Am primit un mesaj pe FB „
„Eugene Rozina
Ce presupune
construcția unor IAR 99 suplimentare, adaptate?“
1.
Prima chestie e legata de bani. Sa
nu uitam ca e o isterie mondiala de inarmare si se arunca cu bani peste tot. De
ce nu ar profita si Romania? Are
Romania bani? Dupa cum stim Ro a comandat 35 de avioane F 35. Nu stiu cit costa
si nu stiu de ce fix 35 si nu 36 sau 30. Si nici nu stiu cind vor fi livrate,
nu stiu nici ce cuprinde contractul, sunt numai avioanele, sau sunt incluse si
scolarizarile de personal si o mica infrastructura pt intretinere, reparatii?
Elvetienii au cumparat 36 de bucati, care s-au scumpit secvential, acum au
ajuns sa coste peste 7 miliarde, 7/36, ar fi cam 194 milioane pe bucata.
2.
Sa
presupunem ca Ro va renunta la 5 bucati si ar cumpara doar 30, deci s-ar
elibera aproape un miliard euroi.
3.
Ma gindesc
sa se fabrice vreo 10 IAR 99 nou-noute. Deci am avea pe bucata imensa suma de
100 de milioane.
4.
Pt a intra
intr-o afacere cu F 35, respectiv cu Lockheed Martin, evident ar fi nevoie de o
intelegere, asa cum au elvetienii cu PC 21.
5.
Intelegerea
cu LM ar fi absolut vitala, deoarece ar trebui cumparate elemente din cockpit,
dar si din sistemul de comenzi. Imi imaginez un sistem de comenzi care dubleaza
sistemul mecanic/direct, sistem pe baza de Fly by wire. Asta nu e f usor, stiu
ca la Microsoft se vorbeste romaneste si se servesc la cantina mici si sarmale
cu mamaliga, dar cred totusi ca nu prea ar exista specialisti pt asa ceva, deci
ar trebui platiti unii ca lumea.
6.
Tehnica. Din
info mele documentatia IAR 99 e digitalizata in 3D, un coleg chiar s-a plins de
cit de greu i-a fost sa digitalizeze invelisurile de la ampenaje, proiectate de
mine, invelisuri cu grosime variabila, executate prin frezare chimica.
Existenta digitalizarii ar simplica enorm fabricarea avionului, ar putea fi
folosite tehnologii moderne precum debitarea cu laser, frezare cu CN, sau chiar
printare in 3D. Fapt care ar putea ieftini si accelera masiv fabricarea.
7.
Pornind de
la aceste consideratii, only the Sky is the limit. Imi pot imagina
remotorizarea cu un motoras dublu flux, sau chiar mici imbunatatiri in
structura, echipamente etc.
8.
Sunt sigur
ca exista inca in Ro ingineri care ar putea sa rezolve cu mina stinga aceste
probleme. Poate Craiova nu ar fi cea mai potrivita uzina, dar se poate vorbi cu
Bacau, sau Brasov.
Degeaba sunt oameni cu idei care ar putea fi materializate, când la conducere sunt marionete aservite intereselor străine. Ca intr un cântec , în țara asta tot ce e bun tre să dispară.
RăspundețiȘtergere