vineri, 5 aprilie 2024

Despre masini...

 Despre masini...

Tot vorbim de avioane dar despre masinile noastre de toate zilele mai putin. Eu sunt audist, adica imi place Audi, am avut mai multe, in serie. Acum vreo doi-trei ani am fost impins de isteria eco sa dau un Audi 4 diesel, 10 ani vechi, cu 240000 km, Euro 5, pe unul Euro 6. Cel vechi a mers ceas, nu am avut niciodata nici un fel de probleme si ar mai fi mers. Cel nou are jucarii noi si chiar consuma mai putin, pe autostrada, la 120, consuma 4,6! Dar cu ce pret? Eu imi mai bag nasul prin masina, totul a devenit extrem de complicat, pina si acumulatorul are calculator si trebuie programat cind il schimbi, una din bujiile de incandescenta are si senzor de presiune care transmite semnale sistemului central si mult altele. Desigur asta scumpeste enorm masina si o face mai putin fiabila. O bujie din asta costa 150 de euroi!? Pe vremuri luam bujii pt VW cu 15 marci de la Lidl. Aceste complicatii au obligat producatorul sa faca economii la alte sisteme, de exemplu sistemele clasice, bielete, frine etc, economia insemnind importul acestora din anumite tari. De altfel si piesele masinilor noi, originale, sunt tot Made in China.
Deci sunt nevoit sa schimb anumite componente la un nr relativ mic de km, lucru care nu s-a intimplat la masina precedenta. In plus, toate complicatiile de care vorbim au dus si la scumpirea enorma a reparatiilor. Si e de inteles, ca sa schimbi un bec trebuie sa desfaci jumate din masina. Am schimbat filtrul de aer. Trebuie sa dai deoparte vreo trei furtune, cabluri, sa desfaci vreo 15 suruburi cu cheie speciala Tox, la service imi lua 70 de euro, asa m-a costat 17. Filtrul de polen, ce timpenie, nu stiu de ce trebuie asa ceva, ca doar cind merg in aer liber, respir fara filtru, nu stiu de ce mi-ar trebui in masina, costa la schimbare in jur de 50 de euroi, l-am schimbat eu cu vreo 15, e adevarat ca e virit undeva in cabina in dr. si mi-a trebuit masaj yoga, ca m-au durut salele.
S-au dus timpurile cind ascultai motorul su suribelnita si reglai jiglorul. Acum fara tester esti mort. Am avut semnal de alarma, zice sa ma prezint imediat la service ca-n 100 km nu voi mai putea porni. Chem un prieten care lucreaza la ADAC si pune testerul. Gaseste o lista de defectiuni, ceva cu Adblue, pisatul ala care se injecteaza in catalizator pt a lega moleculele de NoX. Ma interesez ce trebuie reparat. Cica demontat rezervorul Adblue, schimbat pompa, costuri 4000 euroi. Dau telefon la Audi, imi raspunde o voce blonda, nu era nici un meserias liber, dar se ofera sa ma ajute ea. Ma intreaba si daca vorbesc romaneste, da, imi zice sa completez cu ceva Adblue si daca am noroc se rezolva. Si asa a fost, desi cei mai multi „specialisti“ vroiau sa-mi ia 4000.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

comentati