miercuri, 12 martie 2025

Marcel

 Isaia 40:31

„dar cei ce se încred în Domnul îşi înnoiesc puterea, ei zboară ca vulturii; aleargă, şi nu obosesc, umblă, şi nu ostenesc.”

Un tablou al dragutului fost coleg Marcel Mardan, unul dintre cei mai talentati designeri cunoscuti de mine, care a facut multe dintre desenele explodate ale avioanelor si ale componentelor, in manierea clasica de atunci, adica la planseta, “de mina”.



marți, 11 martie 2025

Tesla

 

Cica Hemingway statea ca de obicei intr-un bar si bea. La o masa vecina ii aude pe doi care se conversau si ziceau ca guvernatorul cutare e un ticalos. Hemingway se repede spre acela, ii da un pumn, si-i zice, “da, guvernatorul cutare e un ticalos, dar e prietenul meu”.

Romanii nu sunt americani, ei o au cu capra, cu capra vecinului. Si acum pe capra o cheama Musk.

Cu citiva ani in urma a fost o mare bucurie cind Musk a inceput sa fabrice Tesla. Tesla asta a fost un geniu, era de pe aici, din Balcani. Ii vedeam pe proprietarii de Tesla cum mergeau ei linistiti pe banda intii cu un suris dispretuitor fata de astia cu ardere, ei salvau planeta.

Tesla a fost fondata in 2003 de Martin Eberhard si Marc Tarpenning. Intii au finantat-o singuri si mai apoi s-au imprumutat cu 7,5 miliarde $. In 2004 s-a bagat si Musk care se imbogatise cu vinderea Pay Pal.

A trecut prin multe schimbari, devenind cindva, octombrie 2024, cea mai valoroasa firma la bursa, 880 miliarde, in timp ce VW de abia se misca pe la 60 miliarde.

In iulie 2010 o actiune Tesla costa 1,064 €, azi, dupa ce a scazut enorm, spre bucuria romanilor, cu si fara capre, costa 211, deci o crestere de 211 ori. De mentionat ca de la infiintare pina azi actiunile au crescut cu 15.703%. Deci daca bagai un euro la infiintare aveai acum 15700, daca bagai 1000, in loc sa-i bei ca un betiv ce esti, ai fi avut 15 milioane.

Mai e de mentionat si ca Tesla a avut profit de abia dupa 17 ani si anume in 2020, cind a vindut certificate de poluare, deci nu din vinzarea de masini. Desi 17 ani a mers in pierdere si desigur nu a platit impozite, cursul a crescut continuu, ajungind la cca. 50, in 2020, repet de peste 50 de ori mai mare decit la fondarea firmei. Tesla nu a platit si nici nu va plati, conform propriilor declaratii dividente, nada, nimic.

Cum e posibil asa ceva? Concluzionez, 17 ani se aduna pierderi uriase, nu se dau dividente, dar cursul creste enorm.

Lumea rea spune ca toata aceasta cacialma a fost intretinuta de isteria verde, salvam planeta, nu conteaza cit costa, guvernele din multe tari s-au intrecut in a ajuta Tesla, ba cu certificate, ba cu facilitati de constructie fabrici, ba cu infrastructura. Masinile erau subventionate la nesfirsit. Nemtii au avut orgasm cind Musk a construit o fabrica in Germania, au trecut peste orice lege, sau principiu, chiar au ras o padurice.

In ceea ce ma priveste nu am cumparat niciodata actiuni Tesla, desi stiam ca vor creste, dar mi se parea o excrocherie, si, de altfel, nici masinile electrice nu ma incinta, le consider, chiar si d.p.d.v ecologic, o catastrofa.  

Sigur ca tare mi-e mila de Musk, acum ca au cazut atit de puternic actiunile, am insa impresia ca Musk stia ceva, si-a vindut demult o mare parte din actiuni, cred ca si-a scos cu virf si indesat banii investiti, acum detine de abia 13%. Si cred ca Musk s-a cam plictisit de Tesla, are atitea alte afaceri si preocupari, sa nu uitam ca are si 14 copii.

Ca bursier cred ca scaderea cursului e o actiune de curatire, cresterea exagerata, speculativa, a avut de fapt loc intre septembrie 24 cind era 191, ca sa ajunga la 405, in decembrie 24, dublindu-se in doar 4-5 luni. Nu cred in boicotare politica, cind e vorba de bani, sau femei, nu functioneaza nici o boicotare, daca Putin scoate miine pe piata blonde cu tite mari, sau tuica batrina la 5 lei litru, va fi bataie pe ele.



luni, 10 martie 2025

Razboi

 Am aflat ca gata, s-a hotarit, va fi razboi, da din ala nasol atomic. Intr-un talk show o mare scriitoare nemtoaica, una Adler, care a scirs si o carte de bucate si un roman de dragoste, din fostul DDR, ne spune ca la toamna va fi razboi. Nu precizeaza data exacta si nici ora. Eu toamna merg de regula in Grecia, nu stiu daca sa mai iau sau nu cazare. Si Trump zice ceva de razboi atomic. Pe undeva e bine ca ma innebunea incertitudinea, acum ca stim, e mult mai usor. F multi vor sa aiba si ei o arma nucleara, macar un focos, ca chiar spuneam, dati ma oamenilor focoase, ca d-aia am murit la revolutie. Da sa se dea cite unu, sa ajunga la toata lumea.

Oricum fiecare va fi mai linistit sa stie ca are si el un focos. Se spune ca focosul e personal, nu poate fi instrainat, pai unde am ajunge daca unii isi vind focosul si altii ajung sa aiba jde de focoase.
Acum fiecare se poate preocupa de ce-i place mai mult, ca ce sens are sa mai muncesti, sau sa lupti, pt ce? Nici nu ai timp ca vine Pastele, mai vin si nu stiu cite Rusalii si 1 Mai, 8 Mai, 9 Mai. Bine ca am trecut peste 1 Martie si peste babe si peste 8 Martie.
M-am hotarit sa pun la gradina doar plante timpurii, alea de toamna nu au sens. Nu stiu cum va fi cu tuica si cu vinu, daca vor fi iradiate!?

luni, 3 martie 2025

Raspuns interviu d-l Opris

 https://www.youtube.com/watch?v=eRiL-Thj1Iw&fbclid=IwY2xjawIy3ElleHRuA2FlbQIxMAABHWqaz0mlcgE0wYphdmsSPTg-IuBIDnKLwzGOPpXa7zxqA87jOixWTqPMFA_aem_ktKZawrzgoa678V6KibrdQ

In primul rind ii multumesc domnului Petre Opris pt efortul d-lui de a populariza “vitejiile” tinereilor de atunci. Stiu ca e o munca titanica, stiu ca are multi care se-nfrupta cu nerusinare din munca dumnealui, stiu ca sunt extrem de putini care au interes in ceea ce a fost odata, si stiu ca sunt si mai multi care birfesc acest proiecte, fara sa stie mare lucru despre conditiile in care au fast facute.

Am gasit ceva timp si chef sa-ncerc sa precizez anumite aspecte din interviul d-lui Petre Opris:

1.       Echilibrarea unui obiect in miscare e extrem de importanta. Chiar si la oameni, cind le creste burta, sau femeilor sinii, pozitia de echilibru se schimba si incept sa aiba dureri de spate, sau mijloc.

2.       Chiar si la automobile e importanta pozitia centrului de greutate. Fi-miu a avut cindva un Mercedes vechi si trebuia, mai ales iarna, sa puna saci cu nisip in portbagaj. Chiar si la trenuri o echilibrare optima care sa duca la o incarcare oarecum uniforma pe roti, fata-spate, sau stg dr. asigura o rulare sigura si micsoreaza riscul de deraiere. LA ICEul german s-au instalat citeva tone de beton sub vagonul tractiv pt a cobori CGul si a limita actiunea vintului lateral. Nici la vapoare nu e altfel.

3.       Cu atit mai important e la avioane. La noi in institut responsabil de centraj, asa se numea calculul greutatii, al centrului de greutate si al momentelor de inertie masica, era un coleg pe care-l numeam Bobo. Nu-i mai stiu numele adevarat. Bobo ajunsese la o rutina fascinanta, se uita la un desen, chiar la unul complicat si reusea sa calculeze in minte greutatea acelei piese. Chiar am facut pariu pe tema asta si-ntotdeauna cistiga. Desigur cindva a avut suport pe calculator, cu completarea acelor cartonase care se gaureau si se duceau la rulat. Desigur apareau f multe greseli de scris, sau de gaurit la cartele. Cind se stringeau mai multe proiecte odata eram si noi, proiectantii, obligati sa calculam greutatea pieselor proiectate. Indeletnicirea de calcul de centraj nu era prea apreciata de noi astilaltii, care ne dadeam mari proiectanti.

4.       La avioane se practica in mod curent folosirea greutatilor de echilibrare. La MIG 21 exista la extremitatea aripilor o bucata masiva de otel, e adevarat se pare ca din motive de flutter. Exista avioane mari care practica transferul de petrol dintr-o parte-n alta pt mentinerea CG (centrului de greutate) intr-un anumit domeniu. Si suprafetele de comanda, mai ales la avioane cu comenzi directe trebuie sa aiba CG un pic in fata axei de rotatie, caz in care se folosesc des contragreutati din Pb. Chiar celebrul F 16 prototipurile aveau prevazute mai multe cadre de jonctiune aripa fuselaj, astfle incit sa se poate muta in cazul in care sistemul FbW nu ar fi functionat.

5.       Complicatia obtinerii acestui echilibru e la inceputul proiectului f mare, deoarece inca nu se cunosc componentele si greutatea acestora, fiind nevoiti sa apelam la estimari. Unde mai pui ca pozitia CG trebuie sa se mentina in mai multe configuratii, cu tren bagat, sau escamotat, cu acrosaje, sau fara, gol, sau plin.

6.       La IAR 93 a aparut o complicatie, la programul de serie, repet, numai la programul de serie, deoarece s-a hotarit modificarea motoarelor, introducindu-se o varianta cu postcombuste, varianta care marea considerabil forta de tractiune, chiar daca pt un timp limitat. La motoarele cu postcombustie e necesara varierea sectiunii ajutajului, caz in care se folosesc niste petale din otel, actionate hidraulic. Evident ca acestea sunt destul de grele, sa nu uitam ca aveam doua motoare, si fiind chiar la coada avionului dezechilibreaza masiv avionul. In acest caz am fost nevoiti sa introducem 120 kg de Pb in fata avionului in compartimentul platformei giroscopice. Sa nu uit sa spun ca partenerii nostri de la RR au avut destule probleme cu dezvoltarea variantei PC si ne-au livrat f tirziu datele, greutatea iesind mult mai mare decit cea planificata, ca asa e la omul sarac nici motoarele nu trag.

7.       Sigur ca acesta a fost un mare dezavantaj, sigur ca am stiut din timp, chiar daca un pic tirziu, sigur ca am dezvoltat citeva solutii, de ex. scurtarea tubului prelungitor, dar toate modificarile ar fi insemnat interventii masive cu consecintele de rigoare: refacerea pregatirii de fabricatie, aminarea termenelor de livrare si poate, chiar refacerea unor teste de zbor, sau de rezistenta, cu cheltuielile respective. Atit noi, cit si partea sirba am hotarit sa traim cu acest dezavantaj, mai ales ca se visa sa instalam cindva un radar in fata avionului in locul Pbului de echilibrare.  

Daca nu v-am plictisit prea tare voi continua cu alte precizari.




vineri, 28 februarie 2025

M-am indragostit din nou!

 Nadine Sierra & Juan Diego Florez on Opera ball - 2025 - YouTube


Azi ploua si mai astept cu gradina. Vroiam sa scriu ceva despre interviul D-lui Petre Opris, dar fusei aseara la Viena, la Bal si m-am indragostit, da, a cita oara, de data asta de Nadine Sierra. O rog pe Netrebco sa ma ierte c-o insel, dar asta e, cum zicea Caragiu, m-am indragostit de alt harem.

Nadine, cum ii spun eu in intimitate, s-a nascut in USA, la Ford Lauderdale, nu se spune virsta, da e tinerica inca si piriie, o mare bunaciune. Nu-i spun Sierra, care inseamna de fapt fierastrau, de la latinul sera, nici nu s-ar potrivi.

Frate, da cinta, cinta de te innebuneste, oare cum a putut dragutul de Dumnezeu sa-i inzestreze pe unii cu atitea calitati!


miercuri, 26 februarie 2025

Avionul de lupta...

 Se pronunta si numele meu, de bine, pe la min 40 dar si pe la 60. Poate ar merita niste precizari dar in situatia incarcata actuala nu cred ca intereseaza pe cineva!

luni, 24 februarie 2025

Alegeri finale in Ge

 Ca animal politic am fost Duminica la vinatoare. Am facut parte din comisia de votare. Votarea a avut loc la o biserica evanghelica de linga mine. Pe undeva a fost practic, deoarece a avut loc si o slujba, deci se mergea la biserica si se si vota.

Formularul de votare e complicat deoarece implica doua “Stimme”, optiuni, prima se refera la persoane trecute de partide drept candidati directi la parlament, si a doua cuprinde partide. Asta a facut dificila numararea, deoarece buletinele de vot au fost luate la mina, sortate pe criteriul “prima optiune”, mai apoi a doua optiune si numarate de mai multe ori.

O lege noua a incercat sa limiteze numarul parlamentarilor, si s-a renuntat la anumite fineturi care marea enorm numarul, de ex pina acum au existat 735, acum doar 630.

Am fost 8 persoane in comisie, am inceput la ora 7:00, am aranjat pina la opt cind s-a deschis urna, am fost in doua schimburi eu intrind din nou in piine la ora 13 si prestind pina la inchiderea urnei la ora 18, mai apoi participind la numaratoare care a durat pina pe la ora 21.

Atmosfera a fost f placuta, alegatorii fiind f bine dispusi, multi dintre ei ne-au multumit ca ne-am sacrificat o Duminica insorita pt a presta spre binele tarii. F multi vorbeau de un nou inceput, de a ne trezi din somnul cel de moarte.

Cercul de votare al nostru cuprinde o lista de 1400 de votanti, s-au prezentat peste 800, dar a mai fost si un f mare numar de votanti prin posta fapt ce a facut sa existe o participare de peste 90%. Nu a fost decit un singur buletin anulat doearece fusese completat gresit.

Rezultate:

Cartierul nostru e un cartier cu case si gradini, fost pe vremuri cartier muncitoresc, in fata casei mele chiar a fost o mina de carbune, locuit de batrini si f batrini. Rezultatele au fost pe masura, dupa gustul meu nu reprezinta o “trezire”. Pe locul unu a iesit CDU, dar cu un avans mult mai mic decit la scara nationala, mai apoi SPD, AfD, verzii. FDP, partidul meu favorit, a obtinut mai multe voturi decit la scara nationala. Mi s-a parut de exceptie numarul de voturi obtinut de Linke, nu f mare, dar mai mare decit ma asteptam. Deci pe undeva la fel ca inainte, s-au modificat doar citeva mici nuante.

Singurul incident a fost legat de partidul Protectia animalelor, mai ales ca unii au venit cu un dulau care a inceput sa latre la comisie, care ne-a obligat sa-l dam afara deoarece facea reclama acestui partid.

O particularitate, numaratoarea se face cu usile deschise, poate participa ca spectator oricine isi doreste, fara sa aiba insa dreptul sa puna mina pe buletine, sau sa actioneze in mod direct.

Mi s-a parut interesant sa pierd vremea o Duminica, mentionez ca voi primi 40 de Euro despagubire. Am venit de acasa cu apa si mincare, la comisie neprimind nimic.

Poate voi reveni cu ceva comentarii legate de rezultatele nationale

update. Revin cu rezultatele oficiale pe toata circumscriptia noastra, vezi poza. A cistigat unu de la SPD, politist de meserie. Imi explic victoria lui prin faptul ca in zona exista multe clanuri de arabi, si lupta contra lor e extrem de grea. Dupa cum se vede AfD a luat mai putin decit la nivel national. La fel si comunistii, Linke.








miercuri, 19 februarie 2025

Alegeri in Ge

 

Unu Kennedy, un impuscat, spunea odata, nu stiu daca va amintiti, ca “Nu întreba ce poate face ţara pentru tine, întreabă ce poţi face tu pentru ea”. Buna intrebare, de aceea, va spuneam ca am devenit animal... politic, m-am gindit sa fac si io ceva pt tara adoptiva, daca pt aia materna, de fapt patria nu e materna, ci paterna, nu stiu ce am facut.

Asta, adoptiva, a fost draguta cu mine, mi-a dat posibilitatea sa muncesc de mi-au sarit capacele, ca nu ma credeam in stare de asa ceva, dar a meritat, cu exceptia stomacului, care pe baza de stress e harcea parcea. Mi-a dat si pensie, ceva mai mica decit se cheltuie pe un refugiat, dar sunt mindru, asta a fost contributia mea, atit merit!

De aceea m-am inscris, onorific, la comisia de votare. M-au acceptat imediat, si mi-au trimis un vraf de documente pt a ma documenta ce si cum sa fac. Studiez de vreo doua zile, ma pregatesc intens, voi fi prezent pe 23.02.2025, la biserica din cartier, la ora 7:00 si voi presta pina seara tirziu. Va voi tine la curent, desi mi s-a pus in vedere ca anumite chestii sunt secrete, nu stiu care!

Traiasca victoria in alegeri!




luni, 10 februarie 2025

IAR 80 macheta

 

Azi vreau sa va arat cit de greu e sa construiesti avioane. Sa luam de ex. un avion cu care ne mindrim, un avion construit cu mult succes de bunicii nostri, intr-o perioada teribil de tulbure, atunci cind era vorba de viata si de moarte si nu de defilare. E vorba de IAR 80.

Asa, ca un fel de elogiu al acestei marete realizari m-a pus Aschiuta sa cumpar un model la scara 1:72. Nu m-am incumetat imediat sa ma apuc, ci l-am lasat la dospit ceva timp. Totusi, cindva m-am apucat, mi-am strins tot felul de scule, lipici, am citit prin documente. Am inceput f concentrat, stiind ca am doua miini stingi. Am reusit un timp indelungat, peste 10 minute, sa studiez actiunea. Dupa cum se vede macheta e mica, micuta si e formata din peste 100 de piesulite, e prezentat fiecare detaliu al tabloului de bord dar si alte elemente, chiar si palonierul care are o suprafata de 1mm²,  piesele motorului sunt extrem de fine, pina si centura de siguranta a pilotului cu o grosime de fir de par de tiganca, (ca ala e mai gros). Deci m-am hotarit ca nu e pt mine asa ceva. Din fericire un bun prieten s-a oferit sa ma ajute si a reusit ceva destul de civilizat, desi nu a fost suta la suta multumit si au mai ramas si ceva piese. Mai am inca o macheta, caut amatori s-o monteze. Urmatoarea macheta o voi face pe un bob de orez.