marți, 5 iulie 2022

Jurnal de calatorie (XII)

 Jurnal de calatorie (XII)

Bestia de capusa m-a zapacit asa tare de cap, ca am incurcat povestea. Se pare ca genele mele ma fac extrem de navalnic, d-aia m-am repezit in defileu. Asta ar fi datorata/cauzata influentei legiunilor romane, in majoritatea meridionali, cantonati in zona Olteniei. De moldoveni nu s-ar poate spune asa ceva.
De fapt inainte de a intra in impozantul defileu al Jiului am vizitat intii pestera Bolii. Pestera se afla pe drumul ce leaga Valea Jiului de Tara Hategului, in locul unde se intalnesc Muntii Retezatului, cu cei ai Sebesului.
Cind am vazut numele am fost cam sceptici, ne temeam de vreo pandemie, dar se pare ca numele vine de la o familie de boieri care se numea Bolia. Pestera a fost gaurita, cu multa rabdare, de un piriias care la intrare se numeste Jupineasa, iar la iesire Galbena. Fiecare pestera e altfel, aceasta e mai degraba o sala mare, sau, ma rog, mai multe sali, prin care trece piriul sapator, peste care sunt citeva poduri din lemn. Este luminata colorat, poate prea colorat dupa gustul meu. Si, ca-n orice pestera, exista legende cu jupineasa Jupineasa care a facut rele si cu Fecioara Maria.
Pe pereti sunt ceva “picturi” rupestre, pun ghilimele deoarece acestea au fost desenate in timpul turnarii unui film documentar-artistic, Legenda Nibelungilor, de catre ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen).
In pestera se organizeaza nunti si botezuri, dar si concerte care profita de acustica deosebita.
Noi am avut o aventura deosebita. Odata cu noi era si un grup de copii, cu profesoara, de 10-12 ani (copiii). Deodata se produce o mare viltoare printre ei, strigau ceva agitati, dar reverberatiile pesterii nu ne permiteau sa intelegem ce spun. Ii tragem mai aproape pe vreo doi si aflam ca cineva cazuse intr-o groapa. Giorgica si cu mine, de altfel singurii barbati de fier, aflati in acel moment in pestera, ne indreptam hotariti sa vedem ce s-a intimplat.
Intr-o gropa vedem o femeie care alunecase in put si numai datorita sinilor mari, care erau cit niste tite, s-a impiedicat caderea in adincime. Giorgica si cu mine ne apucam curajosi sa eliberam titele doamnei, dar... Mi se da peste mina, tocmai cind tineam un sin, mi se spune sa incetez cu fanteziile mele pervers erotice, ca sunt om batrin.
O iau de la inceput. De fapt in groapa cazuse un baiat de 10-12 ani, destul de adinc, ca ajungeam cu greu sa-l apucam de miini. Profesoara, o doamna destul de carnoasa si nu la prima tinerete, era zapacita, in timp ce toti copiii, vociferind, cu telefoanele aprinse, ne luminau calea. Ne intindem noi, eu si Giorgica, si reusim sa-i prindem miinile baietasului, care era in panica, dar nu tragem prea tare, deoarece un genunchi i se blocase in groapa. Totusi reusim pina la urma sa-l scoatem, iar ceata de copii cu profesoara au zbughit-o afara, fara sa mai aiba timp sa ne multumeasca.
Iesiti afara, aflam de incident de la custodele pesterii, care ne povesteste ca mare noroc a avut copilul, deoarece in pestera se afla un salvator montan voinic, binecunoscut in zona, care cu mult efort si pricepere.... Si s-a mai nascut o legenda cu voinicul (voinicii de peste 70 de ani) care salveaza doamne cu tite mari.
La intrarea in pestera era format un adevarat azil de ciini, custodele ne povesteste ca f. des vin oamenii si-si lasa ciinii acolo, acum erau 36. Le dam si noi niste salam, fara soia, ramas de la micul dejun. Mie nu-mi plac ciinii si mi-e frica de ei, am mai spus, pe mine ma musca si ciinii de plus, dar unul, proaspat parasit, custodele ne spunea ca il gasise cu o zi inainte, m-a induiosat. Era f ingrijit, cu o zgarda din piele fina, se plimba dupa noi si parca ne implora din ochi, ia-ma, ia-ma, venea chiar si la mine, un lucru extrem de neobisnuit. Unii spuneau ca multimea ciinilor vagabonzi prin munti e un adevarat deliciu pt ursi, care au carne proaspata.
Nu pot da nici o nota frumusetii profesoarei, era intuneric.
Pregatiti-va, din nou batistele. Ajungem la Tg Jiu si se va lasa cu mari emotii!
update: se pare ca pestera a fost f apreciata, a fost locuita de animale, s-au gasit oase, de romani, chiar si nemtii in ww2 au fost pe acolo.
Tatiana Novac, Michaela Calomfirescu and 14 others
4 comments
2 shares
Like
Comment
Share

Un comentariu:

comentati