In numele transparentei, Ministerul Apararii Germaniei publica strategia fortelor aeriene.
- In primul rind majoritatea populatiei e extrem de pacifista. Am intilnit tineri ing. de aviatie, colegi cu fiul meu, care nu-si puteau imagina sa lucreze in domeniul militar, chiar daca ar fi avut venituri substantial mai bune. Am cunoscut, de asemenea, firme care refuzau orice colaborare cu domeniul militar.
- Constitutia Germaniei nu permite misiuni militare, in strainatate, cu exceptia celor de aparare si ajutor. De fiecare data cind apare un conflict in exterior un regiment de avocati si politicieni incepe sa despice firu-n patru.
- Presa si o parte din politicieni sunt extrem de rauvoitori fata de armata.
- Ministrul apararii e o muiere, Ursula von der Leyen, din familie buna, de politicieni, mama a sapte copii, de meserie medic, cu doctorat de 67 de pagini, din care, se pare, ca 27 de pagini sunt plagiate. E o comoara pt. pamfletari si satirici, s-a remarcat prin infiintarea gradinitelor in cazarme, desi in Afganistan nu s-au facut. La ultima conferinta de securitate a propus ca refugiatii sa faca scoala profesionala in armata. Nu stie si nu poate nimic, fapt care totusi poate fi un avantaj, daca urmeaza sfaturile consilierilor. De ex. sustine reluarea programului Euro Hawk, voi reveni la acest subiect, si se bate pt. marirea budgetului armatei.
- Apropos budget, scade continuu de la an la an, se vorbeste de ca. 33 miliarde anual, ca. 1-1,3% din PIB.
Sa vedem ce contine, mentionez ca vad aceste aspecte mai degraba prin ochelarii unui ing. decit ai unui militar:
- Avioane de lupta La pagina 10 se vorbeste de dezvoltarea in continuare a lui Tornado si EUROFIGHTER, intr-o Future Combat Air System- (FCAS) cu posibilitatea unor platforme noi (Next Generation Weapon System -NextGenWS), fara sa se precizeze concret despre ce e vorba. Fac o paranteza, atit Eurofighter cit si Tornado sunt avioane performante, dar au o multime de probleme. De ex. se spune ca Tornado nu ar fi putut fi folosit noaptea deoarece niste lumini de bord ar fi orbit pilotii. (intre timp s-a ameliorat). Eurofighter, chiar daca ar fi complet operational, nu dispune de suficiente rachete de tip Amraam si nu se vor livra deoarece acestea vor fi oricum inlocuite cu unele noi, de tip Meteor. Nu cu mult timp in urma s-a descoperit ca in zona de imbinare cu ampenajul vertical un numar de gauri pt. nituire nu au fost facute corespunzator si nu au fost debavurate, fapt ce ar reduce resursa de zbor a celulei. (Despre acest aspect am scris la cap IAR99). Puse una peste alta programul Eurofighter a depasit cheltuielile planuite cu 6,889 miliarde.
- Avioane de transport. A 400: Aici e ce mai mare catastrofa, intirzierea e de 107 luni, costurile sunt depasite cu 1,47 miliarde. Au fost livrate 3 bucati din 53 comandate. Ultima stire e ca nici WCurile nu functioneaza. Din acest motiv avioanelor C-160 TRANSALL li se va prelungi resursa pina in 2021. Si programul Lockheed P-30C Orion merge prost, depasiri de costuri de numai 115 milioane. De fapt acest avion e destinat in principal razboiului submarin (IMINT, ELINT). Un mic succes ar fi A310 MRTT, destinat alimentarii in aer. Picant e ca cisterna zburatoare cistigase la un moment dat chiar licitatia in USA, dar cica nu prea a fost cuser si Airbus a fost nevoit sa se retraga.
- Elicoptere. Tiger e intirziat cu 80 de luni, costurile depasite cu 981 milioane. NH 90 intirziat cu 152 luni, CH-53 G cu 31 de luni. Se propune dezvoltarea unui nou elicopter de transport greu (STH) care sa fie livrat incepind cu 2022. Pt. partea navala se vorbeste de inlocuirea sistemului SEA KING cu NH 90 NTH SEA LION, in perioada 2019-2023.
- Drone. Acesta e subiectul meu preferat, cred ca dronele reprezinta viitorul in aviatia militara. Si nu ma refer la drone numai ca recunoastere/supraveghere ci chiar la avioane de lupta inarmate fara pilot. Programul Euro Hawk a fost sistat dupa ce au fost cheltuite 600 de milioane. Cauza: imposibilitatea certificarii deoarece, chipurile, nu are un sistem anticolision sigur. Van der Leyen incearca reluarea programului cu un alt avion american, Triton, care de fapt e cam acelasi, pe care sa-i instaleze sistemele dezvoltate special pt. Euro Hawk. Costuri 200 milioane. Nu stie nimeni daca va fi posibila certificarea acestuia. Se pare ca sistemele SIGINT: Signals Intelligence si SLWÜA: Signalerfassende Luftgestützte Weiträumige Überwachung und Aufklärung, reprezinta o prioritate nationala. SIGINT - Signals Intelligence cuprinde ELINT - Electronic Intelligence si COMINT - Communication Intelligence. Daca nu vor putea fi montate pe Triton se vor monta pe un avion Global 5000.
In Afganistan sunt folosite sistemele HERON 1, cu mare succes, se pare. In documentul "Strategia..." se vorbeste de MALE UAS (Medium AltitudeLong Endurance Unmanned Aircraft System). Momentan exista un anumit entuziasm pt. LUNA, o mica jucarie care cica face minuni. Incepind cu 2019 se va folosi un nou sistem. Cert e ca avioane de lupta fara pilot nu sunt luate in considerare. Se spune ca acestea ar indeplini misiuni targeted killing, lucruri care nu ar fi legale si nici etice. Avioanele fara pilot vor fi tot timpul conduse pe principiul „Human-In-The-Loop“.Luna
Concluzii personale.
Aviatia militara germana e un tigru fara dinti, sufera masiv de pe urma subfinantarii. Se pare ca proiectele europene sau/si NATO mari sunt extrem de greu de dezvoltat, exista inca mult prea mari diferente, multa mindrie si interese nationale. Documentul propune preluarea conducerii unor proiecte de o anumita tara, tara care ar avea o anumita competenta intr-un anumit subiect. E o aluzie stravezie la catastrofa programului european A400.
In ce masura saracia aviatiei militare va avea consecinte neplacute nu pot sa apreciez, cum spuneam, ma intereseaza mai mult tehnica si mai putin politica, strategia militara.
Apropos bani, Americanii baga 390 MILIARDE dolari in programul F 35, (amintesc ca tot budgetul militar anual al Germaniei e in jur de 33 miliarde euroi), ofticosii de nemti zic ca ar fi plin de nasoale f-35-pilotii sunt amenintati de moarte
Ich habe fertig!
Inteleg ca devine jenant sa fii neamt, mai din toate punctele de vedere.
RăspundețiȘtergereChiar si presedinte, intr-o tarisoara de la portile Orientului.
In schimb jumatatea ailalta, mai bruneta, e in plina ascensiune.
nu-mi place comentariul tau, subiectul e tehnic, inteleg unde bati dar politica ma intereseaza f. putin, mie personal nu mi-e jena sa fiu neamt, dar nici nu sunt mindru!
ȘtergereCe spuneti de motorul ucrainean Progress Al-222-25/24,5kn(
RăspundețiȘtergereS-ar incadra in fuselajul unui nou aparat bimotor dezvoltat din IAR 93?
Ar fi o solutie dezvoltarea IAR-93 si aparitia unui nou avion?
Ce as vrea sa va intreb... ce caracteristici ar avea celula dotata cu noul motor ucrainean?
motorul mi se pare decent, evident mai bun decit bietul Viper, pozitiv e ca are dublu flux (turbofan) fapt care asigura un consum specific mai redus. Cred ca ar putea fi instalat in 93 sau 99.
ȘtergereIn ce masura reinvierea lui 93 sau proiectarea unui avion nou ar fi o solutie, cred ca nu. In documentul "strategia...", nemtii dupa o analiza serioasa au spus clar ca in zilele de azi dezvoltarea unui avion de o tara mica, membra Eu si NATO nu e eficienta, atit din pct. de vedere economic cit si din pct. de vedere tactic-militar.
Nu am inteles intrebarea cu "celula"? Termenul de celula il foloseam ca sa denumim structura avionului, cred ca la asta te referi. Probabil ca celula ar fi un pic mai grea, fuselajul posterior si poate si priza de aer un pic modificate. Asigurarea centrajului ar fi o problema desi daca s-ar merge pe varianta fara postcombustie s-ar rezolva usor.
Da ma refeream lastructura avionului.
RăspundețiȘtergereM-am uitat putin pe cateva adate ale motorului ucrainean: diametru, lungime, greutate...
Si sunt aproape identice cu viper-ul nostru.
Chiar si in cazul greutatii.
Ba chiar motorul ucranean fara postcombustie are 440kg si 24kN este mai usor decat viper-ul nostru de pe IAR 93 B (varianta cu postcombstie) care are cam 800kg (din cate am inteles eu) si 22,3kN
Mai este si varianta cu postcombustie a motorului ucranean care are 560kg la 40kN (nu stiu cat de reale sunt informatiile de pe wikipedia)
Daca ar fi reale... si aici motorul ucrainean este mai usor decat Viperul de pe IAR-93 B.
Intereseant ar fi varianta IAR-93 MB ( o variata finisata de romani) dar care nu a avut acces la acest motor de 24kN la momentul respectiv, chinuindu-se practic degeaba proiectantii pentru a usura celula
Probkema centrajului nu ar i o problema
eu am comparat ucraineanu cu Viper fara postcombustie, de aceea greutate un pic mai mare.
ȘtergereAm impresia ca ucraineanu are un diamentru la priza un pic mai mare decit Viper, deci ar trebui ceva modificata intrarea in cadrul 30, nu-mi dau seama daca nu cumva ar trebui modificata intreaga priza din cauza debitului de aer necesar.
Cind m-am referit la centraj m-am referit ca in cazul noii motorizari as profita de ocazie si as mai face ceva imbunatatiri, de ex. renuntarea la 120kg Pb din bot, scurtarea fuselajului intre cadrele 16-18 unde, la serie, era pur si simplu spatiu gol. Eventual as proteja podeaua cabinei in cazul atacului la sol. Si bineinteles, visul meu din totdeauna "fly by wire".
Daaap. Sunt total deacord cu modifcarile.
ȘtergereDaca ai avea timp....poti scrie un articol IAR-93 NewEngine??
E un articol le Rumaniamilitary.ro scris de Eroul Bula... un fel de varianta a lui IAR-99 binenteles... exagerata...' Atelierul lui Bula se cheama articolul.
Mi-ar face mare placere sa vad un artico, o varianta IAR-93
am citit articolul, chiar am facut vro doua comentarii!
ȘtergereVoi incerca, dar nu promit!
Postez linkul de pe wikipedia:
RăspundețiȘtergerehttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Ivchenko-Progress_AI-222
Strategia ca strategia... da' ce ne facem cu DOCTRINA?
RăspundețiȘtergereUite, elvețienii au... hamericanii au... nemții au?