joi, 30 octombrie 2025

Istoria dragonului viguros. J-10

 

Istoria dragonului viguros. J-10

Incerc sa povestesc ce stie de fapt multa lume, istoria avionului chinezesc J 10 si sa fac o paralela cu aviatia romaneasca.

In 1981 China avea peste 3500 de avioane, marea majoritate avioane rusesti (Mig 19, 21), asa ca s-a hotarit sa-si faca propriul avion, sa mai scape si de dependenta de rusi. Dupa multe analize s-a aprobat un buget de 62,5 milioane $.

Si Romania avea, in anii 70, o multime de avioane rusesti, dar si ea incerca sa scape de dependenta fata de rusi si sa-si faca propriile avioane. Romania si Jugoslavia au semnat contractul de colaborare pe 20. Mai 1971, data care a insemnat renasterea pasarii Phoenix, pasare care din pacate nu va trai prea mult.

*****************

Cinezii s-au gindit sa ia de baza, ca sa nu spunem sa copieze, sa colaboreze avioanele Rafale, sau MIG 29, sau chiar Eurofighter.

In 83 cei trei mari producatori chinezi Shenyang Aircraft Corporation (SAC), Hongdu Aviation Industry Group Ltd. si Chengdu Aircraft Corporation (CAC), au oferit oferte, care de care mai fanteziste, una semana chiar cu MIG 23 cu aripa variabila.

Chinezii au fost constienti ca nu vor fi in stare sa proiecteze si sa produca un avion pretentios singuri, asa ca au cautat disperati parteneri.

Prin anii aia israelienii dezvoltasera avionul Lavi, un fel de nepot al lui F 16. Unii spuneau ca ar fi fost chiar un copil din flori a lui Mirage 2000 si F 16. Chinezii au incercat sa se alature, dar americanii au spus pas, nu-si doreau un concurent la F 16.

Chengdu Aircraft Corporation obtine contractul. Sefu firmei a plecat in 1985 la cautat parteneri. In 1988 apar stiri despre legatura chino israeliana. 

**************

Ce faceam noi in 85? Deja aveam doua avioane dezvoltate cu puteri proprii, IAR 93 in colaborare cu sirbii, dar IAR 99 singuri, care se fabricau deja in serie. Deci aveam avantaj fata de chinezi. Ajutorul vestic, la care speram, sau chiar estic, a fost spre zero, singurul deget intins a fost un biet motor. Pt noi atunci, chinezii erau doar cei care exporta chiloti si maieuri tetra.

*********************

De abia in 1992 China a reluat relatii diplomatice cu Israel si s-au deschis porti de colaborare. China era extrem de interesata mai ales, de sisteme radar, de navigatie, de rachete, bombe conduse cu laser etc, sau chiar de intregul avion Lavi. Oricum chinezii au fost atit de indragostiti de Lavi ca au continuat sa se orienteze spre acesta. Gurile rele, surse rusesti, spuneau ca o parte din cercetarile de canal aerodinamic si aerodinamica in sine ar fi fost “preluate” direct de la Lavi. Sunt tot feluri de povesti ce si de unde a fost spionat, copiat. In vremea aia plina de secrete erau multe lucruri posibile, de altfel si azi nu s-a schimbat prea mult. Desi americanii aveau embargo impotriva livrarii unor echipamente Chinei, totusi israelienii nu tin cont de asta si se ajunge la o colaborare. Se pare ca la avion au lucrat si citiva ingineri rusi.

Deci iata un fel de Caragiale, israelienii se inspira direct de la F 16, scot Lavi, iar chinezii se inspira de la Lavi. Totusi intre aceste avioane e o mare diferenta si anume, Lavi, respectiv J 10, aveau aripi canard, iar F 16 nu, dar despre asta vom vorbi mai tirziu.

In mod sigur chinezii au avut aceleasi probleme pe care le-am avut si noi: motorul. Ei reusesc sa procure totusi un motor nu prea rau, rusul NPO Saturn Al-31-FN, care echipa, sau urma sa echipeze, Su 27 si mai tirziu Su 57.

Noi ne multumeam cu bietele Viper, cu, sau fara, postcombustie si visam cu ochii deschisi la altceva. Visam chiar si la Speyul militar pt IAR 95, Spey care echipa si Rombacul, dar in versiunea civila, de care se vorbea ca s-ar construi in licenta in China.

In sfirsit picatura chinezeasca isi arata puterea, in 1994, la aproape 20 de ani de la primele discutii despre avion se incepe proiectarea. Chinezii erau, la acea data, f mindri ca au introdus CAD si Finite elemente metode pt calcul de rezistenta. Sa nu uitam ca noi aveam FeM (Ansys) inca din anii 70 si ceva, e adevarat fara vizualizare, si pusesem bazele CAD prin matematizarea formei avionului, datorita unui matematican genial, Dan Vatui. Nu mai spun ca prin anii 70 revistele de aviatie erau pe prima pagina pline cu anunturi „F 16 primul avion proiectat cu CAD si fabricat cu CAM.”

In 1996, nu se stie data exacta, a zburat primul prototip. La noi, in 96, pasarea Phoenix deja era moarta, taiata, coapta.

Si aici merita o paralela cu noi. Inceperea proiectului IAR 93 a fost in 1971, iar prototipul a zburat in 31. Octombrie 74, deci in trei ani. Si eram o mina de oameni, de ex. la proiectare structurii prototipului nu cred ca eram mai multi de 20 de ingineri si si aia care se barbierisera prima data.

Dupa cum se vede am avut ceva avans fata de chinezi dar, vorba lui Esop, de multe ori cistiga broasca testoasa.

Va urma, promit ca ma voi concentra pe lucruri tehnice si mai putin pe lamentari.




Un comentariu:

comentati