miercuri, 26 martie 2025

Next Generation Air Dominance (1)

 

Pe vremuri, cind eram proiectant, apareau uneori perioade, mai ales dupa ce trimiteam documentatia la uzina, in care nu prea aveam de lucru. Directorul, venind in inspectie si vazind ca stam comod la sueta si stiind ca nu avem nimic concret de facut, ne-a dat sarcina sa dezvoltam fiecare un proiect de avion asa cum credem noi. Evident aceste proiecte erau secrete si secrete au ramas pina in ziua de azi. Eu am mers pe un hidroavion, idee care a avut un oarecare succes, ajungind chiar sa iau legatura la Constanta cu marinarii, in cladirea aia frumoasa pe faleza.

Se pare ca la fel procedeaza si americanii, toata ziua au proiecte secrete, nici n-au terminat unu si-ncep altul. Un exemplu actual e NGAD (Next Generation Air Dominance), sau F 47 denumire ce se pare ca deriva din cel de al 47-lea presedinte, care urmeaza sa inlocuiasca F 22.



Se stie, in secret, ca acest avion e de mult pe planseta, Trump afirma chiar ca o varianta experimentala zboara de cinci ani, in secret.

Evident ca-i vorba de multi bani, cifrele sunt f contradictorii, unii spun ca ar costa chiar 20 de bilioane, dar se spera, ca prin vinzari sa se obtina multe sute de bilioane. Un avion ar costa 300 de milioane. Ce e sigur e ca proiectul va costa de vreo cinci ori mai mult decit e estimat si va dura de doua ori mai mult, ca de obicei.

Se zice ca in acest program ar fi inclus si proiectul Collaborative Combat Aircraft (CCA), program care se adreseaza mai mult dezvoltarii dronelor. De altfel ar fi pe placul lui Musk, care ne spunea ca trebuie sa fi idiot ca sa dezvolti azi un avion cu pilot.

Eu am impresia ca va fi un fel de FCAS european, adica o combinatie de avion “comandant” cu facilitati de dirijare a dronelor de mai multe feluri.

Bineinteles ca fiind un proiect secret nu au rasuflat prea multe detalii, dar noi, romanii, mai ales eu, care ma pricep, voi incerca citeva speculatii.

1.       Aerodinamica.

Parerea mea e ca in general stiinta aerodinamicii a ajuns la saturatie, a ajuns la un impas si nu prea mai sunt multe posibilitati de innovare. In plus aerodinamica trebuie sa se sacrifice pe altarul stealth si deci vor exista acele planuri care nu reflecta undele radar, si/sau sectiuni si suprafete cit mai mici. Deci vom avea un avion cumva cunoscut, gen F 35, 22, B2. 

2.       Dinamica zborului. 

Ninici aici nu vad posibilitati mari de innovatie. Exista cam tot ce putea sa existe, acceleratiile nu mai pot creste pt ca pilotul tot om e si rezista cit poate si el. Nu cred ca o viteza peste 2 M ar avea sens, si, si aici, se vor plati dobinzi cauzei stealth.

Va urma, cu dezvaluiri tehnice extraordinare, tineti computerile deschise. De altfel am observat ca in blogul meu sunt f multe accesari, in ultimele 30 de zile au fost vreo 8000 de accesari, dar din Singapore, peste 3200, sau chiar din USA, 1800, Germania 779, sau chiar Franta 549. Oare ce este atit de interesant un blog/FB de lb romana?

Singura explicatie e ca Musk, NASA, Boeing ma urmaresc si asteapta sa le indic care e linia de dezvoltare F 47. In marinimia mea le voi satisface nevoia, deci pe miine!

 

5 comentarii:

  1. E pe bune distributia de accesari, mai ales din Singapore, Dom Mihai?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Habar nu am, asa imi da sistemul... nu-nteleg de ce.

      Ștergere
    2. Daca accesarile ar fi fost din Filipine, mai intelegeam. Bonele au facut pregatire la romana cu dvs, dar asa...

      Ștergere
    3. Aerodinamica - cobra lu'pugaciov nu ajuta cand te urmaresc PL-15/16/21 eventual updatate prin datalinks de la jdemii de senzori

      din poze pare un canardish, nu arata inca coada, e sicret

      din cauze de stealth se pare ca se renuntza la ampenaje verticale/orizontale si raman cu ce suprafetze de comanda sunt prin aripi plus FBW, la bombers e OK, la fighters e mai problematic

      ca nu mai ajunge "decat" frontal stealth cand ai multitudine de senzori pe drone, avioane, radare la sol, awacsuri, satelitzi etc care toate comunica intre ele prin datalinkuri si e musai nevoie si de stealth lateral

      litl tzainiiziili pipl, aia mici multzi cu ochii oblici, deja le zboara pe principiul asta
      https://www.twz.com/air/chinas-j-36-heavy-stealth-fighter-seen-flying-for-second-time
      https://www.twz.com/air/yes-china-just-flew-another-tailless-next-generation-stealth-combat-aircraft

      Dinamica zborului - probabil supercruise ar trebui sa fie obligatoriu pe lista

      viteza mare ultra-mega-uber-haipar-sonic, depinde de materiale si motoare plus partea de consum, NGAD trebuia sa fie ceva stealth aparat greu cu range mare

      ce-o mai vrea trump sa fie acuma om vedea, ce le-o iesi peste 10 ani la 500 de milioane bucata (ca estimarile erau pe la 300) in final nici nu cred ca mai conteaza, le-o trag chinezii in taiwan/pacific inainte sa apuce sa-l termine

      de urmarit te urmareste muskalevich ca sa vada daca nu ai ceva inside info de la vreun american de-al lor (acuma anti-sistem/dujjjmaniiili poporului) sau sa nu fii din greseala pe vreo lista de whatsup cu planurile de resboiu

      iar chinezii se uita daca nu cumva stii matale mai mult decat au furat ei de pe serverele americane

      gsg9

      Ștergere
    4. Si la avioane e ca la femei, nu titzele mari conteaza, ci caracterul!

      Ștergere

comentati