Am aflat ca gata, s-a hotarit, va fi razboi, da din ala nasol atomic. Intr-un talk show o mare scriitoare nemtoaica, una Adler, care a scirs si o carte de bucate si un roman de dragoste, din fostul DDR, ne spune ca la toamna va fi razboi. Nu precizeaza data exacta si nici ora. Eu toamna merg de regula in Grecia, nu stiu daca sa mai iau sau nu cazare. Si Trump zice ceva de razboi atomic. Pe undeva e bine ca ma innebunea incertitudinea, acum ca stim, e mult mai usor. F multi vor sa aiba si ei o arma nucleara, macar un focos, ca chiar spuneam, dati ma oamenilor focoase, ca d-aia am murit la revolutie. Da sa se dea cite unu, sa ajunga la toata lumea.
A aparut cea mai grozava carte a anului, o aventura savuroasa in lumea aviatiei anilor 70-80. Comenzi direct la avioane@gmx.de Cartea "Si noi am construit avioane" se poata procura si de la magazinul Pilotshop din Baneasa: PilotShop Baneasa Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 24-28, sector 1, Bucuresti, 014052 Mobil (Vodafone): +40 770 951 700 Telefon: +4 031 425 3387 Fax: +4 031 425 3388 E-mail: office@pilotshop.ro Program de lucru: Luni-Vineri 09:00-17:00
luni, 10 martie 2025
Razboi
luni, 3 martie 2025
Raspuns interviu d-l Opris
https://www.youtube.com/watch?v=eRiL-Thj1Iw&fbclid=IwY2xjawIy3ElleHRuA2FlbQIxMAABHWqaz0mlcgE0wYphdmsSPTg-IuBIDnKLwzGOPpXa7zxqA87jOixWTqPMFA_aem_ktKZawrzgoa678V6KibrdQ
In primul rind ii
multumesc domnului Petre Opris pt efortul d-lui de a populariza “vitejiile”
tinereilor de atunci. Stiu ca e o munca titanica, stiu ca are multi care
se-nfrupta cu nerusinare din munca dumnealui, stiu ca sunt extrem de putini
care au interes in ceea ce a fost odata, si stiu ca sunt si mai multi care
birfesc acest proiecte, fara sa stie mare lucru despre conditiile in care au
fast facute.
Am gasit ceva timp si
chef sa-ncerc sa precizez anumite aspecte din interviul d-lui Petre Opris:
1.
Echilibrarea
unui obiect in miscare e extrem de importanta. Chiar si la oameni, cind le
creste burta, sau femeilor sinii, pozitia de echilibru se schimba si incept sa
aiba dureri de spate, sau mijloc.
2.
Chiar si
la automobile e importanta pozitia centrului de greutate. Fi-miu a avut cindva
un Mercedes vechi si trebuia, mai ales iarna, sa puna saci cu nisip in
portbagaj. Chiar si la trenuri o echilibrare optima care sa duca la o incarcare
oarecum uniforma pe roti, fata-spate, sau stg dr. asigura o rulare sigura si
micsoreaza riscul de deraiere. LA ICEul german s-au instalat citeva tone de
beton sub vagonul tractiv pt a cobori CGul si a limita actiunea vintului
lateral. Nici la vapoare nu e altfel.
3.
Cu atit
mai important e la avioane. La noi in institut responsabil de centraj, asa se
numea calculul greutatii, al centrului de greutate si al momentelor de inertie
masica, era un coleg pe care-l numeam Bobo. Nu-i mai stiu numele adevarat. Bobo
ajunsese la o rutina fascinanta, se uita la un desen, chiar la unul complicat
si reusea sa calculeze in minte greutatea acelei piese. Chiar am facut pariu pe
tema asta si-ntotdeauna cistiga. Desigur cindva a avut suport pe calculator, cu
completarea acelor cartonase care se gaureau si se duceau la rulat. Desigur
apareau f multe greseli de scris, sau de gaurit la cartele. Cind se stringeau
mai multe proiecte odata eram si noi, proiectantii, obligati sa calculam
greutatea pieselor proiectate. Indeletnicirea de calcul de centraj nu era prea
apreciata de noi astilaltii, care ne dadeam mari proiectanti.
4.
La avioane
se practica in mod curent folosirea greutatilor de echilibrare. La MIG 21
exista la extremitatea aripilor o bucata masiva de otel, e adevarat se pare ca
din motive de flutter. Exista avioane mari care practica transferul de petrol
dintr-o parte-n alta pt mentinerea CG (centrului de greutate) intr-un anumit
domeniu. Si suprafetele de comanda, mai ales la avioane cu comenzi directe
trebuie sa aiba CG un pic in fata axei de rotatie, caz in care se folosesc des
contragreutati din Pb. Chiar celebrul F 16 prototipurile aveau prevazute mai
multe cadre de jonctiune aripa fuselaj, astfle incit sa se poate muta in cazul
in care sistemul FbW nu ar fi functionat.
5.
Complicatia
obtinerii acestui echilibru e la inceputul proiectului f mare, deoarece inca nu
se cunosc componentele si greutatea acestora, fiind nevoiti sa apelam la estimari.
Unde mai pui ca pozitia CG trebuie sa se mentina in mai multe configuratii, cu
tren bagat, sau escamotat, cu acrosaje, sau fara, gol, sau plin.
6.
La IAR 93
a aparut o complicatie, la programul de serie, repet, numai la programul de
serie, deoarece s-a hotarit modificarea motoarelor, introducindu-se o varianta
cu postcombuste, varianta care marea considerabil forta de tractiune, chiar
daca pt un timp limitat. La motoarele cu postcombustie e necesara varierea sectiunii
ajutajului, caz in care se folosesc niste petale din otel, actionate hidraulic.
Evident ca acestea sunt destul de grele, sa nu uitam ca aveam doua motoare, si
fiind chiar la coada avionului dezechilibreaza masiv avionul. In acest caz am
fost nevoiti sa introducem 120 kg de Pb in fata avionului in compartimentul platformei
giroscopice. Sa nu uit sa spun ca partenerii nostri de la RR au avut destule
probleme cu dezvoltarea variantei PC si ne-au livrat f tirziu datele, greutatea
iesind mult mai mare decit cea planificata, ca asa e la omul sarac nici
motoarele nu trag.
7.
Sigur ca
acesta a fost un mare dezavantaj, sigur ca am stiut din timp, chiar daca un pic
tirziu, sigur ca am dezvoltat citeva solutii, de ex. scurtarea tubului
prelungitor, dar toate modificarile ar fi insemnat interventii masive cu
consecintele de rigoare: refacerea pregatirii de fabricatie, aminarea
termenelor de livrare si poate, chiar refacerea unor teste de zbor, sau de rezistenta,
cu cheltuielile respective. Atit noi, cit si partea sirba am hotarit sa traim
cu acest dezavantaj, mai ales ca se visa sa instalam cindva un radar in fata avionului
in locul Pbului de echilibrare.
Daca nu v-am plictisit
prea tare voi continua cu alte precizari.
vineri, 28 februarie 2025
M-am indragostit din nou!
Nadine Sierra & Juan Diego Florez on Opera ball - 2025 - YouTube
Azi ploua si mai
astept cu gradina. Vroiam sa scriu ceva despre interviul D-lui Petre Opris, dar
fusei aseara la Viena, la Bal si m-am indragostit, da, a cita oara, de data asta
de Nadine Sierra. O rog pe Netrebco sa ma ierte c-o insel,
dar asta e, cum zicea Caragiu, m-am indragostit de alt harem.
Nadine, cum ii spun eu in intimitate, s-a
nascut in USA, la Ford Lauderdale, nu se spune virsta, da e tinerica inca si
piriie, o mare bunaciune. Nu-i
spun Sierra, care inseamna de fapt fierastrau, de la latinul sera, nici nu s-ar
potrivi.
Frate, da cinta, cinta de te innebuneste, oare
cum a putut dragutul de Dumnezeu sa-i inzestreze pe unii cu atitea calitati!
miercuri, 26 februarie 2025
Avionul de lupta...
Se pronunta si numele meu, de bine, pe la min 40 dar si pe la 60. Poate ar merita niste precizari dar in situatia incarcata actuala nu cred ca intereseaza pe cineva!
luni, 24 februarie 2025
Alegeri finale in Ge
Ca animal politic am fost Duminica la vinatoare. Am facut parte din comisia de votare. Votarea a avut loc la o biserica evanghelica de linga mine. Pe undeva a fost practic, deoarece a avut loc si o slujba, deci se mergea la biserica si se si vota.
Formularul de votare e
complicat deoarece implica doua “Stimme”, optiuni, prima se refera la persoane
trecute de partide drept candidati directi la parlament, si a doua cuprinde
partide. Asta a facut dificila numararea, deoarece buletinele de vot au fost
luate la mina, sortate pe criteriul “prima optiune”, mai apoi a doua optiune si
numarate de mai multe ori.
O lege noua a incercat
sa limiteze numarul parlamentarilor, si s-a renuntat la anumite fineturi care
marea enorm numarul, de ex pina acum au existat 735, acum doar 630.
Am fost 8 persoane in
comisie, am inceput la ora 7:00, am aranjat pina la opt cind s-a deschis urna,
am fost in doua schimburi eu intrind din nou in piine la ora 13 si prestind
pina la inchiderea urnei la ora 18, mai apoi participind la numaratoare care a
durat pina pe la ora 21.
Atmosfera a fost f
placuta, alegatorii fiind f bine dispusi, multi dintre ei ne-au multumit ca
ne-am sacrificat o Duminica insorita pt a presta spre binele tarii. F multi
vorbeau de un nou inceput, de a ne trezi din somnul cel de moarte.
Cercul de votare al
nostru cuprinde o lista de 1400 de votanti, s-au prezentat peste 800, dar a mai
fost si un f mare numar de votanti prin posta fapt ce a facut sa existe o
participare de peste 90%. Nu a fost decit un singur buletin anulat doearece
fusese completat gresit.
Rezultate:
Cartierul nostru e un
cartier cu case si gradini, fost pe vremuri cartier muncitoresc, in fata casei
mele chiar a fost o mina de carbune, locuit de batrini si f batrini.
Rezultatele au fost pe masura, dupa gustul meu nu reprezinta o “trezire”. Pe
locul unu a iesit CDU, dar cu un avans mult mai mic decit la scara nationala,
mai apoi SPD, AfD, verzii. FDP, partidul meu favorit, a obtinut mai multe voturi
decit la scara nationala. Mi s-a parut de exceptie numarul de voturi obtinut de
Linke, nu f mare, dar mai mare decit ma asteptam. Deci pe undeva la fel ca
inainte, s-au modificat doar citeva mici nuante.
Singurul incident a
fost legat de partidul Protectia animalelor, mai ales ca unii au venit cu un
dulau care a inceput sa latre la comisie, care ne-a obligat sa-l dam afara
deoarece facea reclama acestui partid.
O particularitate,
numaratoarea se face cu usile deschise, poate participa ca spectator oricine
isi doreste, fara sa aiba insa dreptul sa puna mina pe buletine, sau sa
actioneze in mod direct.
Mi s-a parut
interesant sa pierd vremea o Duminica, mentionez ca voi primi 40 de Euro
despagubire. Am venit de acasa cu apa si mincare, la comisie neprimind nimic.
miercuri, 19 februarie 2025
Alegeri in Ge
Unu Kennedy, un impuscat, spunea odata, nu
stiu daca va amintiti, ca “Nu întreba ce poate face ţara pentru tine, întreabă
ce poţi face tu pentru ea”. Buna
intrebare, de aceea, va spuneam ca am devenit animal... politic, m-am gindit sa
fac si io ceva pt tara adoptiva, daca pt aia materna, de fapt patria nu e
materna, ci paterna, nu stiu ce am facut.
Asta, adoptiva, a fost
draguta cu mine, mi-a dat posibilitatea sa muncesc de mi-au sarit capacele, ca
nu ma credeam in stare de asa ceva, dar a meritat, cu exceptia stomacului, care
pe baza de stress e harcea parcea. Mi-a dat si pensie, ceva mai mica decit se
cheltuie pe un refugiat, dar sunt mindru, asta a fost contributia mea, atit
merit!
De aceea m-am inscris,
onorific, la comisia de votare. M-au acceptat imediat, si
mi-au trimis un vraf de documente pt a ma documenta ce si cum sa fac. Studiez
de vreo doua zile, ma pregatesc intens, voi fi prezent pe 23.02.2025, la
biserica din cartier, la ora 7:00 si voi presta pina seara tirziu. Va voi tine la curent, desi mi s-a pus in
vedere ca anumite chestii sunt secrete, nu stiu care!
Traiasca victoria in
alegeri!
luni, 10 februarie 2025
IAR 80 macheta
Azi vreau sa va arat
cit de greu e sa construiesti avioane. Sa luam de ex. un avion cu care ne
mindrim, un avion construit cu mult succes de bunicii nostri, intr-o perioada
teribil de tulbure, atunci cind era vorba de viata si de moarte si nu de
defilare. E vorba de IAR 80.
Asa, ca un fel de
elogiu al acestei marete realizari m-a pus Aschiuta sa cumpar un model la scara
1:72. Nu m-am incumetat imediat sa ma apuc, ci l-am lasat la dospit ceva timp.
Totusi, cindva m-am apucat, mi-am strins tot felul de scule, lipici, am citit
prin documente. Am inceput f concentrat, stiind ca am doua miini stingi. Am
reusit un timp indelungat, peste 10 minute, sa studiez actiunea. Dupa cum se
vede macheta e mica, micuta si e formata din peste 100 de piesulite, e
prezentat fiecare detaliu al tabloului de bord dar si alte elemente, chiar si
palonierul care are o suprafata de 1mm², piesele motorului sunt extrem de fine, pina si
centura de siguranta a pilotului cu o grosime de fir de par de tiganca, (ca ala
e mai gros). Deci m-am hotarit ca nu e pt mine asa ceva. Din fericire un bun
prieten s-a oferit sa ma ajute si a reusit ceva destul de civilizat, desi nu a
fost suta la suta multumit si au mai ramas si ceva piese. Mai am inca o
macheta, caut amatori s-o monteze. Urmatoarea macheta o voi face pe un bob de
orez.
joi, 6 februarie 2025
Alegeri Ge (1)
Gata, am terminat cu
glumele, cu aniversariile, vin alegerile. Pe 23 februarie voi fi chiar in
comisiile de alegeri. Gata, devin animal politic.
Pt cei care nu stiu cu
cine sa aleaga exista un formular, cu 38 de intrebari. La
acestea se poate raspunde cu da, nu stiu, sau nu. In functie de raspunsuri vezi
cu care din partide te potrivesti cel mai bine.
Iata primele 24.
1. 1. Germania ar trebui să continue să sprijine Ucraina din punct de vedere militar.
Cum am promis, iata si celelalte intrebari. Mentionez ca programul https://www.wahl-o-mat.de/bundestagswahl2025/app/main_app.html este un program quasi oficial. Acesta permite userului chiar introducerea anumitor prioritati pt anumite teme.
25. În Germania, săptămâna de 35 de ore urmează să fie stabilită ca timp de lucru standard legal pentru toți angajații.
26. Avorturile din primele trei luni de sarcină ar trebui să continue să fie scutite de pedeapsă numai după consiliere.
27. Euro urmează să fie înlocuit cu o monedă națională în Germania
28. La extinderea infrastructurii de transport, calea ferată ar trebui să aibă prioritate față de sosele.
29. Munca voluntară ar trebui socotita la pensii
30. Impozitul pe proprietate ar trebui să fie transmis în continuare chiriașilor
31. Dreptul la grevă al angajaților din companiile de infrastructură critică urmează să fie restricționat prin lege
32. În Germania, referendumurile ar trebui să fie posibile la nivel federal
33. Copiii sub 14 ani ar trebui să poată fi urmăriți penal
34. Germania ar trebui să militeze pentru abolirea tarifelor majorate ale UE la mașinile electrice chinezești
35. În Germania, ar trebui să fie în general posibil să aveți o a doua cetățenie pe lângă cea germană
36. Pentru tinerii adulți urmează să fie introdus un an social obligatoriu
37. Noilor sisteme de încălzire ar trebui să li se permită în continuare să funcționeze în întregime cu combustibili fosili (de exemplu, gaz sau petrol)
38. Salariul minim legal urmează să fie majorat la 15 euro până în 2026 cel târziu
miercuri, 5 februarie 2025
Solo Female Travel Paradies
E perioada in care fac
planuri de vacanta, si noi pensionarii avem vacanta f lunga, dar totusi anumite
lucruri ne indeamna la prudenta.
Umblind hai-hiu prin
situri de vacanta am dat de Solo Female Travel Paradies, adica de o agentie
care organizeaza concedii pt femei singure. Am fost un pic descumpanit, de ce
ar merge o femeie singura in concediu, cind stim cu totii ca la un restaurant o
femeie nu merge singura nici pina la toaleta? M-am gindit stiti la voi ce, dar
am fost si mai descumpanit vazind criteriile de clasificare a tintelor. Pe
linga siguranta, mai apare si pretul la sticla de vin, ca ai crede ca femeile
pleaca singure sa nu fie vazute cind beau. Acel lucru la care ma gindesc eu,
dar si voi, si anume barbatia bastinasilor nu figureaza intre criterii. Poate
si de aceea Romania se situeaza pe un biet loc 40, chiar in urma Bulgariei,
desi sticla de vin este destul de ieftina.
Ma intreb ce s-ar
putea face, nu cumva tineretul nostru mascul ar trebui sa fie mai activ, pe
vremea mea veneau puhoiuri de nemtoaice, englezoaice si chiar suedeze singure,
pt a se infrupta din masculinitatea adevaratului barbat daco roman. Si nu ne
era deloc usor, dar nu dadeam inapoi, nu vroiam sa facem tara de rusine.
Auzi chestie, cica
Germania, Berlinul, ar fi pe primul loc la acest gen de turism, sa mori de ris,
desigur procentul de straini si chiar romani e destul de mare, dar totusi,
nu-mi vine sa cred. Ciudat e ca Grecia cu multimele ei de minastiri, biserici,
nu e in frunte, ci mai pe la coada, deci cucernicele nu calatoresc singure.
Mai baieti,
treziti-va, salvati Patria!
PS Ma surprinde o
recomandare cumva ciudata: Best for Gorilla Trekking: Rwanda, aha!