vineri, 10 iunie 2016

ILA (expozitia de aviatie) 2016, Berlin

Berlinul incearca de mai multi ani sa rivalizeze cu celelalte mari expozitii de avioane, Le Bourget si Farnborough. In Anglia nu am apucat sa merg niciodata, in schimb la Le Bourget si la Berlin am fost de multe ori. Diferenta epocala dintre francezi si nemti e ca organizarea nemtilor e absolut perfecta. La francezi nu merge nimic, la una din vizite se facea control la intrare, dar erau doar doi controlori la o multime de vizitatori, extimez multe mii, poporul francez s-a revoltat, a luat Bastillia cu asalt si s-a intrat buluc, fara control si cred ca unii nu aveau nici bilete.
Ce am vazut? A fost un show de clasa, impresionant Eurofighter, MIG 29 dar si Messerschmitt 262 si multe altele, se pot gasi pe youtube, cautati ILA 2016.
La ce sunt bune spoilerele!

Poza o aveam lipita pe planseta in urma cu 40 de ani!

Un soldat viteaz neamt, cu care s-ar fi cistigat razboiul..

Un avion care nu a fost proiectat de mine!

vineri, 3 iunie 2016

nehotaritul

de multe ori nu scriu nimic din simplul motiv ca nu am ce spune. Se-ntimpla insa si invers, sa am multe idei dar pur si simplu sa nu am timp a le expune, un lucru tipic pensionarilor moderni.
As putea vorbi de o mica excursie la Drezda, de o expozitie de avioane la Berlin, sau de un congres in Istanbul. Ca sa nu mai spun ca-n curind incepe EM!
Nehotarindu-ma la un anumit subiect nu voi scrie nimic!

miercuri, 11 mai 2016

Parla Giorgio, parla

un bun prieten, foarte bun ing. de avioane, care mai tirziu i-a salvat pe italieni la Aermachi, a muncit citva timp ca zidar, in Italia, la renovarea bisericilor. Prietenul meu nu era prea vorbaret, chiar ii scoteai vorbele cu forcepsul. Cum era el cocotat pe schele ii zice Antonio, partenerul lui de munca, parla Giorgio, parla, sau fluiera, sau canta! Numai asa stiu unde esti, doar asa stiu ca esti bine!

Am vizitat odata Murano, acolo unde se fac sticlele alea colorate, in toata sala sunau arii din opere, se stimula inspiratia.

Asa fac si eu, mai dau un semn de viata, ca acum e chiar vara si ma cheama pamintul.

Azi face nefasta o ciorba de loboda din gradina ursului.


Foto ghicitoare, ce sunt aceste flori?

luni, 25 aprilie 2016

Ramona, dragostea mea

Amorul e-un copil pribeag
Si-n veci de veci 
Nu poti sa-l stapanesti
De nu ti-s draga 
Tu mi-esti drag
Si de mi-esti drag
Sa te feresti!

Om batrin.. dar tot tinar si nelinistit. Iar m-am indragostit, de cine, de o curva bineinteles, se putea altfel, v-am spus ca-mi plac curvele. Sper sa ma ierte Suzana, de fapt Luiza dar asta e, tigancusa esti frumoasa, tigancusa mea! Pe noua mea dragoste o cheama Ramona, Ramona Zaharia, de fapt mai mult Carmen.
P.S Se zice ca la Microsoft a doua limba vorbita ar fi romana, nu stiu daca e adevarat, ce stiu insa e, ca la Opera din Düsseldorf multe voci sunt romanesti, ma rog Ramona e ieseanca, dar mai sunt multi, mai ales din Cluj. Aseara mai fu si Escamillo, Bogdan Baciu si chiar Micaela, Brigitta Kele, da, si Brigitta e romanca.

Bhaaa, de ce lasati bha, asa bunaciuni sa paraseasca tara, ce nu pot si ele sa bage ceva manele! Ar trebui inchise in trezorie, impreuna cu gaina aia cu pui. M-am prins, voua va plac blondele.

Ramona
Brigitte

sâmbătă, 23 aprilie 2016

de la Mercedes la Dacia, sa ne pisam in rezervoare

Am urmarit cu atentie scandalul cu manipularile VW. Am incercat sa-nteleg ce si cum. Mi s-a parut clar in ce a constat ecrocheria, sistemul recunostea atunci cind masina se afla pe banc de incercare si regimul motorului era micsorat, pt. a reduce emisiile de codoi si NOx.
Mai departe insa, se pare ca cunostiintele mele de termodinamica nu sunt suficiente, de altfel tot timpul am fost speriat de cuvinte furioase ca entalpie si entropie. Nu pricep si pace cum de e posibil ca printr-o modificare de software, asa ca prin minune, motoarele sa devina curate in regim de drum!? Ce ar putea sa faca acea software, care parametrii ai motorului ar putea fi modificati ca sa scada dramatic noxele fara sa influenteze puterea si consumul motorului?
Iata ca partidul si guvernul, respectiv ministrul transportului, au comandat un studiu sa afle tot poporul ce si cum. Ieri s-a dat publicitatii acestui studiu si s-a aflat ca nu numai VW a facut excrocherii ci mai toata floarea de la apus dar si de la rasarit. Chiar si Dacia care se afla intr-o companie de prestigiu, ca da, si Dacia e implicata. Mercedes deja a recunoscut si a anuntat remedierea a citeva sute de mii de masini. Repet, nu am inteles cum arata aceasta remediere si ce vor face!?

Cica Dacia Sandero ar depasi cu 1181%, ceva mai mult decit Porsche cu "numai" 889%, dar mai putin decit Renault Kadjar 1,5 l cu 1355%! Picant e ca Renaultul in laborator e cel mai tare din parcare, cu numai 21mg NOx, dar pe strada e cel mai imputit.
Ce am inteles insa e alta solutie si anume: se injecteaza in teava de evacuare un lichid care leaga, printr-o reactie chimica simpla, NOxul si noxele se transforma in apa si azot.
Thermolyse des Harnstoffs:
\mathrm{(NH_2)_2CO \longrightarrow NH_3 + HNCO}
anschließende Hydrolyse:
\mathrm{HNCO + H_2O \longrightarrow NH_3 + CO_2}
Selektive Katalytische Reduktion (Standard-SCR, Temperatur über 250 Grad):
\mathrm{4NO + 4NH_3 + O_2 \longrightarrow 4N_2 + 6H_2O}
schnelle SCR (Temperatur über 170 bis 300 Grad)
\mathrm{NO + NO_2 + 2NH_3 \longrightarrow 2N_2 + 3H_2O}
Acest lichid minune, Diesel Exhaust Fluid, nume american, sau Adblue, marca inregistrata germana e f. interesant, nu e altceva decit urina amestecata cu apa demineralizata, 30% urina. Cica e nevoie de f. putin, numai 1,5l la 1000 de km, dar totusi e destul de scump, o fi pipi de fata mare si asta-i tare rar. 

vineri, 15 aprilie 2016

Le petit prince, Antoine de Saint-Exupéry

Motto „Adieu, dit le renard. Voici mon secret. Il est très simple: On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux." -Le Petit Prince, chap. XXI)

duminică, 10 aprilie 2016

o bizdiganie zburatoare, Volocopter

Din categoria orice poate zbura iata un fel de elicopter electric. Ca orice chestie noua e intimpinat cu urale, laude, e considerata o noua revolutie tehnologica. Eu m-am cam ars cu revolutiile, chiar si cu cele tehnologice, de aceea sunt mai sceptic.
Dar intii poze,

duminică, 27 martie 2016

Ce mai citim? de avioane bineinteles

In asteptarea primaverii, pt. a evita deprimarea gradinii care plinge, plinge (ptii ce imagine frumoasa am scos!; de fapt ploua, ploua, ploua), care se-mpotriveste incalzirii globale, citim.
Citim sa aflam cit de viteji eram noi, inainte, bineinteles. Azi va recomand o carte scrisa de un canadian de origine romana, Rumanian Aces of World War 2.



Ma cam irita poza cu fetele care ii vizitau pe baieti in Ungaria. De regula muierile nu au voie pe aeroport, dar cel mai tare ma irita baiatu care sta cu curu pe ampenajul orizontal, Pai bine bha racane, nu ti-e bha rusine!  Ca proiectant de ampenaje nu ma tem ca se buleste dar orsicum e o lipsa de respect.

miercuri, 23 martie 2016

A venit iepurasul, mi-a adus un IAR 93 si un 99!


Un avantaj al nostru, al dezradacinatilor, e ca, uneori, avem mai multi Pasti. De Pastele asta iepurasul mi-a adus doua avioane, da, doua avioane. Trebuie sa le fac, cu cele doua miini stingi, pe care le posed, cred ca va dura pin-la Pastele cailor. Cica asa ar trebui sa arate:

Sa vad daca mai primesc ceva si de Pastele ortodox!

Paste fericit!