Cu ocazia hotaririi epocale, in intereseul nostru, nu asa, a Uniunii Europene sa interzica motoarele cu ardere interna, vom vorbi astazi despre masini.
Pe vremea impuscatului
nu am avut masina, ci doar un socru f dragut care ne dadea si noua Dacia lui
din cind in cind. Acea masina minunata nu era doar un mijloc de transport, ci
era mult mai mult. Era un statut, m-am ajuns, am masina, dar era si o scoala
buna de mecanica. Duminica dimineata, lumea nu mai mergea la biserica, ci se
intilnea in parcarea blocului unde se dezbateau cele mai noi solutii de
intretinere/imbunatatire a masinii. Se inventasera si niste dispozitive cu care
se putea ridica masina pe o parte astfel incit sa o poti antifona. Toata lumea,
chiar si gospodinele, stiau sa desfunde niste jigloare, sa curete bujiile, sa schimbe
uleiul, cel vechi se arunca la canal, sa faca revizia tehnica conform regulilor
in vigoare.
Cind mergeam la mare,
desi masina era pregatita cu grije pt aventura de 300 de km, totusi, nu odata,
s-au blocat frinele. Acestea, pe linga planetare, erau boala cronica la Dacia,
pistoanele care stringeau placutele de frine raminind blocate. Incepea sa
miroasa a cauciuc ars, se incalzeau garniturile si opreai pe dreapta, scoteai frinele,
scoteai pistonasul, curatai cu ceva smirghel, adaugai lichid de frina, si
aeriseai sistemul, cu sotia, apasa, da drumu, apasa, da drumul.
Nu povestesc de prima
masina din Ge, un jaf cumparat pe nimic, pe linga multele hibe se mai bloca si
usa, astfel incit nefasta cind venea de la vreun concert de pian pe care-l
dadea, era nevoitia sa astepte pina pleaca admiratorii si sa intre prin
portbagaj.
In ultimii ani am avut Audi Diesel. Precedentul ajunsese la peste 270000 km si
mergea ca-n prima zi. Dar incepusera amenintarile ca vor fi interzise in orase,
astfel incit m-am hotarit, acum vreo doi ani, sa cumpar alta. Tot Audi, tot Diesel, dar cu Euro 6.
Se stie ca pt Euro 6 se injecteaza un adBlue,
un fel de urina in esapament. Zilele trecute mergeam linistit pe linga casa,
veneam de la cumparaturi si-mi apare brusc un anunt pe bord. „adBlue, defect,
in 1000 de km nu veti mai putea porni masina.“ Ajung acasa, erau mai putin de
1000 km, si vorbesc cu google. O
patisera multi, se bulea un senzor, reparatia costa intre 1000 si 4000 euro. Il
sun pe un prieten mecanic pe masina la ADAC. Era prin
apropiere si vine f repede. Pune calculatorul si da... trei senzori erau
buliti. Prietenul imi povesteste ca nu-i de joaca si mi se va bloca masina.
Incep si scriu la mai multe service, dindu-le
si toate amanuntele, dar de abia a doua zi ma suna unu de la Audi. De fapt era una, o fetita, dupa voce, ma
intreaba daca putem vorbi romaneste. Imi spune ca nu ma poate ajunta si ca
trebuie sa ma prezint la sediu, dar ca a vorbit cu o colega si ca daca adaug
niste adBlue s-ar putea sa dispara anuntul.
Si chiar asa s-a
intimplat! Domne ce ti-e cu tehnica de azi.
Daca aveau o Mazda si nu un diesel de la trisori puteai avea un E6 fara adblue. Tehnica in motor mai complexa care necesita curatari de AGR mai dese dar nu mai tre sa bagi urina, ah pardon uree...
RăspundețiȘtergereSi totusi Audi ramine Audi, Mazda nu am avut dar am avut alte japoneze, Toyota, bunicele dar nu pt autostrada.
Ștergere