sâmbătă, 14 ianuarie 2023

Skrei

 

Skrei

Nu stiu daca vi s-a terminat porcul taiat de Craciun, pot insa sa spun despre mine ca m-am ingrasat ca un porc. Am inceput in regim de slabire, asa cum incep in fiecare an, incluzind atit ceva sport, cit si schimbare culinara. Ma enerveaza cumplit, mai ales ca toata viata am fost f subtire, chiar slab, iar acum la batrinete ma ingras si cu aer. Ai zice ca am devenit mai eficient in folosirea nutritiei.

Se spune ca pestele ar fi si cel mai sanatos, si chiar ar slabi, desi am vazut o multime de eschimosi grasi, si chiar balenele sunt f grase. Se spune ca te-ar face si mai dastept, dar numai de asta nu am nevoie la virsta mea, cum zice poetul “Nu cerceta aceste legi, că eşti nebun de le-nţelegi!”. Mie oricum imi place la nebunie pestele de orice fel si pregatit in orice mod.

In aceasta perioada a anului se gaseste un peste deosebit, se numeste Skrei. Acesta traieste in Marea Barents, de unde, in virsta de 5, 7 ani, migreaza de la raceala marii Barents spre Norvegia, 1000 de km, la Lofoten. Aici isi depune icrele in apa mai calda a Golfstream. Plimbarea aceasta are loc in fiecare an intre ianuarie pina in aprilie. Nu este usor de pescuit, in lunile de iarna ziua dureaza doar o ora, doua, vremea e extrem de rea si e mare pericol de furtuni de gheata. Acest peste nu poate fi crescut artificial. De aceea si pretul pestelui e f mare, pe aici ajunge la 40 Euroi/kg. Vorbim de pretul la alimentara, la restaurant ajunge cit factura la electricitate pe o luna. Dar ce nu face omul pt sanatate.

Fiind atit de scump trebuie avut multa grije la pregatire. Se recomanda asa numita “pochieren”, nu stiu pe romaneste, e un fel de „fierbere“, dar la temperatura f scazuta, 85°C, un timp f scurt, maxim 8 minute. Uneori se face in lapte. Cica doar asa se pastreaza gustul si vitaminele.

Desigur se poate si praji, sau us la cuptor, dar, inca odata, trebuie avut grije sa nu se coaca, prajeasca prea mult, isi pierde calitatile. De asemenea e un sacrilegiu sa-l insotesti cu mujdei, care e atit de dominant ca nu-i mai simti gustul.

Eu v-am spus, faceti cum vreti. Pofta buna!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

comentati