luni, 10 octombrie 2016

Airbus 400M, bolile adolescentei

Cind apare un proiect nou se vorbeste des de bolile copilariei, iata insa ca la proiectul A400 e vorba deja de bolile adolescentei. Desi a depasit cu mult fondurile si termenele planificate, seria defectelor, catastrofelor nu se sfirseste. De curind s-au scurtat intervalele de inspectie, s-a ajuns la 50 de ore de zbor, nu, nu e o greseala de tiparit, e vorba de cincizeci de ore.
De fapt au fost livrate 32 de bucati, si sa nu uitam ca primul zbor a fost in 2009, deci au trebuit 7 ani pt. a fi fabricate 32 de bucati, care au zburat peste 100 de ore si care vor fi controlate intr-un ritm de 20 de ore. De fapt e o mare zapaceala deoarece avioanele au variante diferite. Unele vor fi controlate mai des, altele mai rar, se spera ca prin anumite imbunatatiri sa se ajunga la primul control dupa 650 de ore si mai apoi la fiecare 150 de ore.

E vorba de un mic defect la cutia de viteze a motoarelor. Motoarele sunt proiectate de EPI Europrop International, o organizatie ciudata formata din MTO Aero Engines, Rolls-Royce, Snecma und ITP. Am mai scris despre asta, nu exista ceva mai prostesc decit sa faci un consortiu din firme concurente. De fapt "vinovatul" de data asta e General-Electric-Tochter Avio in Italia, firma care fabrica cutia de viteze. Pagube numai anul asta un miliard Euro, inca nu e clar cine plateste.
De fapt nici alimentarea in zbor a elicopterelor nu prea functioneaza si nici lansarea parasutistilor. Din fericire s-au remediat WCurile.

Dar asta nu e totul, nici macar vopseaua nu e ca lumea. De curind a inceput sa se desprinda.., dar nu e bai, oricum avioanele trebuie sa vina la doua zile in revizie, e destul timp sa se dea cu pensula.

Disperati armatee europene au inceput sa cumpere avioane proiectate in urma cu 60 de ani, C-130J Hercules. Nemtii si francezii cumpara Hercules desi Airbus are o varianta din categoria Hercules, C295.

8 comentarii:

  1. Se rezolva astea - francezii inteleg ca au primit al 8-lea care e deja "tactic" si are parasutisti si realimentare in zbor, si restul vor trece printr-un retrofit si vor deveni din cargo chioare cum sunt acuma, "tactice"

    In schimb reductorul elicii, cine stie, inteleg ca GE care a cumparat italienii de la Avio au promis ca vor veni in septembrie cu o solutie provizorie si apoi vor rezolva definitiv problema asta - cum ? habar nu am, probabil ca pentru partea de reductoare cumparasera avio.
    Pentru turbopropulsoare din 2008 de cand au cumparat pe cehii de la Walter au trecut 7 ani de "sinergie" cu diviziile lor de materials si celelalte sa scoata un motor nou care intr-adevar e cu 20% mai economic si mai usor cu 10% fata de "concurenta" - acuma cu reductoarele cum pisici s-o faca peste noapte ?

    Inspectie la 20 de ore, la 4 reductoare pe cap de avion, si in-situ tot e o gramada de munca de-anboulea, si o gramada de bani pe solutiile de curatare si verificare

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. o comparatie interesanta, chiar daca e plina de greseli
      http://planes.axlegeeks.com/compare/134-253/Airbus-A400M-vs-Antonov-AN-70
      *************
      inspectia la 20 de ore face avionul absolut neoperational.

      Ștergere
    2. Pai domnu injiner, trebuie sa isi faca si europenii traditie cu avioane de astea, airbus e la primul avion de genul asta construit, antonov a facut jde tipuri

      Si apropo de turbopropuri, batranul urs Tu-95 are inca cele mai mari motoare si elici si reductoarele aferente (kuznetsovul ala din 1950 e chiar interesant, cu vigv si raport de compresie variable) - dar cum sa isi faca francezii in 2010 "traditia" la motoare turboprop in stil sovietic ca si in 1945 cand au capturat si mutat in urss biroul de proiectare a lui junkers care a lucrat la kuznetsov ?
      Ei au avut la Rickenbach inginerii lui BMW la captura de le-au facut Atar cu care le-au zburat miragele atatea ani de zile
      Pacat ca s-au terminat inginerii nemtzi old-school, de au acuma atatea probleme cu niste amarate de reductoare facute in italia :)

      Ștergere
    3. Daca ajungeau francezii la Dessau inaintea rusilor nu aveau nici o treaba acuma cu airbusul asta :)

      Ștergere
    4. Toata daraveaua porneste de la "spiritul european", adica trebuie sa se-mparta cite o bucata de prajitura la toata lumea chiar daca, unu sau altu, nu prea poate sa faca mai nimic.

      Culmea e ca nemtii au propus la inceputul proiectului sa cumpere de la rusi si apoi sa le imbunatateasca! Dar aroganta vesteuropeana nu are limite si se asigura si locuri de munca. Fara indoiala se asigura, oare cit personal e necesar sa controleze tot timpul reductorul de elice?

      Ștergere
    5. asa e si la F35 deja :)

      Ștergere
    6. nasoala e ca s-au dus draq toate principiile de "economie de piata", mecanismele de concurenta s-au desfintat. Intr-o lume libera firma italiana ar fi dat de mult faliment, oricum nu ar fi in stare pe vecie sa plateasca despagubirile pt. buclucul produs.

      Ștergere
  2. Domnu injiner, si daca ar fi facut cum voiau nemtii, an70 cu motoare si avionica vest, cine ar fi facut reductoarele ? Tot Fiat Avio, ca doar sunt "vestice" produsele lor
    Si aceeasi boala ar fi avut-o, si in plus ar fi zbierat toti ca daca dadeau comanda integral in europa, fara nimic de la antonov, ar fi fost cel mai cel avion de transport produs vreodata :)
    Asta e acuma
    Or sa vina cu o solutie, GE cand i-a cumparat in mod cert stiau de bubele astea

    RăspundețiȘtergere