luni, 10 februarie 2020

Airbus si bursa

Printre pasiunile mele se numara si bursa, adica sa joc la bursa. Pasiunea mi-a venit cumva fortat si anume prin faptul ca am muncit la un concern si acesta ne oferea anual un numar de actiuni cu preturi reduse. Eram obligati sa le tinem un anumit timp dar apoi le puteam vinde. Unde mai pui ca in perioada in care le detineam primeam si dividente, nu mult 2-3% dar orsicit. Plateam actiunile in ianuarie cind primeam si cite o prima deci se aduna cite ceva fara efort. Numarul de actiuni la care aveai dreptul depindea de functia avuta, cu cit erai sef mai mare cu atit puteai cumpara mai multe.
Sa vedem cum e la Airbus, de exemplu, ca suntem la capitolul aviatie.
Iata chartul actiunilor Airbus in ultimii 10 ani. Se observa ca au crescut cu aproape 900%, adica de 9 ori. De ex. daca cumparai aciuni de 1000 de euro, in 2010, cind valoarea lor era 16€, iar ca angajat Airbus le-ai fi luat cu 10, acum ai fi avut ca. 13000, fara sa mai socotim di dividentele, care ar fi fost ca. 1000 €. Socotind mai departe, ca-n fiecare an ai fi investit cite 1000€, ai fi avut dupa 10 ani, ca. 90000. Repet, investesti 10000 si obtii 90000. Desigur la vinzare trebuie sa platesti impozit pe profit, deci la un profit de 80000 ai plati ca. 20%, iti ramin oricum 60000 bani curati. Socoteala se poate extinde pe mai multi ani, astfel incit dupa 30 de ani ai putea iesi la pensie cu un capital de peste 300000€. 

Desigur, in prezent e o situatie speciala, Airbus profita enorm de catastrofa lui Boeing cu 737 MAX. Cel mai mare cistig il are Airbus cu avioane civile, care reprezinta 75% din cifra de afaceri, cu familia de avioane A 320, dar si A 330 si 350 (acesta e din fibra de carbon). Se estimeaza ca in lume exista in total 22680 avioane, iar pina in 2038 vor exista 39000 avioane noi. Airbus are comenzi pt 7700 de avioane.
Desigur exista si greutati, A 380 va fi scos din fabricatie, A 400M se tiriie, nici profitul la A 350 nu e prea grozav, iar A 220 nu se misca prea bine. 

A220 are o poveste interesanta legata de razboiul comercial initiat de Trump. De fapt A220 e facut, initial, sub denumirea de programul C, de Bombardier in Canada, un avion regional. Trump a amenintat cu marirea taxelor pt canadieni la 300%. Intre timp s-a bagat si Airbus, a cumparat o bucata, si fabrica o parte din componente in USA, astfel ca avionul nu mai intra sub incidenta taxelor de import visate de Trump. In final Trump si-a bagat concurentul in casa, adica in USA, spre tristetea lui Boeing. Ca tot veni vorba de Trump, totusi acesta a reusit sa-i dea o lovitura lui Airbus, obligindu-l sa plateasca o amenda de 7,5 miliarde Euroi pt ca sunt subventionati de state.

Concluzie: nu voi sfatui niciodata pe nimeni sa cumpere actiuni, de altfel eu nu am actiuni de la Airbus. Succesul meu financiar in peste 20 de ani de "joaca" la bursa e extrem de modest, de regula am pierdut ce am cistigat, e un fel de joc de suma nula.

update: 03.03.2020 Virusul Corona i-a dat lovitura si actiunii Airbus, a scazut in doar trei zile la 116. Tendinta e de scadere in continuare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

comentati