joi, 19 ianuarie 2023

Cometa (1)

 Sunt tânăr, Doamnă, tânăr cu spatele frumos

şi vreau drept hrană lapte din sfârcuri de cometă,
să-mi crească ceru-n suflet şi stelele în os
şi să dezmint zăpada pierdut în piruetă.

Da, astazi vom vorbi despre comete, sau asteroizi sau meteoriti. Da, e o oarecare asemanare intre cele trei tipuri, dar si multe diferente. De fapt, nu conteaza, sunt niste obiecte care dau tircoale pamintului.

Sa incepem cu luna, adica cu lunile. Un rus a descoperit, in 1961 ca mai exista o luna, mica, micuta care se roteste in jurul pamintului in 29 zile, 12 ore si 43 de minute. Se numeste 2022 YG si are numai 16, pe 30 de metri. 

Daca aveti datorii, daca va temeti de schimbarea climei, daca v-ati certat cu nefasta, nu disperati, ESA a dovedit ca exista 1359 Asteroizi care dau tircoale pamintului si deci e extrem de probabil ca unul, sau altul, cindva, sa loveasca pamintul.  Noi, cei mai in virsta, ne amintim de panica produsa de cometa Halley in preajma anului 1910. Unii chiar s-au apucat de bautura, altii  au scris versuri:

De unde vii, nu ştiu — dar ştiu că eu

Nu m-aş fi-ntors ca tine, înapoi,

Ci ocoleam pe veci din drumul meu

Pământul — globul ăsta de noroi!”

*** Cometei, D, Anghel și Șt. O. Iosif, 1910

Se spunea ca nu sfircul cometei e periculos ci, mai degraba, coada, care contine gaze otravitoare.

Exista nenumarate opere de arta cu tema cometa.

In scoala, pe timpuri, am invatat insa ca nu e nici un pericol, ca omul, cel care sparge muntii-n pumni, cel care stapineste natura, va invinge. 

Dar, m-am luat cu vorba si am uitat ce vroiam sa spun, incerc miine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

comentati