joi, 30 octombrie 2025

Istoria dragonului viguros. J-10

 

Istoria dragonului viguros. J-10

Incerc sa povestesc ce stie de fapt multa lume, istoria avionului chinezesc J 10 si sa fac o paralela cu aviatia romaneasca.

In 1981 China avea peste 3500 de avioane, marea majoritate avioane rusesti (Mig 19, 21), asa ca s-a hotarit sa-si faca propriul avion, sa mai scape si de dependenta de rusi. Dupa multe analize s-a aprobat un buget de 62,5 milioane $.

Si Romania avea, in anii 70, o multime de avioane rusesti, dar si ea incerca sa scape de dependenta fata de rusi si sa-si faca propriile avioane. Romania si Jugoslavia au semnat contractul de colaborare pe 20. Mai 1971, data care a insemnat renasterea pasarii Phoenix, pasare care din pacate nu va trai prea mult.

*****************

Cinezii s-au gindit sa ia de baza, ca sa nu spunem sa copieze, sa colaboreze avioanele Rafale, sau MIG 29, sau chiar Eurofighter.

In 83 cei trei mari producatori chinezi Shenyang Aircraft Corporation (SAC), Hongdu Aviation Industry Group Ltd. si Chengdu Aircraft Corporation (CAC), au oferit oferte, care de care mai fanteziste, una semana chiar cu MIG 23 cu aripa variabila.

Chinezii au fost constienti ca nu vor fi in stare sa proiecteze si sa produca un avion pretentios singuri, asa ca au cautat disperati parteneri.

Prin anii aia israelienii dezvoltasera avionul Lavi, un fel de nepot al lui F 16. Unii spuneau ca ar fi fost chiar un copil din flori a lui Mirage 2000 si F 16. Chinezii au incercat sa se alature, dar americanii au spus pas, nu-si doreau un concurent la F 16.

Chengdu Aircraft Corporation obtine contractul. Sefu firmei a plecat in 1985 la cautat parteneri. In 1988 apar stiri despre legatura chino israeliana. 

**************

Ce faceam noi in 85? Deja aveam doua avioane dezvoltate cu puteri proprii, IAR 93 in colaborare cu sirbii, dar IAR 99 singuri, care se fabricau deja in serie. Deci aveam avantaj fata de chinezi. Ajutorul vestic, la care speram, sau chiar estic, a fost spre zero, singurul deget intins a fost un biet motor. Pt noi atunci, chinezii erau doar cei care exporta chiloti si maieuri tetra.

*********************

De abia in 1992 China a reluat relatii diplomatice cu Israel si s-au deschis porti de colaborare. China era extrem de interesata mai ales, de sisteme radar, de navigatie, de rachete, bombe conduse cu laser etc, sau chiar de intregul avion Lavi. Oricum chinezii au fost atit de indragostiti de Lavi ca au continuat sa se orienteze spre acesta. Gurile rele, surse rusesti, spuneau ca o parte din cercetarile de canal aerodinamic si aerodinamica in sine ar fi fost “preluate” direct de la Lavi. Sunt tot feluri de povesti ce si de unde a fost spionat, copiat. In vremea aia plina de secrete erau multe lucruri posibile, de altfel si azi nu s-a schimbat prea mult. Desi americanii aveau embargo impotriva livrarii unor echipamente Chinei, totusi israelienii nu tin cont de asta si se ajunge la o colaborare. Se pare ca la avion au lucrat si citiva ingineri rusi.

Deci iata un fel de Caragiale, israelienii se inspira direct de la F 16, scot Lavi, iar chinezii se inspira de la Lavi. Totusi intre aceste avioane e o mare diferenta si anume, Lavi, respectiv J 10, aveau aripi canard, iar F 16 nu, dar despre asta vom vorbi mai tirziu.

In mod sigur chinezii au avut aceleasi probleme pe care le-am avut si noi: motorul. Ei reusesc sa procure totusi un motor nu prea rau, rusul NPO Saturn Al-31-FN, care echipa, sau urma sa echipeze, Su 27 si mai tirziu Su 57.

Noi ne multumeam cu bietele Viper, cu, sau fara, postcombustie si visam cu ochii deschisi la altceva. Visam chiar si la Speyul militar pt IAR 95, Spey care echipa si Rombacul, dar in versiunea civila, de care se vorbea ca s-ar construi in licenta in China.

In sfirsit picatura chinezeasca isi arata puterea, in 1994, la aproape 20 de ani de la primele discutii despre avion se incepe proiectarea. Chinezii erau, la acea data, f mindri ca au introdus CAD si Finite elemente metode pt calcul de rezistenta. Sa nu uitam ca noi aveam FeM (Ansys) inca din anii 70 si ceva, e adevarat fara vizualizare, si pusesem bazele CAD prin matematizarea formei avionului, datorita unui matematican genial, Dan Vatui. Nu mai spun ca prin anii 70 revistele de aviatie erau pe prima pagina pline cu anunturi „F 16 primul avion proiectat cu CAD si fabricat cu CAM.”

In 1996, nu se stie data exacta, a zburat primul prototip. La noi, in 96, pasarea Phoenix deja era moarta, taiata, coapta.

Si aici merita o paralela cu noi. Inceperea proiectului IAR 93 a fost in 1971, iar prototipul a zburat in 31. Octombrie 74, deci in trei ani. Si eram o mina de oameni, de ex. la proiectare structurii prototipului nu cred ca eram mai multi de 20 de ingineri si si aia care se barbierisera prima data.

Dupa cum se vede am avut ceva avans fata de chinezi dar, vorba lui Esop, de multe ori cistiga broasca testoasa.

Va urma, promit ca ma voi concentra pe lucruri tehnice si mai putin pe lamentari.




7 comentarii:

  1. Chinezii aveau totusi experienta construirii avioanelor militare , noi am importat de la ei Hong-5, o copie a Iliusin-28.
    Israelul are uneori ambitii prea mari.
    E adevarat ca investesc in industria aeronautica, dupa 1989 au luat multi ingineri de aeronave din Romania sa lucreze in Israel.
    Nu stiu cum ati ajuns sa lucrati in Germania, dupa 1989 Israelul era o optiune serioasa pentru inginerii romani de aviatie.
    Mai ales in cazul d-voastra, care ati lucrat la IAR 93; pe la diverse interviuri cu firme straine de profil asta era era o intrebare "surpriza", daca cel care dorea sa se angajeze la o firma de aviatie din strainatate avusesese tangenta cu IAR-93.
    O alta varianta pentru rachetisti era Iranul , dar nu stiu daca si cati ingineri romani au ajuns sa lucreze in Iran.
    Israelul a avut niste interdictii din partea SUA in domeniul aviatiei , Lavi nu e singurul ccaz.
    Au incercat sa vanda F-16 modernizate Croatiei, americanii s-au opus , chiar daca Trump era presedinte.
    Au incercat sa vanda avioane AWACS catre China , iar s-au opus americanii.
    Daca in cazul Croatiei, pur si simplu croatii au ramas cu contractul semnat si cu buza umflata, la chinezi lucrurile au stat altfel

    https://www.haaretz.com/2002-03-13/ty-article/israel-china-agree-on-compensation-for-canceled-phalcon-deal/0000017f-f867-d318-afff-fb67a95a0000


    The total cost of building the plane and its components stands at $260 million.
    Prior to the cancelation of the deal, China had paid Israel a total of $190 million. The agreement signed yersteday for the $350 million in compensation includes reinbursement for the sum already paid by China.

    Caudillo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, multi colegi de ai mei au lucrat in Israel, dar asta s-a intimplat mai tirziu, eu deja eram in Ge de citiva ani si eram cu familia...

      Ștergere
    2. Iata ce rasounde cineva la acest articol pe FB:
      Razvan Sabie
      Mihai Calomfirescu pai imaginile grăiesc de la sine IAR 95 > JF 17 (cand ajung acasa o sa pun imagini cu prototipul lor, pt ca sunt 99% identice cu al nostru, inclusiv dimensiuni, deci nu a fost nevoie de scalare), IAR 93 > Xian JH 7 (care e de fapt un 93 scalat si dus in supersonic si pe care chinezii au pus acele Spey -uri cu postcombustie pe care le râvneau ai noștri si la care chinezii aveau licenta) si IAR 99 > Hongdu JL 8 (o mare parte de elemente comune). Asemanarile dintre avioanele de mai sus sunt chiar mai mari chiar decat cele dintre J10 si IAI Lavi despte care se stie ca siguranta ca a fost sursa avionului chinezesc. Americanii au fost destul de ofuscati pe chestia asta, dar le-a trecut cu ceva lobby. Sa le fie de bine!

      Ștergere
    3. la o prima vedere "te fura"... poate a existat o colaborare si transfer de studii si documentatie, dar modelele chinezesti nu sunt copiate direct din aeronavele romanesti; JF 17 aduce a IAR S in varianta Dumitru Badea (daca nu ma insel, monomotor cu aripa sus?), se gasesc ceva imagini cu structura, axonometrii/cutaways/ansambluri cad, si nu par similare cu axonometriile IAR; k8/jl8 poate aparea de la distanta, 'din avion', similar unui 99, structural sunt insa foarte diferite (k8 are aripa continua montata sub fuselaj, avand si un lonjeron fals in bordul de atac, motorul e instalat in fuselajul posterior prin trapa ventrala, structura e in general mai usoara - avionul e prezentat ca fiind cu 500kg mai usor); cel mai asemanator, conceptual, pare a fi jh7 fata de iar93 - inclusiv mecanismul trenului de aterizare - platforma marita, aripile modificate pentru viteze mai mari, un singur tun in pozitie similara (bine, aici se poate argumenta ca au copiat direct jaguarul)... mai interesanta mi s-ar parea influenta pe care ar fi putut-o avea Liviu Librescu asupa IAI Lavi si, prin transfer, asupra j10... din ce se discuta si considerand si 2 machete de prezentare existente, Librescu ar fi fost interesat, inainte de a emigra in Israel si a deveni profesor acolo (exact inaintea dezvoltarii modelului Lavi), un avion supersonic in configuratie delta-canard cu priza ventrala ovala... oricum, fara confirmarea persoanelor care l-au cunoscut este un semn de intrebare si asupra mechetelor de prezentare si asupra interesului dumnealui pentru configuratia delta-canard; si, desigur, sansele ca domnul Librescu sa fi participat direct la dezvoltarea IAI Lavi sunt foarte mici, dar IAI lavi a beneficiat de un proces inovator atunci de aeroelastic taylorig, una dintre preocuparile ulterioare ale domnului Librescu...

      Ștergere
  2. Aia e, sau cum spunea Bolintineanu

    Soarta noastră fuse crudă astă dată:
    Mica mea oştire fuge sfărămată.

    Asa s-a sfaramat si industria aeronautica romana, sfaramata de incompetenta si coruptia de dupa 1989.
    Cateodata ii dau dreptate lui Nicu Ceausescu, desi zicerea lui din 1990 e poate doar o legenda urbana

    Nu veti fi in stare sa zugraviti in 10 ani ce a facut tata intr-un an!

    Chiar daca ar fi o legenda urbana , din pacate prea si-au batut unii joc de industria pe care o avea Romania in 1989, ca si de specialistii de atunci!
    De aia rad bulgarii de noi, ca ei s-au umplut de bani exportand armament in Ucraina in timp ce noi ne-am umplut de datorii si acum se tem sa nu ajunga precum noi

    https://www.dunavmost.com/novini/vasil-velev-na-pat-sme-da-falirame-kato-rumaniya-i-frantsiya#google_vignette

    "Vasil Velev: Suntem în pragul falimentului, precum România și Franța"

    Caudillo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "Soarta noastră fuse crudă astă dată"... fuse cruda nu numai odata, ci mai intotdeauna..

      Ștergere

comentati