate la venirea in Ge a fost despre Bärlauch, adica despre Leurda.
Habar nu am de unde si cum, cert e ca nu de la nemti am aflat, nu cunosc nici
un neamt sa manince asa ceva, desi cred ca exista odata ce se gaseste, la niste
preturi astronomice, pe la supermarcheturi. In Romania nu aflasem de asa ceva
si de abia in ultimul timp am aflat ca se gaseste.
Cind am avut gradina
primul lucru a fost sa-mi cultiv ceva Leurda fiind incredintat ca asta s-ar
intinde ca nebuna. S-a intins ceva, dar nici pe departe cum se spunea. Cindva
am descoperit si o padure, nu departe, merg cu bicicleta, desi sunt vai si
dealuri, unde e leurda cit vezi cu ochii.
Dar iata ca a aparut
pe pe aici Bärlauch-mafia. Desigur acestia sunt straini, cel mai des ceceni, chirchizi,
sau cine mai stie ce, oricum in zilele de azi, sunt cu totii rusi, in nici un
caz ucrainieni. Astia culeg cu sacii, nasoala e ca scot cu tot cu radacina si
deci practic distrug viitorul plantei. Eu iau doar o frunzulita din trei,
deoarece o plantuta are trei foi si daca iei numai una planta se regenereaza,
ca vreau sa aiba si copiii si nepotii mei, desi lor nu le place. Si se spune ca
chiar se exporta in Rusia, nu stiu pe ce cai.
Astia considera Leurda
a fi f afrodisiatica, lucru pe care eu nu l-am remarcat, m-am hotarit sa dublez
portia.
vineri, 28 martie 2025
NGAD Wingman
4 Wingman
In
Regulamentul pentru zbor al aviaţiei militare, din 24.01.2021. sunt definite
formatiile de zbor functie de nr avioanelor:
a)
celulă, pentru 2 aeronave;
b)
patrulă, pentru 3-6 aeronave;
c)
escadrilă, pentru 9-18 aeronave.
Dupa
cum vedem cea mai mica formatie e celula, formata din doua avioane, desigur
unul e seful si celalalt ajutorul. De ce doi? Pai se pot ajuta reciproc, pot urmari
mai usor cerul. Cei doi pot zbura alaturat, sau la o oarecare distanta, la vedere,
sau chiar la distante la care nu se pot vedea.
In
nomenclatura vestica cel de al doilea pilot e denumit “Wingman”, sau chiar Loyal
Wingman. Ce ar fi daca acest Wingman nu e om, ci o drona, adica un avion fara
pilot, legat cumva ombilical de sefu? Pai se creeaza o celula cu doar un pilot.
Wingmanul ar putea prelua rolul unui carator de apa, cum e la ciclism, sau
chiar roluri de victima, importante in zone f periculoase. Un asemenea Wingman
a fost prezentat de Airbus in vara, vezi poza.
Dar
daca avem mai multe drone imprejur, care formeaza un fel de stol, precum
berzele insotite de tintari? Ajungem la
patrule, escadrile. Aceste drone ar putea fi echipate diferit, pt misiuni si
tinte diferite. Esential pt toata aceasta grupare ar fi comunicarea, care poate
ar fi mai sigura si mai greu perturbata decit o comunicare prin intermediul
solului, sau al satelitilor.
Iata
ca ajungem la conceptul FCAS.
Este
F 47 pregatit pt asa ceva? Nu stiu precis, dar tind sa cred ca da, pt. ca F 47
se pare ca e pregatit pt alte tipuri de misiuni decit F 35, mai ales ca se vrea
un inlocuitor al lui F 22. Cred ca in caietul de sarcini sta “suprematia
aeriana”, mult mai pregnant decit la F 35, avion destinat in principal
loviturilor chirurgicale. Oricum le recomand cu caldura prietenilor americani
sa se gindeasca in aceasta directie. In acest sens am putea specula variantele
de inarmare. Probabil va avea ceva bagat in burta precum F35, dar si acrosaje
pt misiuni specifice, pe care ar putea fi instalate tot ce-i mai bun in prezent
inclusiv bomba atomica.
Sa nu
uitam ca un avantaj deosebit al dronelor ar fi o manevrabilitate formidabila,
acestea ne mai fiind limitate de factorii de sarcina de cca 8, suportabili de
corpul omenesc si ar putea ajunge chiar pe la 20, insemnind curve, resurse
extrem de strinse.
1.
Fabricatie
Nu
vreau sa comentez diferitele supozitii privind eventuala coruptie, sau
influenta politica in atribuirea contractului catre Boeing. Sigur ca Boeing are
ceva probleme, mai ales de cind f multi romani din generatia mea au parasit
firma, din motive de virsta (atentie, gluma!).
Dar
sunt sigur ca vor reusi sa se descurce, de altfel problemele cheie ale
programului nu sunt legate de avionul propriu-zis, ci mai mult de echipamente, materiale,
respectiv motoare, cum am aratat, si cumputerele, senzorii respectivi.
Revenind
la motoare, nu mi-e clar daca avionul ar fi si VTOL, sau nu, si daca motoarele
vor avea tractiune vectoriala!? Tind sa cred ca nu.
O
ultima mentiune legata de programul de livrare, cei cinci ani mi se par extrem
de sportivi, asta ar putea insemna ca deja sunt siguri de anumite tehnologii,
ca acestea au ajuns coapte pt aplicare in productia de serie, dar si ca ar
exista o anumita presiune politica, militara!? O fi F 22 atit de nedorit, de ce
se grabesc sa-l inlocuiasca, o fi F 35 atit de nereusit, ca stai sa te intrebi
daca nu cumva e si o reactie canibalistica, de ce sa astepti F 35, 5-10 ani,
cind te poti abona la ce e mai proaspat, F 47?
Ca
vorba ardeleanului, de ce atita graba, o fi picatura chinezeasca!?
joi, 27 martie 2025
NGAD Motoare
Continuam dezbaterile prinvind NGAD, se pare ca ambasada americana asteapta cu interes.
Am vorbit pe scurt de aerodinamica si dinamica
zborului, azi continuam cu:
1.
Motorul.
Stim
cu totii cit am suferit de motoare, atit la IAR 93, cit si la 99, 95, ca la
omul sarac nici boii nu trag. Se pare ca nici amis nu stau prea bine.
Ma
voi misca pe o gheata subtire deoarece nu sunt deloc specialist in motoare,
cunostintele mele se reduc la ceva cursuri acum 60 de ani si ceva lecturi in
diagonala. Oricum se vede ca se da o importanta deosebita motoarelor. Propunerile
sunt GE și Pratt, XA102 și XA103, programe de propulsie adaptivă de ultima
generație. Trebuie spus ca tehnologia XA 100 circula de mai multi ani ca o
stafie prin domeniul reactoarelor.
Bineinteles
ca scopul e consum specific redus, greutate specifica redusa, dar si, mai nou
pt stealth, amprenta IR usoara si chiar reducere zgomot pt ca si asta poate
deconspira prezenta unui avion.
Primele
doua premize, consum, greutate, se rezolva de regula prin cresterea
temperaturii la turbina. Solutia e folosirea unor materiale cu rezistenta mare
la temperatura, in acest caz se vor folosi Ceramic Matrix Composite, o idee nu
f noua, dar care se dezvolta continuu. Cica astfel se reduce consumul cu 25%.
La aceasta contribuie si miscorarea spatiului intre palele
compresorului/turbinei si carcasa. Un spatiu prea mare trage aer fals, si miscoreaza
eficacitatea, dar totusi e necesar un anumit spatiu deoarece cu temperatura si
fortele centrifuge palele se dilata/lungesc si ar ajunge sa frece carcasa. Sa
nu uitam ca inlocuirea materialului palelor de turbina este f riscanta, prin
anii 70 Rolls Royce practic a dat faliment incercind sa foloseasca materiale
noi.
Ambele
motoare utilizează tehnologii adaptive care ar permite unei aeronave NGAD să se
adapteze la configurația ideală de tracțiune pentru situația în care se află,
oferind o autonomie mai mare și o capacitate de gestionare termică mai buna
decât motoarele tradiționale. Acea tehnologie a fost luată în considerare chiar
pentru F-35 Joint Strike Fighter, dar Pentagonul a ales în cele din urmă să
modernizeze motoarele actuale ale F-35, pe fondul preocupărilor legate de
costurile motorului adaptiv și de capacitatea limitată de a se potrivi tuturor
versiunilor F-35.
Deci
e vorba de doua mari companii de motoare GE si Pratt & Whitney, care
dezvolta separat cite un motor. Aceasta situatie precum si banii investiti, in
ianuarie, Forțele Aeriene au anunțat că ambele companii au primit modificări la
contractele lor inițiale NGAP, care aduc valoarea maximă a fazei prototipului
fiecărui contract la 3,5 miliarde de dolari fiecare. Acest plafon ar fi de
peste trei ori valoarea maximă de 975 de milioane de dolari a contractelor
originale, care au fost atribuite în 2022, arata ca exista mari sperante ca
perfectionarea motoarelor sa contribuie masiv la performantele avionului.
Observam
ca apare termenul de tehnologie adaptiva. Ce e asta? Parerea mea de
nespecialist e ca daca ar fi sa comparam cu motoarele cu piston, motoarele cu
reactie au ramas in urma. La cele cu piston totul se adapteaza, camele schimba
unghiul de deschidere supape, pct de aprindere se schimba, functie de regimul
motorului, amestecul carburant se regleaza si el in continuu. Deci, imi pot
imagina ca si la noile motoare cu reactie se va incerca ceva asemanator,
probabil chiar unghiul palelor compresorului, sau al turbinei, se vor regla,
probabil chiar raportul de dilutie va deveni variabil, probabil si camera de
ardere va avea componente reglabile etc. Cert e ca motorul va fi plin de
senzori, conform filozofiei SHM (structural health monitoring), prin care se va
urmari starea componentelor, astfel incit reviziile sa nu se mai execute la
intervale fixe, ci la intervale adaptate starii de uzura reale.
Mai
concret designul ciclului adaptiv va cuprinde trei fluxuri, se poate direcționa
aerul către cel de-al treilea flux de ocolire pentru o eficiență sporită a
combustibilului și răcire, sau spre miez și fluxurile ventilatorului pentru
forță, performanță suplimentare si amprenta termica.
Deci
e o extindere a motorului cu dublu flux, la trei, dar si cu posibilitatea de a
modifica raportul de dilutie (raportul intre debitul de aer a diferitelor
fluxuri).
Cel
de al treilea flux ar avea o mare influenta asupra racirii jetului si deci ar
reduce amprenta IR, desigur functie de regimul si misiunea avionului. Nu mi-e
clar daca se va folosi, sau nu postcombustia, eu as propune folosirea acesteia,
ca un supliment de forta nu strica niciodata, in cazuri disperate, chiar daca
aceasta cam strica proprietatile stealth si mai si goleste rezervoarele. Un
pilot IAR 93 povestea ca amprenta termica a avionului cu PC era atit de
puternica ca putea fi vazuta de la Moscova.
Picant e ca incercind sa ma documentez asupra temei, mie mi se pare fascinanta, am gasit pe google enorm de multe studii efectuate de ... chinezi si nici una romaneasca de la Turbomecanica.
Tineti computerele deschise ca mai am inca una .. si ma duc, voi vorbi de Loyal Wingman, miine,miercuri, 26 martie 2025
Next Generation Air Dominance (1)
Pe vremuri, cind eram
proiectant, apareau uneori perioade, mai ales dupa ce trimiteam documentatia la
uzina, in care nu prea aveam de lucru. Directorul, venind in inspectie si
vazind ca stam comod la sueta si stiind ca nu avem nimic concret de facut, ne-a
dat sarcina sa dezvoltam fiecare un proiect de avion asa cum credem noi.
Evident aceste proiecte erau secrete si secrete au ramas pina in ziua de azi.
Eu am mers pe un hidroavion, idee care a avut un oarecare succes, ajungind
chiar sa iau legatura la Constanta cu marinarii, in cladirea aia frumoasa pe
faleza.
Se pare ca la fel procedeaza si americanii, toata ziua au proiecte secrete, nici n-au terminat unu si-ncep altul. Un exemplu actual e NGAD (Next Generation Air Dominance), sau F 47 denumire ce se pare ca deriva din cel de al 47-lea presedinte, care urmeaza sa inlocuiasca F 22.
Se stie, in secret, ca
acest avion e de mult pe planseta, Trump afirma chiar ca o varianta
experimentala zboara de cinci ani, in secret.
Evident ca-i vorba de multi
bani, cifrele sunt f contradictorii, unii spun ca ar costa chiar 20 de
bilioane, dar se spera, ca prin vinzari sa se obtina multe sute de bilioane. Un
avion ar costa 300 de milioane. Ce e sigur e ca proiectul va costa de vreo
cinci ori mai mult decit e estimat si va dura de doua ori mai mult, ca de
obicei.
Se zice ca in acest
program ar fi inclus si proiectul Collaborative Combat Aircraft (CCA), program
care se adreseaza mai mult dezvoltarii dronelor. De altfel ar fi pe placul lui
Musk, care ne spunea ca trebuie sa fi idiot ca sa dezvolti azi un avion cu
pilot.
Eu am impresia ca va
fi un fel de FCAS european, adica o combinatie de avion “comandant” cu
facilitati de dirijare a dronelor de mai multe feluri.
Bineinteles ca fiind
un proiect secret nu au rasuflat prea multe detalii, dar noi, romanii, mai ales
eu, care ma pricep, voi incerca citeva speculatii.
1.
Aerodinamica.
Parerea mea e ca in general stiinta aerodinamicii a ajuns la saturatie, a ajuns la un impas si nu prea mai sunt multe posibilitati de innovare. In plus aerodinamica trebuie sa se sacrifice pe altarul stealth si deci vor exista acele planuri care nu reflecta undele radar, si/sau sectiuni si suprafete cit mai mici. Deci vom avea un avion cumva cunoscut, gen F 35, 22, B2.
2. Dinamica zborului.
Ninici aici nu vad posibilitati mari de innovatie. Exista cam tot ce
putea sa existe, acceleratiile nu mai pot creste pt ca pilotul tot om e si
rezista cit poate si el. Nu cred ca o viteza peste 2 M ar avea sens, si, si
aici, se vor plati dobinzi cauzei stealth.
Va urma, cu dezvaluiri
tehnice extraordinare, tineti computerile deschise. De altfel am observat ca in
blogul meu sunt f multe accesari, in ultimele 30 de zile au fost vreo 8000 de
accesari, dar din Singapore, peste 3200, sau chiar din USA, 1800, Germania 779,
sau chiar Franta 549. Oare ce este atit de interesant un blog/FB de lb romana?
Singura explicatie e ca
Musk, NASA, Boeing ma urmaresc si asteapta sa le indic care e linia de
dezvoltare F 47. In marinimia mea le voi satisface nevoia, deci pe miine!
marți, 25 martie 2025
joi, 20 martie 2025
Cum s-a nascut Musk!
On September 12, 1962, a warm and
sunny day, President Kennedy delivered his speech before a crowd of about
40,000 people, at Rice University's Rice Stadium
[...]
But why, some say, the Moon? Why
choose this as our goal? And they may well ask, why climb the highest mountain? Why, 35 years ago, fly the Atlantic? Why does Rice play Texas?
We
choose to go to the Moon. We choose to go to the Moon... We choose to
go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are
easy, but because they are hard; because that goal will serve to organize and
measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that
we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one we intend
to win, and the others, too
****************************
Pe
12 septembrie 1962, o zi caldă și însorită, președintele Kennedy și-a ținut
discursul în fața unei mulțimi de aproximativ 40.000 de oameni, pe Stadionul
Rice al Universității Rice.
Dar de ce, spun unii,
Luna? De ce să alegem asta ca obiectiv? Și s-ar putea să se întrebe, de ce să
urce pe cel mai înalt munte? De ce, în urmă cu 35 de ani, zburam peste
Atlantic? De ce joacă Rice Texas?
Alegem să mergem pe Lună.
Alegem să mergem pe Lună... Alegem să mergem pe Lună în acest deceniu și să
facem celelalte lucruri, nu pentru că sunt ușoare, ci pentru că sunt grele;
pentru că acel obiectiv va servi la organizarea și atragerea celor mai bune
energii și abilități ale noastre, pentru că acea provocare este una pe care
suntem dispuși să o acceptăm, una pe care nu suntem dispuși să o amânăm și una
pe care intenționăm să o câștigăm și pe ceilalți, de asemenea.
Administrația Obama și-a lansat noua politică spațială
formală pe 28 iunie 2010. La 1 iulie 2010, administratorul NASA, Charles
Bolden, a declarat într-un interviu pentru al-Jazeera: „Când am devenit
administratorul Nasa, el [domnul Obama] mi-a dat trei sarcini. Unu, a vrut să
ajut copiii să-și dorească să intre în știință, în al doilea rând, să ne extindem
relațiile internaționale; în al treilea rind rând, si poate cel mai important, el
a vrut să găsesc o modalitate de a ajunge la lumea musulmană și de a mă implica
mult mai mult cu națiunile predominant musulmane, pentru a le ajuta să se simtă
bine cu privire la contribuția lor istorică la știință, matematică și
inginerie. Aceasta a fost prima dată când NASA nu a enumerat în mod specific
explorarea spațiului ca prioritate.
SI ASA S-A NASCUT MUSK!
PS Atit Kennedy cit si Obama au fost
democrati! Kennedy a fost impuscat, Obama a luat premiul Nobel.