joi, 3 noiembrie 2016

CleanSky, aici sunt banii d-voastra

Domnilor si Doamnelor,
Vom vorbi astazi admirativ despre Uniunea Europeana. Nu domnilor si doamnelor, Uniunea Europeana nu e numai o adunatura de birocrati care stabilesc normele de curbura a castravetilor, nu, dinsii se ocupa si de inovatii, de promovarea noului. Un asemenea program e CleanSky 1 si 2.
Prima parte CleanSky 1 a costat 1,6 miliarde euroi, cea de a doua va costa 4 miliarde, e adevarat 1,8 din punga Europeana si 2,2 contributii ale participantilor.
Ce-si doresc europenii in domeniul aviatiei?

  • A 75% reduction in carbon dioxide (CO2) emissions.
  • A 90% reduction in mono-nitrogen oxides (NOX).
  • A noise reduction of flying aircraft of 65%.
  • Mitigate the environmental impact of the lifecycle of aircraft and related products by designing and manufacturing aircraft to be recyclable.



Iata niste scopuri extrem de ambitioase. Proiectele sunt extrem de variate, de la avioane, la motoare si pina la elicoptere.
Imbucurator e ca si romanii sunt bagati in seama, nu stiu daca ei au observat. Iata doua proiecte la care participa si INCAS, Romaero si chiar Avioane Craiova.
Mai mult, mai exista chiar un proiect de elicopter nemaivazut, unu care are si niste cioturi de aripa, are si niste motoare suplimentare, care permit desfiintarea elicei de coada si totodata dezvoltarea unei viteze f. mari. E adevarat ca ceva asemanator a mai fost construit,  de exemplu Eurocopter X3, deci un fel de autoplagiat, sau Lockheed AH 56 Cheyenne.

Elicopter rapid din programul CleanSky 2

Cheyenne

Eurocopter X3

Deci Airbus dezvolta un elicopter experimental X3, care a zburat prima data in 2010, pe banii proprii, si mai apoi reia ideea in 2016 de data asta si pe bani europeni!
Imbucurator e faptul ca INCAS a obtinut contractul de proiectare si fabricare a fuselajului, fuselaj care va fi din fibra de carbon, o mare realizare si totodata un mare challange! 
Succes baieti si fete!

P.S Nu as vrea sa ramina impresia ca EU sprijina doar aviatia si industria feroviara e sprijinita prin programul www.shift2rail.org, unde curg de asemenea citeva miliarde. Si totusi imi ramine un gust amar, am participat la multe programe europene, de asemenea am citit de altele, nu-mi amintesc ca vrun asemenea program sa fi realizat, pus in practica, sa fi avut vro contributie doesebita la dezvoltarea industriei, a stiintei, a tehnicii. Multi prea multi bani din miliardele cheltuite curg in administratie, deplasari, prezentari, politica, reclama si extrem de putin ramine pt. dezvoltare. Unde mai pui ca partenerii, in parte concurenti, nu pot fi obligati sa-si puna cartile pe masa. 

7 comentarii:

  1. 1. Obiectivele sunt aiuristice.
    Asa s-a procedat si cu normele de emisii la masini, nerealizabile (cu costuri rezonabile) decat cu softuri de pacalire la testare.
    2. Si da, banii se vor toca la greu pe simpozioane, deplasari s.a.
    3. Cercetarea serioasa nu se face de institutii/organisme centralizate, se face direct la producatorul tehnologiei, ca participant la o piata concurentiala.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca ai rabdare sa cauti pe net vei gasi un document de 777 de pagini, 7 fiind un numar fatidic, in care sunt descrise zeci de idei, una mai idioata ca alta. Si asta e o caracteristica a programelor EU, sa disstribuie in pachetele mici, sa ajunga la toata lumea, astfle incit niciuna dintre idei sa nu poata fi dusa la finalizare.

      Ștergere
    2. La Multi Ani, Sfantule, domnu' injiner Mihail

      Ștergere
    3. Aloooo! Neamtule Mihai "La multi ani!" , multa sanatate alaturi de cei draagi.
      Fānicā.

      Ștergere
    4. multumesc de urari!
      Fanica mi-ai promis ca-mi transmiti ceva din amintirile tale!

      Ștergere
  2. Cum ati petrecut pe frumoasele meleaguri teutone de Sfintii Injineri Mihail si Gavril ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am petrecut prin munca, m-am apucat sa fac cirnati, voi scrie un reportaj pe tema..

      Ștergere

comentati