miercuri, 27 august 2025

Regina Maria si eolienele (III)

 

Da, sunt de acord cu cei care considera ca eolienele sunt inestetice, vijie. De altfel chiar si unii ecologi sunt pentru, dar impotriva, atunci cind sunt instalate in fata casei lor. Precis multi dintre noi au vazut paduri in multe locuri. Hidos e pe litoralul Olandei. La fel de hidos sunt solarele instalate in zone unde ar putea sa existe paduri. Unde mai pui ca nu prea pot fi reciclate.

Sunt de acord si cu faptul ca regenerabilele nu sunt o solutie, mai ales atita timp cit nu exista acumulatoare. Stim cu totii ce s-a intimplat in Spania. Hidoase sunt si termocentralele si crescatoriile de porci sau pasari.

Dar, nu mai vrem sa luam energie de la Putin, Europa nu prea are nici prea multe gaze, nici petrol. Unde mai pui ca taxele pe codoi cresc cit casa, deci, ce ne facem fetelor ca tot trebuie sa mincam si noi ceva, si fara energie.... Deci, vrem nu vrem sunt sigur ca se vor construi in continuare.

Sa rezolvam operatiile din pranteza:

-          Depunerea chiciurei e o mare problema. Se-ncearca aplicarea unor vopsele cu efect Lotus. Unele pale au senzori de gheata, astfel incit atunci cind se depune prea multa si se dezechilibreaza rotorul instalatia e pur si simplu frinata. Solutiile de degivrare de la avioane nu sunt aplicabile, prea scumpe.

-          Incendierea e si ea o problema. De aceea palele au paratraznet, de multe ori e un mesh de cupru, laminat, sau/si vopsele cu pulbere metalica. Cind iau foc nu reuseste nimeni sa le stinga, pur si simplu sunt lasate sa arda, pompierii avind grije doar ca focul sa nu se extinda in paduri. Pe virful Bucegi nu prea exista padure si vegetatie, deci pot arde cit vor. S-ar putea folosi rasini neinflamabile, precum fenol (folosit in aviatie), sau cu adausuri (Hidroxid de aluminium), dar ar deveni prea scump.

Revenim la partea tehnica. Pe vremuri si Increst se ocupa de eoliene. Chiar genialul nostru director, ministru, Teodorescu, inventase eolienele cu ax vertical. Absolut genital.

Palele se construiesc din fibra de sticla impregnata cu rasini. Cea mai ieftina rasina e „ungesättigtes Polyesterharz“, nu stiu cum ii zice pe romaneste si se formeaza GFK, (glass fibre reinforced plastic). Se poate folosi si rasina epoxidica, dar e ceva mai scumpa. La palele f mari se foloseste si fibra de carbon, cel putin longeroane din carbon.

Clasic se lamineaza doua jumatati, care mai apoi se lipesc. Exista si alte procedee mai high tech, cu miez pierdut, si se fac dintr-o bucata.

Cea mai comuna laminare e cea manuala. Se aplica fibra de sticla uscata pe directii diferite asa cum a rezultat din calcul si se toarna rasina, uneori cu galeata, muncitorii presind cu niste role. Am fost des in asemenea ateliere, pute de te trazneste, de aceea e recomandata folosirea mastilor. Materialele rezultate nu sunt de mare performanta, cantitatea de rasina e prea mare si deci proprietatile mecanice sunt cam slabe. Pt laminare manuala nu e necesara o calificare deosebita a personalului, de multe ori sunt femei, se pare ca sunt mai constiincioase.

Rasina e formata din rasina propriu-zisa si intaritor, care se amesteca in anumite proportii.

O alta tehnologie este RTM (resin transfer moulding), in care se aplica fibra de sticla uscata, se infasoara cu o folie ca sa fie etansa si apoi e injectata rasina, uneori pompata, ajutata si de pompe de vacum care extrag aerul din interior. In ziua de azi exista programe care simuleaza curgerea rasinii, functie de temperatura si viscozitatea rasinei. Uneori e nevoie de incalzire pt grabirea polimerizarii. Oricum operatia dureaza multe ore, si peste 24 de ore. Tehnologia de aviatie, cu prepreg si autoclava, e mult prea scumpa pt a fi folosita la eoliene.

 

Si acum poanta poantelor. Cum transportam acestea pe virful muntilor? Turnul eolienei e facut oricum din bucati, de obicei din otel, deci nu sunt probleme, pot fi duse chiar cu telefericul. La fel dinamul, cutia de viteze, si chiar gondola.

Dar palele? Nu, palele nu trebuiesc transportate, ci palele se vor lamina la locul faptei, acolo pe virf de munte. Nu e nevoie decit de un cort mai maricel, cu o mica instalatie de incalzire si aerisire, si de miini harnice. Fibra se poate cara in balot, poate fi debitata la dimensiunile necesare, uneori se si coase, iar rasina in butoaie.

Sigur ca mai e nevoie si de o intreaga pregatire de santier, macarale, beton, nisip, fier beton etc. dar acestea nu sunt extrem de voluminoase si pot fi carate separat.

 

Ar mai fi multe de povestit, sper ca nu v-am plictisit prea tare!






 

 

6 comentarii:

  1. https://youtu.be/BdHawSnHtRk?si=7oieHIeGfM93DZc2

    Asta e o solutie scumpa pentru degivrare?
    Caudillo

    RăspundețiȘtergere
  2. Idee interesanta. Poate ar mai trebui luate in considerare si costurile cu reteau de distributie.
    Referitor la IAR 99, ati amintit de frezarea chimica.
    Utilajele si tehnologiile de atunci erau occidentale?
    Mai sunt si astazi de actualitate?
    Sau printarea 3d reduce mult costurile si le-a facut depasite?
    Caudillo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Reteaua de distributie costa bani indiferent unde se unde se afla eolienele, Cred ca aflindu-se in Bucegi, relativ aproape de mari consumatori, Valea Prahovei, Brasov, Bucuresti ar fi mai ieftina-

      Frezarea chimica s-a efectuat la I Av Brasov, nu stiu de unde venea, dar e o chestie relativ simpla, se mascheaza portiunile carenu trebuiesc "frezate" si se baga intr-o baie de acid. Nu stiu ce mai e azi.
      Printare 3 poate fi ieftina, depinde de numarul de piese. Avantajul e ca se pot realiza forme imposibil de realizat prin alte tehnologii. De ex. oase de pasare, goale in mijloc.

      La serie mare poate fi economica chiar forjarea de precizie, desi necesita o matrita scumpa, dar fibrajul piesei e f conturat ceea ce mareste performantele de rezistenta.

      Ștergere
  3. Multumesc pentru raspunsuri.
    Intrebarea de baraj : mai putem face avioane cu tehnologia de dinainte de 1989, sau trebuie alte investitii.
    Nu mai stiu cum stam cu resursa umana, ca la romaero se angajeaza asiatici.
    Caudillo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca da, singura schimbare as folosi taierea cu laser, e chiar mai ieftina si mai precisa decit cea prin frezare. In rest, vorbeam de doar 10 avioane, nu cred ca merita investitii in tehnologii noi.

      Ștergere

comentati