vineri, 15 decembrie 2023

IAR 93

 

Tuturor ne plac femeile frumoase si le privim cu placere. De asemenea ne plac avioanele, siluetele lor pe fondul senin al cerului. Dar, mai prozaica devine imaginea cind privim in matele acestora.

Astazi voi vorbi de cadrele 23 si 28, si ca sa ma dau mare, deoarece, la preserie si serie au fost in responsabilitatea mea. Mentionez ca poza a fost „furata“ de pe blogul IAR93, unde sunt prezentate mai multe componente, unele proiectate de mine si unde sunt banat, nu mi se permit comentarii.

C13, 28 sunt poate cele mai importante cadre din avion. Pe ele se prind longeroanele, anterior si posterior aripa. La prototip acestea au fost proiectate de sirbi, la preserie le-am preluat noi, desi calculul de rezistenta a ramas la sirbi, iar la serie le-am preluat in intregime. La preserie si serie au fost fabricate la Craiova, atit pt avioanele romanesti cit si pt cele sirbesti.

Mi-au ramas in minte, desi pe atunci aveam cam 25 de ani, chiar si reperajul YUR 232-3(3)00 (prototip) YUR 232-2(3)00 preserie si YR 232-2(3)000 la serie.

Acestea sunt frezate din placa masiva, din placa de 50mm la preserie si 72mm la serie. Se poate spune ca frezarea din calup e cea mai stupida operatie, se arunca, ma rog, se recicleaza, peste 90% din material. Materialul folosit e Dural, 2024 dupa normele americane, sau 3.1354 TXX dupa normele germane LN 9073, norme pe care le foloseam noi. Acest material nu e sudabil. S-a incercat producerea in tara, la Slatina a acestor placi, dar fara succes. Printre altele lipsea o masina de intins (streching), operatie necesara destinderii materialului.

S-ar putea povesti mult despre aceste piese, au fost destul de multe defecte de fabricatie, am analizat sute de derogari, dar totusi cindva colegii de la Craiova, spre cinstea lor, au reusit sa puna la punct tehnologia si, mai ales la serie, ieseau precum cirnatii.

Visam sa producem aceste componente prin presare/forjare de precizie, asa cum STIAM ca procedeaza altii, insa lipseau utilajele respective. Am putea vorbi si de ecruisarea suprafetei, de shot peening, operatie prin care se imbunatatea suprafata si implicit rezistenta la oboseala. Dar, sa nu complicam prea mult, doresc doar sa ridic un pic fustita pt a arata problemele cu care ne confruntam, poate asa se va intelege mai usor de ce s-a intimplat, ce s-a intimplat.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

comentati