Pe trei cărări
A aparut cea mai grozava carte a anului, o aventura savuroasa in lumea aviatiei anilor 70-80. Comenzi direct la avioane@gmx.de Cartea "Si noi am construit avioane" se poata procura si de la magazinul Pilotshop din Baneasa: PilotShop Baneasa Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 24-28, sector 1, Bucuresti, 014052 Mobil (Vodafone): +40 770 951 700 Telefon: +4 031 425 3387 Fax: +4 031 425 3388 E-mail: office@pilotshop.ro Program de lucru: Luni-Vineri 09:00-17:00
luni, 29 septembrie 2025
Mircea Dinescu
vineri, 26 septembrie 2025
Insula Thassos
Stiu ca nimeni nu mi-a remarcat absenta dar totusi tin sa spun ca am
lipsit vreo doua saptamini. Am fost plecat pe o insula, o insula romaneasca,
nu, nu Insula Serpilor, sau Insula Iubirii, nu, ci altundeva. Pe acolo erau mai
multi romani ca in Tg. Mures, sau Cluj, dupa estimarile mele peste 60%. In rest
mai erau vreo 30% ucrainieni si restul alte nationalitati conlocuitoare si
niste greci. De asemenea erau citeva mii de pisici si citeva capre.
Am observat ca poporul roman cistiga in greutate, cred ca cei 19
milioane ramasi sunt mult mai grei decit cele 22 milioane de pe vremea
impuscatului. Imbucurator e faptul ca nu numai noi bosorogii, din cauza metabolismului
incetinit, cistigam in greitate, ci mai ales tinerii mobili si puternici devin
tot mai rotunzi. Si insula de care vorbim le ofera satisfactii totale in
domeniu, ca asa vorbesc si nemtii cind vin din concediu. Indiferent unde au
fost Michu Piciu, Piramide, Groapa Marianelor, ei povestesc cum a fost
mincarea.
Iata ca au intrat si
romanii in Europa. De la miorita
laie, la cea barsana, de la trei ciobanei, Unu-i moldovan, Unu-i ungurean, Și
unu-i vrâncean, toate amerizeaza in farfuriile platou ale romanilor. Ca mioritele
grecesti sunt bolnavioare, ca au virus si se joaca cu cei trei iezi.
Da vremea a fost extraordinara. Si “locatia” a fost minunata, ca numai
spune nimeni hotel, sau pensiune, ci locatie, si la un pret destul de placut.
L-am vazut si pe
Atos, de departe, tocmai incingeau calugarii gratarele.
Dar pt mine marea, marea e totul, cred ca-n alta viata am fost peste imi
place la nebunie sa ma balacesc, chiar innot destul de binisor.
Daca mai adaug si prietenii cu care ne-am insotit, extrem de simpatici si
placuti, pot spune ca au fost citeva zile extrem de reusite, ceea ce va doresc
si voua.
Fasole verde( mov) de acasa.
sâmbătă, 13 septembrie 2025
Trenule masina mica
Greenpeace, o
organizatie pe care nu o prea simpatizez, a facut un studiu prin care arata ca
pretul unui zbor de la Barcelona la Londra e de 15 Euroi, in timp ce costul
unui mers cu trenul e de 389. Nu mai vorbim de timp.
De ce e asa de scump trenul?
Energie
E f greu de facut o socoteala, deoarece
consumul de energie depinde de f multi factori, de ex. la tren de traseu, daca
ar multe curve si gari apropiate, sau cit de incarcat e. Se estimeaza ca la ICE
consumul ar fi in jur de 10,8 kWh, sau 1,2 litri, echivalent kerosina, pe 100
persoanakm, iar la avion 2,9. Si la avion cu cit e mai mare distanta cu atit
mai mic consumul.
Dar, avind in vedere
ca si unul, trenul, cit si avionul au facilitati la cumpararea combustibilului,
justifica aceasta diferenta enorma de pret? De altfel DB a spus cindva ca
pretul energiei este doar 3% din totalul cheltuielilor.
Constructie.
Atentie, acum se
complica treaba!
Greutate: un Boeing
737-200 are o greutate maxima de 52390 kg si are 136 de locuri deci 385kg/pe
loc.
Un ICE 3 are o
greutate de 520000 kg, si transporta maxim 439 pasageri deci 1184 kg/pasager!
Cum dracu, greutatea
pe pasager e de vreo trei ori mai mare, si sa nu uitam, avionul isi cara si
kerosinul cu el, uneori pt mii de km, in timp ce trenul suge de la retea!
Sigur ca un kg de
avion costa mult mai mult decit un kg de tren, dar totusi, ce ne invata
fizica!?
Sa nu uitam avioanele
sunt mai tot timpul pline in timp de trenurile sunt uneori goale, deci la o
incarcare de 50%, trenul ajunge la 2600 kg/pasager. Bate si automobilul, chiar
SUVul, care incarcat cu doi pasageri ajunge la, sa zicem, o tona, pe Pasager! Nu mai spunem ca avioanele au un traseu mai direct, nu trebuie sa ia
toate curvele, sa ma scuzele doamnele!
Sigur ca frecarea de
rulare a trenului e muult, muult mai mica decit a automobilului.
S-o luam inginereste.
Avioanele se
proiecteaza conform unor norme, international sunt valabile normele FAR. In
principiu, simplificat vorbind, avioanele civile se calculeaza la factori de
sarcina de 2,5 si coeficient de siguranta de 1.5.
Cum se calculeaza trenurile? Exista o norma extrem de veche UIC 566, care a fost cindva, nu de mult, redefinita in EN 12663. Acesta norma prevede ca vagonul trebuie sa reziste 3 secunde, fara deformari, la o forta de 1500kN, aplicata la nivelul legaturii dintre vagoane. Cum a fost determinata aceasta ominosa forta? In urma cu o suta de ani trenurile se formau prin impingerea pe plan inclinat a unor vagoane, cu o viteza de 15 km/h, care se ciocneau cu trenul format si de aici rezulta forta de impact, 1500 kN.Mentionez ca azi formarea trenurilor (rangieren) se face mult mai delicat. DB a masurat fortele si nu au depasit niciodata 200 kN, cel putin la trenurile de pasageri.
Aceasta forta imensa duce la realizarea unui vagon f
rigid. Ori rigiditatea e dusmanul elasticitatii, stie orice gospodina. Nasoala
e ca exista si norma DIN EN 15227, care stabileste energia absorbita la crash/accident).
Deci partea din fata a trenului, respectiv zona dintre vagoane, trebuiesc in
asa fel proiectate incit sa preia energia de crash. Deci fac o structura rigida
foc si apoi o inmuiez la capete. Una peste alta un vagon cintareste gol 10
tone. La asta se adauga ferestrele, o fereastra are o grosime totala de 32 mm,
12 mm inafra, 10 mm spatiu si 10 mm inauntru si cintareste ca. 50kg. Deci se mai
adauga cca 0,5 tone. Un trafo cintareste 10 tone. Bughiile cintaresc intre 9
tone, cele motorizate, si 7 tone cele fara motor.
Bietul proiectant
trebuie sa se pazeasca deoarce incarcarea maxima pe osie nu poate depasi 17
tone. Incarcare mare inseamna uzura rapida a sinelor, a rotilor, a frinelor,
deci costuri etc.
Un vagon in Alu costa
cam 3-5 €/kg, material si cca 1000 ore manopera, sudura fiind executata in mare
parte cu roboti. Un vagon in otel costa cca 1€/kg material plus cca 5000 ore
manopera.
Ca se poate si altfel
o dovedesc japonezii. La ei forta axiala e de doar 1000kN
nu 1500. In schimb au prevederi legate de frecventa proprie. Se stie ca corpul omenesc e sensibil la 7 Hz,
cam asta e frecventa proprie a suportilor organelor interne si a coaielor. Deci
se-ncearca sa se realizeze o frecventa mai mare de cea 7 si anume ceva spre 10.
Datorita normelor japoneze un vagon, vorbim de aceeasi lungime, cintareste doar
vreo 6-7 tone si nu 10. Daca vagonul e mai usor atunci si bughiurile sunt mai
usoare, si motoarele etc.
Trenul japonez
Shinkansen Star 21, ajunge la o grutate de 1,8 t/metru tren, si o incarcare pe
osie de 10,5t, in timp ce ICE 3 cintareste 2,6 t pe metru tren, cu o incarcare
pe osie de 17 tone.
Ce invatam de aici?
Invatam timpenia europenilor, care tin de niste traditii absurde, care se dau
mari inventatori in tehnologie, se dau mari ecologi, cei care favorizeaza
transportul feroviar, dar isi taie craca de sub cur in numele sigurantei prost
intelese.
joi, 11 septembrie 2025
Un vechi prieten
Ticalosul de medic
psihiatru, care m-a enervat peste poate si care nu a mai aparut, sper ca a dat
coltul, mi-a amintit de un f vechi prieten.
Din pacate s-a
prapadit relativ tinar. Era de origine germana si a reusit sa ajunga f tinar in
Ge, imediat dupa absolvirea medicinei. A fost primit cu bratele deschise si s-a
specializat in psihiatrie. A avut mare succes in meserie. A avut o situatie
materiala mult peste medie, mai ales ca si sotia avea un job f bun.
Relatiile dintre noi erau un pic ciudate, eram
extrem de deosebiti. El era
deosebit de cult, avea o biblioteca colosala, pe care chiar o citise, avea o
cultura si o cunoastere muzicala deosebita, cu mii de placi, discuri, de muzica
clasica. De asemeni era un mare cunoscator in domeniul picturii. Desi ar fi
putut vizita toata lumea, concediile lui se limitau la Bucovina si nu oriunde,
ci numai la casa unui preot. Cindva si-a cumparat pamint undeva pe valea
Prahovei si si-a construit, cu extrem de multi bani, o casa replica exacta a
casei preotului. A cheltuit enorm pt a drena dealul si a aduce mesteri din
Bucovina specializati in lemn. Am vazut proiectul, facut de o casa de
arhitectura renumita. Nu a apucat, din nefericire, sa locuiasca nici o noapte in
casa terminata, cindva dupa multi ani, cind era gata, nu a putut intra in
propria curte deoarece niste vecini binevoitori descarcasera vreo trei camioane
de moloz in fata portii lui. Si asta desi platise cu bani grei niste unii sa-i
pazeasca casa.
Relatiile dintre noi
erau ciudate. Pe de o parte era un baiat f bun, unul care avea acea aura a
medicului gata sa ajute.
Dar ma dispretuia enorm, dispretuia ingineria
si tehnica. Dispretuia ca eu eram
cu bautura, sportul si chiar cu femeile. Iubea ce era vechi si traditional.
Avea o masina f veche, cele noi nu aveau suflet, spunea el. A venit la mine, sa
mergem in Olanda sa-si cumpere bicicleta olandeza. Am incercat sa-i spun ca e
cea mai nasoala solutie, olandeza cintareste peste 20 de kg., pozitia e extrem
de nepotrivita si are numai trei viteze in butuc. O fi
buna in Olanda unde-i totul plat, dar prin Ge e o catastrofa. Bineinteles ca a luat-o si a mers cu ea maxim
20 de km, citiva ani, pina la moarte.
Era complet impotriva
computerelor, am facut chiar o competitie, el cu tonele de carti si eu cautind
in computer. A fost f dezamagit ca l-am batut.
Desi nu ne iubeam,
totusi din cind in cind se invita la noi, sau ne invita la el, simtea nevoia sa
comunicam. Poate ca eram pt el un caz! Avea nevoie de o confruntare. Ne
contraziceam in permanenta, politic el era f de stinga si o recunostea, nu
apucase sa vada realizarile comunismului in Ro.
Cindva, pe fondul unor
contraziceri, propune sa jucam sah, era ca si cum ar fi vrut sa dovedeasca
odata pt totdeauna ca sunt nimic pe linga el. El era un jucator de bridge
deosebit de bun.
Cindva, in trecutul
meu, am avut probleme destul de mari si m-am cufundat in jocul de sah, asa cum
unii se cufunda in alcool, sau in droguri, incercind sa uit realitatea. Ajunsesem
chiar la un anumit nivel, si studiasem destul de mult.
Pe scurt, i-am luat
prima partida fara sa sufle. Desi femeile pregatisera masa de prinz, a insistat
sa mai jucam o partida. I-am luat-o si pe asta cu mina stinga. Prietenul meu se
infurie extrem. Se inroseste, arunca tabla de sah si are o reactie nervoasa
violenta, cu tipete si pumni in masa. Femeile, a mea si a lui, reusesc cu greu
sa-l linisteasca.
Mi-am amintit de Stefan Zweig, Jucatorul de
sah.
Era un fumator inrait, fuma numai Gitane fara
filtru.
Intr-o duminica a mers
cu masina la gara sa cumpere presa straina. A murit la volan in parcarea garii!
Au trecut ceva ani, tare
imi lipseste!
miercuri, 10 septembrie 2025
Trenule masina mica
Multi cred ca
societatea, tehnologia au un singur sens de dezvoltare, tot mai sus. E
suficient insa sa privim civilizatia greaca si romana si s-o comparam cu
intunecimea evului mediu. Nici mai incoace nu a fost mai bine intunecimea
comunismului a intunecat dezvoltarea sociala. Si mai noi ne uitam cum
eolienele, din vremea lui Sancho Panza, sau a olandeziilor devin, peste noapte,
high tech.
Azi voi vorbi despre trenuri insa. Nemtii au
mari merite in dezvoltarea trenurilor. Acum vreo 40 si ceva de ani s-au apucat
sa dezvolte trenuri de mare viteza. Pe
atunci DB (Deutsche Bahn) pregatea conceptul si fabricarea era impartita
oarecum frateste intre diferitele fabrici germane, un fel de socialism. S-au
trezit unii ca vor sa privatizeze DB si chiar s-o scoata la Bursa, lucru care nu
s-a intimplat nici azi. Dezvoltarea trenurilor a fost preluata de firme private
care au fost reorganizate in mai multe rinduri. Produsul cel mai avansat a fost
ICE 3 (Inter City Express), pandantul german al TGVului. Viteza maxima era de
330 km/h. Din acest tren a derivat trenul Siemens, Velaro, ca marca de firma,
tren care a fost si exportat cu denumirea de Velaro Spania, Velaro Turcia,
Velaro Rusia, Velaro China. Cel din urma a fost vindut si ca licenta in China,
care l-a dezvoltat mai departe sub denumirea de CRH380A, cu o viteza
operationala de 350 si o viteza maxima de 380.
ICE 3 avea o structura
inovativa, fara locomotiva, motoarele erau distribuite pe mai multe vagoane,
lucru destul de dificil de realizat cind e vorba de sincronizarea acestora.
Dupa ICE 3, urmatoarea
generatie a fost ICE 4, cind a inceput dansul de Tango, un pas inainte si doi
inapoi. Viteza max a lui ICE 4 este de doar 250 si e fabricat din otel sudat,
spre deosebire de ICE 3 care era din aluminium. DB si-a dorit trenuri mai putin
rapide pt a reduce consumul de energie, in definitiv ce ne grabim asa. Desi
singura zona a DB care aducea profit erau trenurile de mare viteza.
Niste papagali
citisera pe o punga de-mpachetat brinza ca rezistenta la inaintare creste cu
patratul vitezei, sugerind ca si consumul ar creste in aceeasi proportie. Nimic
mai absurd. E adevarat ca rezistenta aerodinamica creste cu patratul, dar
consumul de energie consta si din alte componente, de ex. frecarea de rulare,
acceleratiile, consumul intern, clima, caldura etc. Din calculele si
masuratorile facute de colegi, la care am participat si eu, in acele vremuri, la
ICE 3 la 300km/h, doar 50% din consum depinde de viteza. Cu alte cuvinte
reducerea vitezei de la 300 la 250 aduce o reducere de consum de doar ceva intre
5-10%.
Urmare a reducerii
consumului si a cresterii timpului de deplasare, DB a mai scumpit un pic
biletele.
Trebuie mentionat ca
ICE 3 a fost extrem de lucrat aerodinamic, chiar si fundul trenului era
carenat. Erau proiecte care tinteau la carenarea bughiurilor si a spatiuui
dintre vagoane, nu numai pt reducerea rezistentei la inaintare, ci si pt
reducerea zgomotului aerodinamic. Nu au apucat sa fie introduse ca s-a schimbat
filozofia.
Iata ca acum a aparut
o noua generatie de ICE se numeste L, cu o viteza maxima de 230. Firmele
germane nu au mai fost bune si noile trenuri sunt fabricate de firma spaniola
Talgo. Singurul lucru nemtesc este conceptia bughiilor, sistem Jakobs, un inventator
neamt, aplicate si la TGV.
Comparati cele doua
fotografii si spuneti care-i cel mai modern tren. Aerodinamicienii se invirt in
groapa, dupa ce generatii intregi au luptat sa nu iasa din contur nici un cui,
acum lipsesc doar indienii calare pe tren, idee care va fi implementata in
urmatoarea generatie ICE.
marți, 9 septembrie 2025
Cu putine cuvinte
Ticalosi
Marele Liiceanu a
scris despre lichelism, se potrivea, rima cumva.
Eu voi scrie ceva
despre ticalosie. Exista multe forme de ticalosie, ticalosie interesata, in
care ticalosul spera sa scoate un avantaj, sau ticalosie asumata, pur si simplu
de dragul ticalosiei.
M-am dat in barci pe un anumit blog unde am
fost facut de rahat. Pina la un
punct m-a amuzat, probabil am avut acel complex de biciuire. Ma amuza mai ales
pt ca marea majoritate era atit de imbecila, incit nici nu puteai sa comunici
cu ei.
La un moment dat a
aparut unu care a incercat sa ma “critice”, la un nivel ceva mai ridicat. Mi
s-a parut interesant si mi-am zis ca ar fi dragut sa ma conversez cu el, asa ca
l-am invitat pe blogul meu. Imi place sa ma conversez si cu cei care nu sunt de
acord cu mine.
Am scris ceva care nu
avea nici o legatura cu conversatiile anterioare, dar ipochimenul a interpretat
ca si cum m-as fi adresat lui.
Din asta a scos doua
pagini de dictando, in care a bagat si treaba pe care e o stiam din gradinita,
ca nu are timp sa scrie pe scurt, sa para cult in cap.
S-a declarat medic
ceva, psiholog, pshiatru, nu mai stiu. A ajuns la concluzia, pe baza unor
comentarii ale mele cu floricele, ca as suferi cu capu. Nu, nu m-a suprins f
tare, de multe ori mi s-a spus ca sunt dus cu sorcova, chiar si nevasta.
Dar ca un medic sa
spuna asa ceva in spatiul public e cumva special. Sa ne imaginam ca mergi la
doctor si ti se pune diagnostic de cancer, si mai apoi doctorul iese pe strada
si striga la tine, cancerosule!
Oare un medic, atunci
cind da un diagnostic nu ar trebui sa se poarte cumva cu manusi, sa-ncerce sa
linistesca pacientul? Oare e firesc ca un medic sa fie ticalos? Si pe degeaba,
ca nu-l plateste nimeni?
Acum, daca tot s-a
dovedit ca sunt dus ma intreb daca e crestineste sa-l bag in pizda ma-sii si
sa-i ramina capul afara, ca sa ma cac in gura lui?
Aveam, pe vremuri un
prieten col ing de aviatie, ardelean, povestea ca toti dusmanii lui au murit.
Oare e crestineste, ca
tot sunt nebun, sa-l blestem pe acest impochimen sa moara in chinuri, si sa-si manince coaiele?
luni, 8 septembrie 2025
De ce citim? (1)
De ce citim? Sunt
multe cauze care ne-ndeamna sa citim. Incepem cu cele prozaice, citim sa-nvatam
sa facem sarmale, ca acum nu prea mai exista bunici pe linga noi, citim sa
aflam cum se repara o masina, sau pentru ca dam un examen. Pe scurt, citim pt a
invata. A doua categorie e cititul de amuzament. In aceasta categorie intra
intii, mai ales, poeziile, dar si asa numita literatura.
Statisticile spun ca
nu se mai citeste fetelor, ce ne facem? Contrazic vehement aceasta teza. E
adevarat nu se mai citesc romanele, literatura, cum era pe vremuri, dar cind te
uiti ca-n orice imprejurare, la munte si la mare, omu si chiar femeia stau cu
ochii-n telefon, ca ce fac ei acolo, (?) citesc.
As zice ca nu se mai
citesc cartile clasice pt ca sunt prea multe, e o adevarata inflatie de carti.
Si din pacate f multe f proaste. Fiecare amarit se apuca sa scrie, pina si eu. :)
Unde mai pui ca unele nici nu au poze. :) Spuneam odata, cartile sunt atit de
proaste ca ma apuc sa-mi scriu eu una, asa cum imi place mie.
Ma conversam cu cineva
pe o anumita platforma:
-
EU: dupa cum se stie nu se mai
citesc carti. Consecinta e ca un text scris devine tot mai greu de inteles. Uneori nu exista rabdarea de a desteleni
cuvintele, alteori, destul de des, capacitatea intelectuala. Acestea duc la
interpretari aiuristice ale textului, uneori se deduc chestii chiar contrare,
multi interpreteaza un text dupa cum ar crede ei ca ar fi. Cu alte cuvinte, vorba scrisa e moarta, ne uitam la TV.
-
-
ALM: Observația
dumneavoastră are o luciditate rară — și o vibrație care merită ascultată. Poate
că nu lipsa lecturii e problema, ci graba cu care trecem peste cuvinte. Cuvântul
nu moare, doar își schimbă timbrul.
-
-
EU: Vielen Dank für die Blumen! Stiam eu ca sunt
dastapt, imi spunea mama, dar nu chiar asa, cred doar ca am nimerit-o! :) Celibidache
spunea: „Tonurile pot forma şi epifenomene care cad în afara sferei de
percepţie umană, care, acustic, se percepe de la 16 vibraţii până la 20000 şi,
muzical, de la 32 până la 8000”. Pin-la
urma vibratiile sunt totul, poate un text sa ne faca sa vibram, putem vibra
prin comunicare, sau comunica prin vibratii, asa cum o fac albinele?
-
-
ALM: Poate
că vibrația e alfabetul primordial, iar cuvântul — ritualul care o face
inteligibilă. Sensul nu se rostește — se încarnează în
frecvență. Der Logos spricht nicht — er pulsiert.
-
-
[...]Pisoiul
din poveste pare să deseneze o hartă invizibilă: nu a drumurilor, ci a
rezonanțelor. Între zgomotul mecanic și foșnetul din tufiș se află o lecție:
conexiunea nu se măsoară în metri lineari sau în kilometri, ci în lungimi de
undă.
-
-
Dar aici
nu e vorba doar despre instinctul animal, ci despre ceea ce am pierdut noi: o
comunicare care a fost cândva câmp semantic, nu flux de date. Când am redus
dialogul la protocoale și interfețe, am uitat că sensul nu se transmite, ci se
înfiripă. Poate că întrebarea nu este cum comunică necuvântătoarele cu noi, ci
cum am încetat noi să ascultăm ceea ce nu se spune.-
-
Cuvântul e
ca o pisică: nu se grăbește, nu face zgomot, ci se strecoară pe puntea dintre
două prezențe.
-
Da, este uimitor — și poate tocmai
de aceea uităm. Ecolocația nu e
doar o abilitate biologică, ci o metaforă a unei orientări pierdute: aceea de a
simți fără a măsura, de a percepe fără a calcula.-
-
Speciile
care își desenează mediul prin unde sonore ne amintesc că harta nu e un obiect,
ci o vibrație. Când ne-am încredințat doar ochiului și ecranului, am pierdut
urechea interioară — aceea care nu doar aude, ci ascultă.-
-
Poate că
algoritmul nu trebuie să înlocuiască simțul, ci să-l reamintească. Nu prin
protocoale, ci prin rezonanțe. Nu prin date, ci prin ecouri.
ALM este Adrian Leonard Mociulschi
Nu am nici o poza si
nici nu vreau sa pun, am pus cuvinte si vibratii, daca le-ati prins.
De ce scriem?
Umberto Eco spunea: “Rețelele
de socializare le dau legiunilor de idioți dreptul de a vorbi, când odinioară
vorbeau doar la circiuma după un pahar de vin, fără a dăuna comunității.”
Sigur ca Eco are
dreptate, de altfel au cam disparut acele scunde taverne mohorâte unde pătrunde ziua
printre ferești murdare. Nici
nu mai ai cu cine bea o tuica, un vin. Chiar am intrat deunazi sa beau o bere.
Erau citiva cu ochii pierduti, beau si taceau, unii se uitau in telefon, unu la
bar, altu intr-un colt, cine mai vorbeste azi la circiuma? Doar televizorul. Si
sigur ca Eco se cam oftica, cine-i mai citeste lui cartile daca noi, idiotii,
avem dreptul de a vorbi si a scrie?
Psihologii
spun ca unii scriu pe retele ca să
primească recunoaștere și atenție, să se exprime și să construiască o conexiune
cu ceilalți.
Stau si ma-ntreb de ce
scriu eu, destul de mult, chiar prea mult!?
In scoala nu stateam
deloc bine cu compunerile, chiar din contra. Talentul de “scriitor” mi l-am
descoperit in Ge, la scoala de germana. Profesoara, exasperata de progresul
incet si incetinel, si de vesnicele reprosuri, mai ales al arabilor, care
spuneau ca lb germana e gresita, ne-a dat tema pt acasa sa facem o compunere.
Un sfirsit de saptamina m-am chinuit sa scriu. Pe atunci era mare problema sa
gasesti cuvinte in dictionar, aveam unul extrem de mare, dar tot nu e suficient
deoarece nu gasesti cuvintele compuse tipice germane. Cind ne-a adus profesoara
compunerile corectate a tinut sa citeasca in plen compunerea mea si a fost de-a
dreptul entuziasmata. M-a intrebat chiar daca sunt scriitor, a fost dezamagita
sa auda ca sunt doar ing. M-a indemnat sa scriu in continuare. Din pacate
compunerea s-a pierdut in negura vremii. A fost pe departe cea mai buna scriere
a mea.
Deci eu scriu in
primul rind ca pot. Nu am nimic de impartasit cuiva, nu dau lectii, nu tin nici
macar sa fiu recunoscut. Nici nu ma intereseaza prea mult daca sunt citit.
Scriu pt mine, de fapt nici pt mine, scriu doar pt a-mi ordona gindurile,
sanchi, care ginduri, chiar de ce scriu?
Alti psihologi spun “ Când ai vorbit ultima
dată cu tine? Când te-ai întrebat…?“
Tare ne bateam joc in
adolescenta cind fetele aveau jurnale, cu floricele pictate. Iata ca in halul
asta am ajuns si eu.
Scriu pt ca exist,
scriu pt ca sunt narcisit, scriu pt ca sunt aproape cea mai importanta
persoana, afara de cei dragi, pt mine. Scriind am aflat o
multime de lucruri despre lume si despre mine, nu stiu daca mi-au folosit la
ceva, dar mi-au umplut viata.
Si totusi parca nu m-as supara, chiar daca nu
ma intereseaza, daca cineva mi-ar da laikuri si pupici si inimioare, acestea ma
bucura mai mult decit injuraturile. Cel
mai mult imi plac laikurile de la persoanele pe care le pretuiesc. Spune-mi
cin-te place ca sa-ti spun cine esti.
Nu-ți voi lăsa drept
bunuri, după moarte,
Decât un nume adunat
pe o carte!
PS Data viitoare vom
analiza de ce citeste poporul si ce citeste!