duminică, 24 august 2025

Din nou IAR 99, F35

 Am primit un mesaj pe FB „

„Eugene Rozina

Ce presupune construcția unor IAR 99 suplimentare, adaptate?“

1.       Prima chestie e legata de bani. Sa nu uitam ca e o isterie mondiala de inarmare si se arunca cu bani peste tot. De ce nu ar profita si Romania? Are Romania bani? Dupa cum stim Ro a comandat 35 de avioane F 35. Nu stiu cit costa si nu stiu de ce fix 35 si nu 36 sau 30. Si nici nu stiu cind vor fi livrate, nu stiu nici ce cuprinde contractul, sunt numai avioanele, sau sunt incluse si scolarizarile de personal si o mica infrastructura pt intretinere, reparatii? Elvetienii au cumparat 36 de bucati, care s-au scumpit secvential, acum au ajuns sa coste peste 7 miliarde, 7/36, ar fi cam 194 milioane pe bucata.

2.       Sa presupunem ca Ro va renunta la 5 bucati si ar cumpara doar 30, deci s-ar elibera aproape un miliard euroi.

3.       Ma gindesc sa se fabrice vreo 10 IAR 99 nou-noute. Deci am avea pe bucata imensa suma de 100 de milioane.

4.       Pt a intra intr-o afacere cu F 35, respectiv cu Lockheed Martin, evident ar fi nevoie de o intelegere, asa cum au elvetienii cu PC 21.

5.       Intelegerea cu LM ar fi absolut vitala, deoarece ar trebui cumparate elemente din cockpit, dar si din sistemul de comenzi. Imi imaginez un sistem de comenzi care dubleaza sistemul mecanic/direct, sistem pe baza de Fly by wire. Asta nu e f usor, stiu ca la Microsoft se vorbeste romaneste si se servesc la cantina mici si sarmale cu mamaliga, dar cred totusi ca nu prea ar exista specialisti pt asa ceva, deci ar trebui platiti unii ca lumea.

6.       Tehnica. Din info mele documentatia IAR 99 e digitalizata in 3D, un coleg chiar s-a plins de cit de greu i-a fost sa digitalizeze invelisurile de la ampenaje, proiectate de mine, invelisuri cu grosime variabila, executate prin frezare chimica. Existenta digitalizarii ar simplica enorm fabricarea avionului, ar putea fi folosite tehnologii moderne precum debitarea cu laser, frezare cu CN, sau chiar printare in 3D. Fapt care ar putea ieftini si accelera masiv fabricarea.

7.       Pornind de la aceste consideratii, only the Sky is the limit. Imi pot imagina remotorizarea cu un motoras dublu flux, sau chiar mici imbunatatiri in structura, echipamente etc.

8.       Sunt sigur ca exista inca in Ro ingineri care ar putea sa rezolve cu mina stinga aceste probleme. Poate Craiova nu ar fi cea mai potrivita uzina, dar se poate vorbi cu Bacau, sau Brasov.

Desigur se pot aranja in avans contracte de scolarizare pt pilotii F 35, cu tari vecine, sau chiar se poate imagina exportul acestei variante. In acest fel nu numai ca s-ar compensa cheltuielile de fabricatie prin economii in scolarizare piloti, dar s-ar asigura si viitorul avioanelor de scoala romane

Un comentariu:

  1. Degeaba sunt oameni cu idei care ar putea fi materializate, când la conducere sunt marionete aservite intereselor străine. Ca intr un cântec , în țara asta tot ce e bun tre să dispară.

    RăspundețiȘtergere

comentati