Istoria dragonului viguros. J-10 (continuare 2)
Cum spuneam, Dragonu
si-a luat in sfirsit zborul, in 1996, dar
Sărman dragon ți s-a
părut
Că zările ți s-au deschis
Dar n-a fost doar
decât un vis
Rănit tu ai căzut
Prototipul s-a
prabusit, din fericire pilotul s-a salvat. Si cind te
gindesti ca prototipul IAR 93 001 ar mai fi zburat si azi, daca n-ar fi fost
taiat.
Dar se pare ca proiectantii
chinezi au facut niste gafe mari in proiectare, asa ca sunt obligati sa-l
reproiecteze, fiind nevoiti sa mai bage citeva sute de kg in el. La noi a fost
invers, am facut prototipul greu si am fost nevoiti apoi sa-l usuram. Ambitia
lor de a ramine insa sub 10000 gol e totusi implinita. Se spune ca desi
structura era in majoritate metalica, ar fi bagat totusi si ceva materiale
compozite.
Iata o lista a
greutatilor avioanelor de lupta in versiunea gol:
1.
FA-50 –
6.470 kg (14.265 lbs)
2.
HAL Tejas –
6.560 kg (14.460 lbs)
3.
JF-17 Thunder –
6.586 kg (14.526 lbs)
4.
Gripen A –
6.620 kg (14.600 lbs)
5.
F-16A –
7.076 kg (15.600 lbs)
6.
Mirage 2000 –
7.500 kg (16.530 lbs)
7.
Gripen E –
8.000 kg (17.600 lbs)
8.
F-16 Block 70 –
9.207 kg (20.300 lbs)
9.
J 10 – 9750
kg
10.
Rafale C –
9.950 kg (21.720 lbs)
11.
F/A-18A Hornet:
~10.400 kg (23.000 lb)
12.
Eurofighter Typhoon –
11.000 kg (24.250 lbs)
13.
MiG-29 –
11.000 kg (24.250 lbs)
14.
MiG-29K –
12.340 kg (27.220 lbs)
15.
F-15A –
12.700 kg (28.000 lbs)
16.
F-35A –
13.290 kg (29.300 lbs)
17.
F-15EX –
14.500 kg (32.000 lbs)
18.
F/A-18E Super Hornet:
~14.600 kg (32.100 lb)
19.
F-35B –
14.650 kg (32.300 lbs)
20.
F-35C –
15.800 kg (34.800 lbs)
21.
F-14A –
18.200 (40.104 lbs)
22.
Su-30MKI –
18.400 kg (40.565 lbs)
23.
Su-35 –
19.000 kg (41.888 lbs)
24.
F-22 Raptor –
19.700 kg (43.430 lbs)
25.
MiG-31 –
21.820 kg (48.100 lbs)
Stiu,
lipsesc citeva, dar....
Oricum,
chinezii nu se lasa descurajati, picatura chinezeasca....., si pornesc alt
prototip, care zboara la 23 Martie 1997. Si mai construiesc vreo doua, pe care
le incearca in draci, desi aveau destul de mari probleme, mai ales cu
motorul. Si aici nu ma pot abtine sa fac
paralele. Noi am avut un singur prototip, la inceput, cu care ne-am purtat cu
manusi, nu prea l-am instrumentat, l-am zburat doar in zile insorite, practic
nu am invatat mai nimic de la el. E drept
ca mai tirziu am avut si 002, dubla, dar si 200 prototip serie.
Dar, am promis ca voi vorbi despre canard!, Nu am uitat.
Paradoxal, dar canardul, introdus mai tirziu pe scara larga, e
cumva meritul F 16, care nu-l avea. Acest avion a fost o adevarata revolutie in
aviatia militara, a introdus priza dedesubt, cupola integrata cu parbrizul,
scaunul la 30°, (al nostru era la 16°), vortex generator (apex), joy stick
lateral in loc de mansa, racordare generoasa aripa fuzelaj, si mai ales
stabilitatea artificiala, cunoscuta uneori si sub denumirea de Fly by wire. Se
spune ca proiectantii F 16 nu au fost siguri ca acesta va putea sa opereze cu
FbW si structura fuzelajului avea chiar in cadru suplimentar pe care se putea muta
aripa, spre spate, daca n-ar fi iesit electronica si senzorii FbW, raminind cu
stabilitate naturala. Desigur si F 16 e rezultatul programelor “X”, programe
experimentale care studiau tot felul de idei. Aceste programe “X” sunt
adevarata forta a inventivitatii americane. Doar un exemplu proaspat, „One Big
Beautiful Bill Act“ al US Space Force baga un miliard in X-37B. Sau X45!
Programul “X” a inceput cu Bell X-1 prin 1947, si ajunge la X-66 A.
Iar vin cu paralela, cite programe “X”, aveam noi? Unde puteam sa cercetam idei noi? Eu nu stiu sa fi avut
asa ceva, probabil erau atit de secrete ca nu am auzit de ele. Poate
ca nici nu aveam nevoie, noi o nimeream din prima.
Oricum, cred ca F 16 este primul avion de serie care a zburat cu
stabilitate artificiala.
Si practic s-a deschis era Canardului. Canard insemana in
frantuzeste rata, sincer sa fiu nu pricep ce legatura are rata cu ampenaj in
fata, nu am vazut niciodata o rata, si mie-mi place la nebunie pieptul de rata,
cu coada-n fata!? Mai degraba as zice ca o locomotiva spaniola proiectata de
Siemens, aerodinamica fiind a unui coleg, aduce mai degraba cu un bot de rata,
decit ceea ce se spune in aviatie.
Dar, iar m-am intins
si am uitat ce vroiam sa spun... va urma!
P.S in poza am incercat sa arat ce ar fi insemnat pt F 16
trecerea de la dorita stabilitate artificiala, la cea naturala.
Sagetile galbene reprezinta solutia stabilitate artificiala,
unde P1 (portanta) + Ao1 (F amp oriz) = G (greutate)
Sagetile rosii inseamna stabilitate naturala in care P-Ao=G.
Deci daca nu ar fi iesit Fbw ar fi trebuit miscata aripa in spate, fapt ce ar misca
si un pic CG (centru de greutate) spre spate, dar mai mult ar fi miscat focarul
aerodinamic.
Sper ca e simplu de inteles daca facem ecuatia momentelor in
jurul CG.
Deci marele avantaj al stabilitatii artificiale este faptul ca
portanta aripii se aduna cu cea a ampenajului, asta poate insemna o suprafata
alara necesara mai mica, sau zbor cu incidenta mai mica si deci cistig de greutate
si reducere a rezistentei la inaintare.
Data viitoare voi prezenta ecuatia de echilibru in cazul canard.



Primele F16 , variantele A/B, au avut ceva probleme cu structura aripilor
RăspundețiȘtergereIsraelul a primit F16 in 1980
The first four F-16s, known as Netz (Hawk) in IDFAF service and wearing standard sand/brown/green camouflage colors, arrived in Israel in July of 1980
iar in 1992 israelienii au modificat aripile
In 1992 all IAF F-16A/B's (excluding the latest batch of Netz 2 aircraft) went into an upgrade phase at Israeli Aircraft Industries (IAI), where wings were structurally reinforced
https://www.f-16.net/f-16_users_article7.html
In general, all parts of the wing box have an area with
a margin of safety within +0.01 of failure due to the complexity of the loading. The locations of fractures from the
CIRE crack database concur with these areas of failure. Three key failure areas are examined: the wing tip rib, #5
spar vent holes and the wing upper skin.
cu sursa
XV Portuguese Conference on Fracture, PCF 2016, 10-12 February 2016, Paço de Arcos, Portugal
F-16 Wing Structure Lifecycle
ScienceDirect
Procedia Structural Integrity 1 (2016) 106–109
Available online at Available online at www.sciencedirect.com www.sciencedirect.com
Cu toate programele X , nici americanilor nu le iese din prima!
Caudillo