Asa ca, un nou episod, vechi, din frumoasa poveste IAR 93.
A fost odata ca niciodata, au fost niste nebuni care au vrut sa faca un avion....
A aparut cea mai grozava carte a anului, o aventura savuroasa in lumea aviatiei anilor 70-80. Comenzi direct la avioane@gmx.de Cartea "Si noi am construit avioane" se poata procura si de la magazinul Pilotshop din Baneasa: PilotShop Baneasa Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 24-28, sector 1, Bucuresti, 014052 Mobil (Vodafone): +40 770 951 700 Telefon: +4 031 425 3387 Fax: +4 031 425 3388 E-mail: office@pilotshop.ro Program de lucru: Luni-Vineri 09:00-17:00
Un avion de cacat! Ca si restu' avioanelor facute dupa ce am fost sub comunisti. Bashcaliile alea facute de Manicatide si planoarele lui Silimon erau de o suta de ori mai bune.Iak-ul facut la Bacau era scula buna, face tumba meseriash, numai ca tre' sa lucrezi in viteza mare cu el si asta iti rupe cocoasha.Bine ca ti-ai luat bicicleta (am vazut pe blogu' lu' Cucui)si mai da-le-n pula mea de avioane, ca dauneaza grav sanatatii!
RăspundețiȘtergereE adevarat ca a fost un cacat, da a fost cacatu tineretii mele, a fost un cacat frumos.
RăspundețiȘtergereSi da, IARurile lu Manicatide si SIurile lu Silimon n-au fost rele.
Cu bicicleta e cu cintec, m-a omorit de cap nea Cucui.
Nu puneti la inima...IAR 93 a fost o realizare pentru acea epoca, cand totul era lipit cu Pelicanol..Chiar daca a fost o "tinichea", vorba aia ....l-am facut sa zboare. Macar si o data, si tot conteaza....Celor decedati in accidente, sa-i primeasca in ceruri, Cine Trebuie, cu cer senin...Celor ce l-au proiectat : Atat s-a putu face, cu planseta, calc-ul si mintea care lucra sub frica, in frig si fara prea mare experienta in asa ceva...Daca s-au facut greseli ?....Poate...Dar era imposibil sa nu gresesti, fara documentatie, calculatoare, etc...Un avion, nu e simplu de facut, ca un pix
ȘtergereDa, dar cu ala mi-au murit doi preteni (flutter dupa decolare, cind ejti in cacat si n-ai viteza si barabafta incepe sa o balanganeasca pin-se rupe, iti dai seama ca au murit injurind),asa ca proiectarea era de vina, 'tu-va-n cur da injineri! Tot din cauza voastra am ajuns sa ma plictisesc in cockpit, ca ati umplut avionu' de computere si ne-ati furat pina si mansa, 'ra-ti ai dreaq da jmekeri! Am ajuns sa ma lupt cu computeru' daca vreau sa fac si io o agerime cu avionu'. IL 18 rulz!
RăspundețiȘtergereImi pare rau de prietenii tai, e greu sa-ti dai seama ce presiune e pe un ing. cind stie ca prostiile lui ar putea costa viata cuiva. De altfel Flutteru e si azi greu de controlat, atunci era si mai greu.
RăspundețiȘtergereCearta dintre ingi si piloti e de la Dedalus si Ikarus.
Singura justificare a "computerizarii" avioanelor e transferarea raspunderii, atit ingii cit si pilotii spun ca computeru..
Stai linistit,ca n-am nimic cu inginerii pupa-le-as pula lor, ca am trecut prin niste furtuni de nisip in care ma rugam sa taca motoarele pe rind, nu toate odata si ali dreacu' si-au facut treaba si nu s-a oprit nici unu,asa ca daca nu erau injineri destepti la proiectare, ne duceam pulii de suflete. Io am oftica pa voi ca ati omorit aviatia cu computere si zborul a ajuns o rutina si o plictiseala, pai, mortzii ma-sii, aterizare pe manual e bagata la cazuri speciale la simulator, da' daca se opreste un motor nu-i bai, computeru' rezolva tot! Mamaia mea, daca stie engleza, poa' sa fie capitaneasa pe orice erbus(de la 318 in sus) sau boeing(de la 737 seria 800 incolo), ca in afara de vorbit cu aia de la ACC/APP/TWR. n-are ce face-n cabina.
RăspundețiȘtergere@neamtu tiganu
RăspundețiȘtergereAcum am gasit blogul tau si imi place! mai ales cand vorbeste despre avioane!
Stiu ca ai lucrat la acest avion... IAR 93.
Eu nu sunt fizician nici matematician, asa ca nu ma prea pricep la tehnica. Vreau sa te intreb ceva...
ce performante s-ar fi schimbat la IAR 93 daca s-ar schimba motorul si s-ar pune unul cu 40-50% mai puternic? un exemplu... ca sa te poti orienta... motorul de pe Hawk 120 sau cel de pe Jaguar?
intrebarea este:
RăspundețiȘtergereIAR 93... ar putea zbura la viteze supersonice? fara sa se modifice aerodinamica? cu un motor de 27KN (32-36KN afterburn) ar atinge viteze de 1400 km\h si macar viteza ascensionala 120m\sec?
dar manevrabilitatea avionului cum ar fi?
imi cer scuze, dar de abia acum am vazut comentariile la IAR93. Pe scurt, nu, nu ar fi fost posibil ca IAR 93 sa devia supersonic chiar daca ar fi avut un motor mult mai puternic, sau mai bine spus modificarile ar fi fost atit de mari incit ar fi fost alt avion.
Ștergerede ex. ar fi trebuit alta aripa, cu alt profil, un evntual delta, ar fi trebuit alte prize de aer, cu modificari majore ale fuselajului central, ar fi trebuit alt fuselaj anterior pt. a avea posibilitatea instalarii unui radar, fara radar un supersonic nu are sens, alt motor ar fi insemnat alt centru de greutate, deci probabil ar fi trebuit modificat centrajul si inca multe altele...
MULTUMESC PENTRU RASPUNS.
RăspundețiȘtergereDAR DE CE NU S-A LUCRAT LA ACEST AVION, FOLOSINDU-SE MOTOARELE DE PE MIG-19
MULTUMESC PENTRU RASPUNS.
RăspundețiȘtergereDAR DE CE NU S-A LUCRAT LA ACEST AVION, FOLOSINDU-SE MOTOARELE DE PE MIG-19