luni, 18 februarie 2013

Am primit un E-mail

Ma bucur ca ati invatat sa schiati :) ! Acum sa revenim la munca; ceva amintiri, ceva articole, despre IAR 95?! Ce s-a discutat, cum era gandit, ce sanse avea?! Imi cer scuze ca va pisez la cap domnule ...., dar oamenii care sa accepte sa-si depene astfel de amintiri sunt foarte rari, iar cei tineri habarnuau ca am avut candva o industrie aeronautica demna de acest nume. Daca cei ca dumneavoastra nu vorbesc, vom pierde si amintirile, pe langa industria care deja nu mai exista.
 Stiu ca suna sentimental ceea ce spun, dar cam asa stau lucrurile.

Pun la bataie o sticla de palinca de pruna 100% ca pe vremea daciilor :) !
***********
Am mai spus-o, sunt impresionat de aceasta nevoie de a asculta povesti. Povesti adevarate, sa fim intelesi, nu prea-mi permit sa exagerez, multi dintre fostii colegi citesc acest blog.
Sunt si un pic mirat, l-am rugat pe unu sau pe altu dintre fostii colegi sa intervina, sa completeze, sa povesteasca, sa ma-njure, chiar ca anonim, nu-ndrazneste niciunu, oare de ce?
Alt aspect care ma impresioneaza e tema Supersonic, IAR 95. Exista un interes enorm pt. acest proiect, proiect, care, fie vorba intre noi, nu a fost decit un vis, a fost f. departe de concretizare, de altfel, am mai spus-o, ar fi fost complet inutil pt. Romania acelor timpuri.

Dar avind in vedere promisiunea palincii careia nu ma pot impotrivi, chiar daca nu e clar de care Dacia e vorba, voi incerca sa dau cep butoiului cu amintiri, de pe vremea cind eram tinar si frumos si credeam ca totu zboara!

miercuri, 13 februarie 2013

Am invatat sa schiez!

 

Am un admirator

pentru noi, nespecialistii "povestirile" dvs. sunt frumoase, tocmai prin prisma faptului ca acest face ca informatiile transmise sa fie usor de asimilat... nu stiu, parca totul devine film... un bunic le povesteste nepoteilor la lumina unui foc , povesti nemuritoare...si orice poveste trebuie sa aiba DOAR un sambure de adevar... restul e frumusetea povestirii... DA, IUBIM IAR mai ales IAR99 si chiar , cum ar spune multi vechiturile sau ratarile de IAR 93/95 etc... eu cred ca sunt REALIZARI, posi importanti pe drumul care poate deveni o poteca sau chiar o autostrada spre REALIZAREA AVIONULUI DE LUPTA ROMANESC... inca eu mai cred, ca mai exista "oameni daruiti" ca echipa de SUPERMANI care ati facut IAR93/95/99... inca mai exista o farama de SPERANTA si Romanica noastra... ne vom trezi, Romanica VA CRESTE in ROMANIA MARE si BOGATA si va avea si bani pt CERCETARE si FABRICARE de AVIOANE ! posibilitati tehnice AZI sunt infinite, nu exista sa nu fie rezolvata orice problema cu ceva zu Epilog, trist, IAR93
Inhalt entfernen | Löschen | Spam

FlorIN

am 01.02.13

din ce am citit pe net,prin bloguri stiu ca raportul greutate /putere(tractiune) trebuie sa fie peste 1 (ideal ) ca la Eurofighter poate si la ult variante de F-16 etc , dar de obicei se ajunge la 1,8 sau 0,9 si e "minunat"... eu nu cred , ca profan ce sunt, ca IAR-93 era prost, gresit conceput etc...nu aveati TOATE mijloacele tehnice de azi, nu puteati alege un motor cat de cat (poate un SNECMA s-ar fi putut face rost). SEPECAT Jaguar, comparabil cred cu IAR-93, avea: Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk101/102 la inceput abia apoi altele. http://en.wikipedia.org/wiki/SEPECAT_Jaguar azi toti scriu despre el pe forumuri (pela noi...) vechituri ,rable etc... eu cred ca un SEPECAT Jaguar modernizat si chiar de la mama lui (de ex Jaguar 96 sau 97; poate sa fie T2 sau T4 sau GR3A ,,,ne incurcam in nume) este un ADVANCED TRAINER bun pt Romania, se poate face politie aeriana cu el... am amintit de F-5 si de SEPECAT Jaguar pt ca eu cred ca sunt cel mai aproape de proiectele noastre IAR 93/95/S... zu Lordul John

FlorIN

am 01.02.13

foarte interesant Ce si mai ales CUM scrieti... cand va aparea CARTEADVS DE AMINTIRI as dori sa o am, sa o citesc... cred ca a-ti fi fost un PROFESOR EXTRAORDINAR: esentialul spus in cuvinte simple, cu talent de povestitor... un ION CREANGA al AVIATIEI ... sunt la servici in aceasta seara si acest timp a devenit un timp minunat de invatat, de relaxare, de admiratie... VA MULTUMESC ! zu Cum se proiecteaza un avion? IAR 99 (2)

FlorIN

am 01.02.13

este un blog interesant... apreciez fff mult cum vorbiti despre oamenii cu care a-ti lucrat/colaborat... se intrevede printre randuri un real talent "scriitoricesc"... nu pot sa va mint in fatza si sa spun "Domne , m-am oprit pe blogul asta pt a admira talentul de povestitor, o ironie fina etc... nu... asta descopar ACUM... am venit de pe net, surfand pe ideile unor frumosi nebuni/visatori despre AVIONUL ROMANESC DE LUPTA ... nu, nu sunt catusi de putin de specialitate, nu am zburat cu avion de vanatoare NICIODATA... poate doar "after life"... tin sa va transmit aprecierea mea sincera ca a-ti fost unul din cei ce au participat , in conditiile si situatiile de atunci, la faurirea dintr-un simplu VIS la un APARAT DE LUPTA !!! toata lumea acum e "moderna" nu mai da doi bani pe CREATIA, MINTEA, TALENTUL, MUNCA ROMANEASCA ... toti sunt SCEPTICI, nu se mai poate face nimik bun si competitiv in Romania... etc ...etc... EU pur si simplu CRED in aceasta IDEE: AVIONUL DE LUPTA ROMANESC: -> zu IAR 99
****************
Draga FlorIN,

iti multumesc pt. frumoasele cuvinte!

duminică, 27 ianuarie 2013

visu devine cosmar..Dreamliner

http://abcnews.go.com/US/wireStory/start-dreamliner-jet-program-rushed-18310475

A fost odata o mare si celebra firma, Boeing, a vrut sa faca cea mai tare chestie, un avion nou, un avion cum nu se mai facuse, de altfel de mai bine de 30 de ani nu se mai facuse un avion nou.
L-a facut din fibra de carbon, cel mai grozav material al timpului, aur negru cum ar zice ziaristii. A fost greu, intodeauna e greu cind pleci pe un drum neumblat, mai ales ca Boeing a luat in barca si tot felu de neaveniti, firme de doi bani care aveau un singur avantaj, erau ieftine. Componentele nu se potriveau, mari greutati cu nituirea, ma rog, necazuri, cu o intirziere de peste 3 ani, l-au scos. Cei care au comandat peste 1000 de bucati asteptau cu sufeltu la gura livrarea. In sfirsit, zbura, zbura f. bine, Dreamliner.
Zilele trecute, bomba, avionu e oprit de la zbor, de mai bine de 30 de ani nu s-a mai intimplat asa ceva, de ce? Mari probleme tehnice, culmea e ca noua tehnica, revolutionara cumva, functioneaza perfect, in schimb solutiile mai mult sau mai putin de rutina fac necazuri. Din dorinta de a reduce greutatea, instalatiile hidraulice, pneumatice au fost inlocuite cu instalatii electrice, instalatii care au nevoie de acumulatori, acumulatori care sunt destui de grei, de aceea s-au folosit acu de la tel. mobile, vorba vine, da astia se incalzesc si iau foc!

Deocamdata toate avioanele sunt oprite de la zbor si livrarile sunt stopate. Oare vor putea inginerii sa gaseasca rezolvarea?
P.S In curind Airbus va scoate 350u, de asemenea in fibra de carbon, cum va fi? Din fericire 380 si-a vindecat bolile copilariei!

luni, 14 ianuarie 2013

Nu am murit... inca

Permiteti-mi o scurta interventie, un fel de semn de viata, am vazut pa ici pa colo, ca unu sau altu a lansat zvonu ca as fi murit. Am fost un pic socat sa aud/vad ca unii chiar s-au bucurat.

Nemtii spun ca "Totgesagte leben länger", adica cei crezuti morti traiesc mai mult.

Nu, n-am murit, ma simt chiar f. bine, in curind plec la schi, fac doar o pauza de creatie, sunt un pic ametit, am avut o intilnire de gradu trei cu prieteni din tinerete, ne-am vazut dupa 20 de ani, am fost impreuna, numa barbati, o saptamina, desi a trecut ceva timp nu am reusit sa-mi pun gindurile in ordine.
Nu credeam ca evenimentu de intilnire ma va pune in asa hal pe ginduri! Poate, cindva voi scrie ceva pe tema, deocamdata o poza, undeva in Romania, cu nea Marin si cinzeaca respectiva de tuica.

joi, 1 noiembrie 2012

Noi vrem pamint!

8. - 11. Juli 2012 – Unternehmerreise nach Bukarest, Sibiu und Timişoara
Das Bayerische Wirtschaftsministerium in Zusammenarbeit mit Bayern International hat eine Unternehmerreise nach Rumänien organisiert unter Leitung von Frau Dr. Ulrike Wolf, Abteilungsleiterin Außenwirtschaft im Bayerischen Wirtschaftsministerium und Prof. Dr. Dr. h.c. Anton Kathrein, Vizepräsident der IHK für München und Oberbayern Die Delegation von insgesamt 20 Personen besuchte Bukarest, Sibiu / Hermannstadt und Timişoara /Temeswar.
Der offizielle Vertreter des Freistaates Bayern in Rumänien, Sebastian Metz,Geschäftsführer der AHK Rumänien hat, zusammen mit der Leiterin der Wirtschaftsabteilung der deutschen Botschaft in Bukarest, Sonja Kreibich, die Delegation über die allgemeine wirtschaftliche und politische Lage in Rumänien informiert. Die Reise war ein großer Erfolg, die Resonanz bei den Unternehmen sehr positiv. Die Gespräche und die von der AHK Rumänien vereinbarten Termine haben einen guten Überblick über das Land und die Investitionsmöglichkeiten gegeben.
*****************************
Investoren aus den Staaten der Golfregion haben offenbar ernsthaftes Interesse daran, in die rumänische Landwirtschaft einzusteigen. Nach Angaben des Generalsekretärs der Vereinigten Handelskammern der Golfstaaten, Abdulrahim Naqi, befürchten die Regierungen der Region negative Folgen der Welternährungskrise für die Versorgung ihrer Bevölkerung. Erste Machbarkeitsstudien arabischer Marktforschungsunternehmen hätten ergeben, dass Rumänien über fruchtbares Land verfüge, das relativ billig zu erwerben sei und außerdem zu einem erheblichen Teil brach liege. „Wir haben das Kapital, Rumänien hat die Landwirtschaftsflächen“, so der Verbandsfunktionär.
***********************
Iata mai sus niste stiri, stiri nebagate in seama, in prima e vorba de o delegatie germana care a fost in Romania pt. a studia posibilitatiile de investitii si au gasit niste conditii f. bune, iar in a doua e vorba de seicii petrolului care vor sa investeasca in agricultura romaneasca.
Acum vro doua zile am vazut la TV german un reportaj f. serios despre niste investitori care nu aveau ce face cu banii. In perioada actuala e tare nasol sa ai bani, nu stii ce sa faci cu ei, dobinziile bancilor sunt minime, tind spre zero, bursa e la pamint si sunt sanse mici sa se refaca in scurt timp, ce ramine?

Pamintu, bingo! Noi vrem pamint, adica nu numai noi, ci mai ales investitorii. In reportaj era un investitor schmecker, care de ani buni investea in pamint, in toate colturile pamintului, de curind descoperise Romania, desi nu avea pamint in buletin se pricepea al draq de bine, il arata farimitind pamintu intre palme, undeva in Oltenia, avea lacrimi in ochi, zicea ca rar a vazut asa pamint fertil, de fapt lacrimile erau iepuroi.
Pai ce-i de facut? Investitorii spun ca daca baga ei bani multi si vin cu tehnica aia tare, vor scoate multe miliarde din pamint, da vor avea nevoie, poate doar de a zecea parte din oamenii existenti, azi, in agricultura romaneasca. Daca nu se accepta venirea investitorilor pamintu ramine pirloaga si oricum nimeni nu cistiga nimic.
Ce-i de facut, ne vindem sau nu ne vindem tara? Iata o intrebare f. grea!

miercuri, 10 octombrie 2012

Morile de vint

De curind s-a realizat un nou record in energia eoliana, o elice cu un diametru de peste 150m. Putere instalata 6Mw. Cica ar produce pe an ca. 25 mio Kwh, asta ar ajunge pt. ca 6000 de gospodarii. Evident este instalata in Marea Nordului unde bate vintu de te-nebuneste, cica ca. 6000 ore pe an, e drept ca nu bate tot timpu cu aceeasi intensitate.
Producator, Siemens.

Pret: desi nu sunt date despre pretu exact se spune ca un Mw instalat costa ca. 900000€, deci ar costa 5,4 Mio€. Pretu Kw este de 25,7 ct/kWh (Mai 2012). Din asta livrarea curentului este de 54,4 % (34,4%  producerea curentului si 20 % reteaua de transmisie), si restu taxe. Deci practic cel care produce curentu primeste doar 25,7*0,344=8,84 ct/Kwh. Cu alte cuvinte daca centrala eoliana produce 25Tw/an are un venit de 25*8,84=2,2 Mio €. Daca scadem cheltuielile cu intretinere, sa zicem ca ramin ca. 2 Mio pe ani, deci pretu instalatiei s-ar amortiza in ca. 3 ani. Ai zice ca e extrem de economic sa produci curent eolian.

Nasola e ca vintu bate cind vrea el, deci pt. perioadele fara vint trebuie tinute in stand by niste instalatii pe baza de petrol, gaze sau carbune, care merg o mare parte din timp degeaba doar sa fie calde cind nu mai bate vintu si sa poata sa porneasca la fix. In plus curentu produs in Marea Nordului trebuie transportat spre consumator. Deocamdata nu exista o retea suficienta pt. asta, deci ar mai trebui investite citeva miliarde pt. asta, cica 20-30. Socoteala am facut pt. consumatori pirliti, consumatorii industraili platesc muuult maui putin, ca. 14ct/Kwh.

Da sa vedem cum stam in EU! In EU se produce energie eoliana pt. ca. 57 Mio. case, asta reprezinta capacitatea a 39 centrale nucleare, adica 72 Mio. Tonnen Carbune.

Cit ne costa energia? In medie o familie de patru presoane cheltuie 5000€ pe an pe enegie, din care ca. 1000 curent electric, 1800 benzina si restu incalzire. Evident ca astea se scumpesc, cel mai tare s-a scumpit motorina de incalzire, s-a dublat.

In concluzie, energia se scumpeste, se scumpeste si se va mai scumpi. Guvernu ne-a anuntat ca la sf. anului mos Craciun ne va mai aduce o scumpire, cica pt. a sustine energia curata!

marți, 11 septembrie 2012

ce bine e in comunism si razboiu prosoapelor!

Puteti sa spuneti ce vreti, da mie imi place enorm in comunism, ca tocma m-am intors. Doamnelor si domnilor, e bine, e tare bine, e exact cum se spunea, fiecaruia dupa nevoi, adica daca ti-e foame, gasesti de mincare, ce vrei tu, la orice ora din zi si din noapte, si hai sa zicem ca mincarea-i fudulie, da mai ales cind ti-e sete, pai daca ti-e sete te duci si spui, o bere, un wiski, un vin, in cazuri majore, o apa. Si ce mai vrei, vrei umbra, ai umbra, vrei racoare, ai racoare, vrei jocuri jucause, ai, vrei muieri... oops, io fusei cu nefasta.

Da mai sunt si probleme, comunismu inca nu-i perfect, are probleme cu prosoapele, de fapt nu cu prosoapele, ele sunt doar un fel de razboi rece, doar un fel de rachete nucleare. Se vede, domne, cine e grand nation si cine e de la coada Ieuropei. De ex. englezii, erau relativi putini, da erau matinali, poate din motive de Greenwich, nici nu-si luau ham and egg ca first puneau prosoapele, asta-i domne, popor de cuceritori. Guvernu a dat ordin ca nimeni nu are voie sa ocupe teritorii inainte de ora h si un sfert, da cine tine cont de ce zice guvernu, chiar zicea guvernu ca ajunge la toata lumea, desi cred ca se-nsela, nu poa sa ajunga la toata lumea atunci cind fiecare vrea mai multe decit poa sa duca, una la umbra, una la soare, una la piscina si alta la mare.
Dupa englezi apareau nemtii, aia originali, nu corcituri ca mine, astia au o nevoie acuta sa fie intre ei, drept urmare se trag, se-mping, toate sezloancele, se pun in forma de fortareata, sa nu intre si sa nu iasa nimeni.

Era cit p-aci sa uit de adevaratii cobai ai comunismului, rusii, erau in nr. mare si ca oaspeti si ca personal, extrem de linistiti, chiar un pic timizi, se vedea ca erau obisnuiti cu sistemu, am jucat cu ei volei, f. ambitiosi, erau animatori, simpatici si cu gust, plus balerine se vedea dupa mers.

In sfirsit, apar si corciturile, io de ex. si ai mei, nefasta deja e in panica, precis nu gasim nimic liber, nu puteai sa vii mai devreme, ca oricum nu aveai somn,  te-ai zvircolit ca nu m-ai lasat nici pe mine sa dorm, arunc o privire de sus, am gasit, un loc linga piscina, unu linga bar, al meu, altu la umbra, pt. copii si inca unu ascuns intre niste tufe cu un scaun schiop. Stam fiecare la locu nostru si ne transmitem din timp in timp bezele.
Ce sa facem domne, nu avem stofa de cuceritori, suntem poate prea fini, dormim poate prea mult!

P.S Jurnal de concediu, undeva in Turcia la hotel de cinspe stele cu all inclusive, sunt mindru de mine, nu am luat decit trei kg., in ciuda mincarii absolut exceptionale, da am mincat numa rosii cu brinza! Am fost teribil de trist la intoarcere, gradina s-a ruinat!

marți, 14 august 2012

Sa vind, sa nu vind?

Va amintiti sa-cistigam-un-ban-cinstit?
Intre timp a crescut la 1,959, oare de ce? Are vro legatura cu presedintia Ro?
Nu stiu ce sa fac, sa vind, sau nu? Ar insemna cistig de 20%, scadem impozitu de 25%, din cistig, ramine numai 15%, nu e rau pt. doar citeva saptamini, da poate mai creste!