miercuri, 4 martie 2020

Caproni si Coanda

O cunostinta, de un leat mai mare chiar decit mine, care l-a cunoscut personal pe Coanda, mi-a povestt urmatoarele: Mentionez ca persoana nu m-a autorizat, dar nici nu mi-a interzis, sa-i fac public numele.
Se stie ca Coanda a studiat prin 1908-1909 in Belgia, electricitate. Acolo s-a imprietenit cu un anume Caproni. Coanda deja avea ideea compresorului intubat antrenat de un motor cu piston si care ulterior a fost chiar materializat in avionul lui. Se spune ca Coanda i-ar fi povestit lui Caproni de aceasta, de altfel Caproni l-a insotit la Paris cind si-a construit Coanda prototipul.
Cu timpul se despart drumurile lor, Coanda devine proiectant la Bristol Colonial Aircraft, unde nu mai urmareste ideea avionului cu reactie, ci se preocupa de avioane cu elice.
Caproni se intoarce in Italia si-si face firma lui. Profita din plin de sustinerea lui Mussolini si construieste mai multe modele de avioane cu mai mult, sau mai putin, succes. Se asocieaza cu alt inginer, Campini, si realizeaza in 1940 avionul Caproni Campini N.1, cunoscut si drept C.C.2. Acesta a fost considerat, in acei ani, drept primul avion cu reactie, desi H 178 zburase un an mai devreme, dar era secret.
Principiul de tractiune al acestui avion seamana extrem de mult cu cel al lui Coanda, desi e departe de ceea ce numim azi "reactie", simburele acestuia fiind un motor cu piston, cu o putere de 900CP, care antreneaza un compresor, amintim ca prototipul lui Coanda avea doar 50CP. Avionul C.C.1 atinge o tractiune de 700kgf.

2 comentarii:

  1. Motoreactor adica....
    Si co,presoru ala co prima aerul care asigira arderea reactiva.
    Dar as zice ca ideea era asa in aer....

    Ins adaca vreio motor cu reactie : Alexandru Ciurcu și Just Buisson.

    Cat despre datele auto sunt pe bune choiar daca sunt in lb romana. Dneii nemti s-ua crezut prea germani si au luat-o-n barba cu diesele. Si acum vor sa o dea la intors da e si mai rau
    Oricum fortarea trecerii al elecatricva va duce la o depresie servera. Sige Heil Doicea ca PROASTA mai este!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ghita, nemtii au o vorba "totgesagte leben länger", adica cei declarati morti traiesc mai mult. Dieselul german va supravietui inca multi, muuulti ani, este singura solutie pt distante lungi, pt camioane, pt vapoare, sau trenuri in zone neelectrificate.
      Desigur, in paralel se vor dezvolta si electricele dar atit de incet ... Nemtii au in portofolio destule masini electrice dar piata inca nu le accepta!

      Ștergere

comentati