marți, 11 martie 2025

Tesla

 

Cica Hemingway statea ca de obicei intr-un bar si bea. La o masa vecina ii aude pe doi care se conversau si ziceau ca guvernatorul cutare e un ticalos. Hemingway se repede spre acela, ii da un pumn, si-i zice, “da, guvernatorul cutare e un ticalos, dar e prietenul meu”.

Romanii nu sunt americani, ei o au cu capra, cu capra vecinului. Si acum pe capra o cheama Musk.

Cu citiva ani in urma a fost o mare bucurie cind Musk a inceput sa fabrice Tesla. Tesla asta a fost un geniu, era de pe aici, din Balcani. Ii vedeam pe proprietarii de Tesla cum mergeau ei linistiti pe banda intii cu un suris dispretuitor fata de astia cu ardere, ei salvau planeta.

Tesla a fost fondata in 2003 de Martin Eberhard si Marc Tarpenning. Intii au finantat-o singuri si mai apoi s-au imprumutat cu 7,5 miliarde $. In 2004 s-a bagat si Musk care se imbogatise cu vinderea Pay Pal.

A trecut prin multe schimbari, devenind cindva, octombrie 2024, cea mai valoroasa firma la bursa, 880 miliarde, in timp ce VW de abia se misca pe la 60 miliarde.

In iulie 2010 o actiune Tesla costa 1,064 €, azi, dupa ce a scazut enorm, spre bucuria romanilor, cu si fara capre, costa 211, deci o crestere de 211 ori. De mentionat ca de la infiintare pina azi actiunile au crescut cu 15.703%. Deci daca bagai un euro la infiintare aveai acum 15700, daca bagai 1000, in loc sa-i bei ca un betiv ce esti, ai fi avut 15 milioane.

Mai e de mentionat si ca Tesla a avut profit de abia dupa 17 ani si anume in 2020, cind a vindut certificate de poluare, deci nu din vinzarea de masini. Desi 17 ani a mers in pierdere si desigur nu a platit impozite, cursul a crescut continuu, ajungind la cca. 50, in 2020, repet de peste 50 de ori mai mare decit la fondarea firmei. Tesla nu a platit si nici nu va plati, conform propriilor declaratii dividente, nada, nimic.

Cum e posibil asa ceva? Concluzionez, 17 ani se aduna pierderi uriase, nu se dau dividente, dar cursul creste enorm.

Lumea rea spune ca toata aceasta cacialma a fost intretinuta de isteria verde, salvam planeta, nu conteaza cit costa, guvernele din multe tari s-au intrecut in a ajuta Tesla, ba cu certificate, ba cu facilitati de constructie fabrici, ba cu infrastructura. Masinile erau subventionate la nesfirsit. Nemtii au avut orgasm cind Musk a construit o fabrica in Germania, au trecut peste orice lege, sau principiu, chiar au ras o padurice.

In ceea ce ma priveste nu am cumparat niciodata actiuni Tesla, desi stiam ca vor creste, dar mi se parea o excrocherie, si, de altfel, nici masinile electrice nu ma incinta, le consider, chiar si d.p.d.v ecologic, o catastrofa.  

Sigur ca tare mi-e mila de Musk, acum ca au cazut atit de puternic actiunile, am insa impresia ca Musk stia ceva, si-a vindut demult o mare parte din actiuni, cred ca si-a scos cu virf si indesat banii investiti, acum detine de abia 13%. Si cred ca Musk s-a cam plictisit de Tesla, are atitea alte afaceri si preocupari, sa nu uitam ca are si 14 copii.

Ca bursier cred ca scaderea cursului e o actiune de curatire, cresterea exagerata, speculativa, a avut de fapt loc intre septembrie 24 cind era 191, ca sa ajunga la 405, in decembrie 24, dublindu-se in doar 4-5 luni. Nu cred in boicotare politica, cind e vorba de bani, sau femei, nu functioneaza nici o boicotare, daca Putin scoate miine pe piata blonde cu tite mari, sau tuica batrina la 5 lei litru, va fi bataie pe ele.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

comentati