marți, 5 decembrie 2023

Tuica

 Sunt extrem de fericit deoarece a inceput si pe aici sa se gaseasca tuica. Preturile la litru variaza intre 16 euroi dar ajung si la 23, si chiar la 50-60.

Am primit o sticluta de tuica de la un prieten, de fapt e prietenul meu ungur, si mi s-a parut extrem de tare, pur si simplu imi ardea matele. Am masurat-o cu alcoolmetru si avea peste 70° la umbra. Am incercat sa ma documentez cum as putea sa o slabesc, si am consultat Wikipedia germana, care zice, (traducere libera):
- Tuica se face numai din prune.
- Țuică se face de la începutul lunii octombrie până la începutul lunii decembrie, procesul de fabricație fiind așteptat să fie finalizat până la Crăciun. Producția este responsabilitatea „Țuicărului” (denumirile variază adesea în funcție de regiune). Procesul de distilare are loc fie într-un hambar special conceput, fie în aer liber. Prunele sunt mai întâi fermentate (macerare) în butoaie/căldări timp de 6-8 săptămâni. Pentru distilare se folosește un alambic din alamă, încălzit în mod tradițional cu un foc de lemne. Controlul și optimizarea temperaturii în timpul procesului de distilare se realizează cu ajutorul semnalelor acustice de la alambic și prin degustarea de mai multe ori a berii în timpul producției. Acest lucru duce la Țuică în trei grade diferite de forță:
o Un sfert este Țuică tare (țuică de-a-ntâia) cu un conținut de alcool de 45-55% în volum. Este primul distilat din alambic. De regulă, țuică de-a-ntâia se distilează de două ori și are o asemănare puternică cu „Palincă”.
o Jumătate este Țuică obișnuită (țuică de-a doua) cu un conținut de alcool de 30-40% în volum. Asta e Țuică obisnuita, care s ebea cel mai mult.
o Ultima se produce Țuică slabă (țuică de-a treia, sau apă de țuică) cu un conținut de alcool de 5–15% în volum.
Am gasit niste nepotriviri privind invechirea tuicii, respectiv tuica batrina. Unii spun ca ar fi bun butoi de stejar, altii de salcim si eu stiam ca cel mai bun e cel de dud. Important e sa imbatrineasca, chiar mai multi ani.
Revin la diluarea palincii primita de la ungur, se spune ca Țuică de înaltă calitate nu ar trebui să devină niciodată alba sau opaca atunci când este amestecata cu apă.
Hai noroc!

Un comentariu:

comentati