Tuturor ne plac
femeile frumoase si le privim cu placere. De asemenea ne plac avioanele,
siluetele lor pe fondul senin al cerului. Dar, mai
prozaica devine imaginea cind privim in matele acestora.
Astazi voi vorbi de cadrele 23 si 28, si ca sa
ma dau mare, deoarece, la preserie si serie au fost in responsabilitatea mea.
Mentionez ca poza a fost „furata“ de pe blogul IAR93, unde sunt prezentate mai
multe componente, unele proiectate de mine si unde sunt banat, nu mi se permit
comentarii.
C13, 28 sunt poate cele
mai importante cadre din avion. Pe ele se prind longeroanele, anterior si
posterior aripa. La prototip acestea au fost proiectate de
sirbi, la preserie le-am preluat noi, desi calculul de rezistenta a ramas la
sirbi, iar la serie le-am preluat in intregime. La preserie si serie au fost fabricate la Craiova, atit pt avioanele
romanesti cit si pt cele sirbesti.
Mi-au ramas in minte,
desi pe atunci aveam cam 25 de ani, chiar si reperajul YUR 232-3(3)00
(prototip) YUR 232-2(3)00 preserie si YR 232-2(3)000 la serie.
Acestea sunt frezate
din placa masiva, din placa de 50mm la preserie si 72mm la serie. Se poate
spune ca frezarea din calup e cea mai stupida operatie, se arunca, ma rog, se
recicleaza, peste 90% din material. Materialul folosit e Dural, 2024 dupa
normele americane, sau 3.1354 TXX dupa normele germane LN 9073, norme pe care le
foloseam noi. Acest material nu e sudabil. S-a incercat producerea in tara, la
Slatina a acestor placi, dar fara succes. Printre altele lipsea o masina de intins
(streching), operatie necesara destinderii materialului.
S-ar putea povesti
mult despre aceste piese, au fost destul de multe defecte de fabricatie, am
analizat sute de derogari, dar totusi cindva colegii de la Craiova, spre
cinstea lor, au reusit sa puna la punct tehnologia si, mai ales la serie,
ieseau precum cirnatii.
Visam sa producem
aceste componente prin presare/forjare de precizie, asa cum STIAM ca procedeaza
altii, insa lipseau utilajele respective. Am putea vorbi si de ecruisarea
suprafetei, de shot peening, operatie prin care se imbunatatea suprafata si
implicit rezistenta la oboseala. Dar, sa nu complicam prea mult, doresc doar sa
ridic un pic fustita pt a arata problemele cu care ne confruntam, poate asa se
va intelege mai usor de ce s-a intimplat, ce s-a intimplat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
comentati