vineri, 8 august 2025

Politica

 

De multe ori daca vrei sa afli ceva despre cineva e bine sa observi ce NU spune, sa observi despre ce subiecte nu vorbeste.

De exemplu eu vorbesc cu placere despre femei, mincare, bautura, sport, gradina, filozofie, si, ca o mare exceptie, am vorbit zilele trecute si despre boli (sale).

Dar nu prea vorbesc de politica, desi, bineinteles si eu sunt un animal politic.

La acest capitol as baga o gluma primita pe internet:

"Trenulețul

În 1960, a avut loc o evadare în masă a nebunilor de la Spitalul de Boli Mintale Al-Basyia. Ca urmare a neglijenței spitalului, 243 de nebuni au reușit să scape pe străzile din Al- Basyia ceea ce a dus la o mare problemă.

Directorul l-a sunat imediat pe medicul spitalului și i-a cerut să rezolve urgent problema. Imediat, celebrul doctor a adus un fluier și a cerut unor angajați să-l țină de spate și să se joace de-a trenul. Au ieșit pe străzile din Al-Basyia, iar el fluiera și striga tuu-tuu, imitând locomotiva, în timp ce restul erau "vagoanele".

Ce a prezis doctorul s-a întâmplat. De fapt, fiecare nebun care a fugit, s-a "urcat" în tren, iar Dr. Jamal a reușit să adune nebunii și i-a dus la spital.

Problema este că atunci când nebunii s-au întors cu trenul, numărul lor era 612, știind că numărul de fugari era doar 243."

Cam asta e situația României în momentul actual.

Dupa mine sunt trei mari subiecte politice care preocupa lumea azi:

1)      International e Trump si cu toate ce decurge de aici.

2)      German, noul guvern si cresterea AfDului.

3)      Romanesc, pe linga masurile de austeritate, vesnica tema Aur, Georgescu.

Urmaresc reactiile pe internet, din subsolul unor articole, atit cit sunt ele publicate si permise, atit la romani, cit si la nemti, si chiar si pe la amis. Diferentele de atitudini e imensa. De ex. la romani nu se iau prizonieri, la romanii pozitiile sunt f clare si distincte, nu exista nuante, totul e alb-negru. Mai mult, la romani daca taci, daca nu te pronunti, daca nu esti cu noi, esti impotriva noastra. La romani se pun rapid stampile, esti putinist, comunist, trumpist, neoschimbist, suveranist etc. Drept urmare ar trebui sa evit orice discutie politica cu romanii.

Nemtii sunt mai nuantati, mai rafinati, au o mare experienta cu lucrurile pe care nu au voie sa le spuna, de aceea par mai dispusi sa discute, unii vin chiar cu argumente, spre deosebire de romani care sunt extrem de emotionali.

Asa ca ma sui si eu in tren!

 

vineri, 1 august 2025

Galeb

 

Cineva intreaba pe o platforma, “Privind în urmă.. credeți că ar fi fost un proiect mai de succes daca se colabora cu Iugoslavia și pe IAR-99 Șoim & G-4 Super Galeb? Dacă nu la nivel tehnic.. macar comercial.”

Gasesc intrebarea f interesanta, dar nu-mi permit sa raspund acolo, unde e o atmosfera destul de toxica, prea multi... dar mai bine ma abtin.

1.       Am fost de cel putin 40 de ori la Soko Mostar. Apropos un oras, pe atunci, fermecator.

2.       De fiecare data ni se prezenta Galep, toata linia de fabricatie. Deja incepuseram sa stim meserie. Pot spune ca nu eram impresionati. Fara falsa modestie, dar ajunsesem sa-i depasim pe “sirbi”, nu, nu datorita numai mie :), ci mai ales datorita colegilor matematicieni.

3.       In comisiile in care am lucrat nu se luau prizonieri, era vorba de reclamatii, modificari etc. lucruri care costau multi bani. Deci scandalul era programat si un ton ridicat, sau chiar amenintator era la ordinea zilei. Si-n asta sunt f bun :)

4.       La o asemenea intilnire, in care incordarea era la maxim, auzim din incaperea alaturata, tipete, scandal, ragnete. Din sirba, pe care reusisem sa o invatam, intelegem ca nu e vorba de probleme tehnice, ci de mult mai mult, interetnice.

5.       In comisia din care faceam parte erau si reprezentanti ai armatei, dar, sunt sigur, si de la secu. Ma imprietenisem tare cu colonelul de aviatie care conducea comisia. Ajunsi la hotel deschidem ultima sticla de vodca si-mi spune prietenul meu ca acum incepe. Eram prea naiv si prea increzator in bunatatea lumii si nu am inteles ce vrea sa spuna, am crezut ca e beat.

6.       Sunt sigur ca nu multi au reusit sa urmareasca rationamentul, dar concluzia ar fi ca o colaborare pe Galeb nu ar fi fost nici tehnic, nici politic un avantaj pt Ro, dezmembrarea Iugoslaviei fiind cumva pecetluita. Nu stiu ce ar fi insemnat din pct de vedere comercial, dupa cum stiu ca nici Galeb nu a fost un mare succes.

Si astfel am avut sansa sa scoatem ceva extrem de misto, chiar mai misto decit credeam noi ca suntem in stare. Ceva care ar fi meritat mult mai multa ingrijire, dragoste.

Chiar si azi, dupa atita amar de ani, cred ca s-ar fi putut, si inca s-ar mai putea, mult mai mult.

 

Sale

 

M-am tot invirtit in jurul cozii, tot m-am dat mare si verde, ca bradu, doar, doar voi prinde vreo pensionara anticipata la asternut, la drum de seara.

Dar ti-ai gasit, e oficial, m-am cautat, am certificat, ma dor salele. Cica niste vertrebe s-au zburatacit, nu mai au nici ulei si au mai iesit si niste chestii. Doctorita a fost f incurajatoare, a zis ca nu se poate face mare lucru, ca e bine daca nu ma doare si e rau daca ma doare. Mi-a recomandat fizioterapie, am fost la doua fete cucuiete. Una mai tinerica de abia ma atingea, ca nu stiam daca mai e, sau nu, pe acolo. Alta, mai voinica, ma inghiontea cu forta, sa ma-nvat minte. Ambele au fost de parere ca trebuie sa fiu mobil. Cineva din familie, f apropiat mie, a tradus nevoia de mobilitate cu munca, adica sa fac aia, sau ailalta, ca d-aia ma dor salele ca lenevesc prea mult, mai ales la computer.

Mi-am luat abonament la bazin si merg la innot, dimineata cind nu e prea aglomerat. Mai tirziu vin si femei, nu stiu cum se face, dar vazindu-le mi s-a dus draqu libidoul si m-am lamurit de ce demografia germana e la pamint. Oricum, chiar daca bazinele ar fi umplute la jumate cind vin ele dau pe dinafara. Unele sunt f imbracate, sunt in rochii si pantaloni si au si bazma cind intra in bazin.

Si merg cu bicicleta, ieri am fost pe dealuri vreo 40 km. Am observat ca intr-adevar mobilitatea are efect, acum ma dor salele ca nu pot sa stau nici pe scaun, deci trebuie sa fiu mobil.

Sa nu uit, am si briu, mai multe briuri si de piele si de elastic si de toate.. asa ca poate joc briu!

joi, 31 iulie 2025

Pilot

 Preluat din FB

Bine v-am găsit dragi prieteni. După cum știți sunt un fost pilot militar în Forțele Aeriene ale României. Mi-am desfășurat activitatea în Baza Aeriană de la Boboc, care a avut diferite denumiri după ' 90. Activitatea sau misiunea principală era pentru formarea viitorilor piloți din Aviația Militară. Activitatea era structurată pe ani și categorii ae aviație. Respectiv Yak 52 prima fază, IAR 99 a doua fază, care era premergătoare trecerii pe avionul supersonic.S-a găsit o găselniță- sa zboare IAR 99 STANDARD în școală, și în pregătirea ulterioară IAR 99 SOIM la Bacău. Acum am aflat că piloții care au terminat cursul de bază ( după terminarea Academiei de Aviatie si parcurgerea cursului de bază)și-au luat brevetul pentru zbor în tur de pistă pe avionul clasic YAK 52. Menționez că eu mi-am luat brevetul de pilot în urma efectuării misiunii de zbor acrobatic gama completă. Momentan la Baza Aeriană Boboc mai zboară un elicopter IAR 316 și 4 YAK 52. Escadrila de IAR 99 NU MAI ARE NICIUN AVION DISPONIBIL. Și asta nu se oprește aici. Pentru viitor , în Academia Forțelor Aeriene , timp de 4 ani se va studia leadership, management, fără zbor. După 4 ani piloții apți pentru supersonic vor zbura în USA pe T6 similar YAK 52 și apoi T38, similar YAR 99 SOIM sau standard modernizat. Hai să vedem ce avem la Borcea. UN CENTRU INTERNATIONAL PENTRU PREGATIREA PILOTILOR PE F 16, care este plin de ucraineni, pregătire suportată de statul român, iar noi nu suntem în stare să ne pregătim piloții în prima fază. Este crunt , este jenant .Viitorul este al vostru guvernanți de doi lei. Sunteți niște jeguri, sunteți de cea mai joasă speță. Vă declar indezirabili, nenorociți și hoți. Și, apropo , sunteți curve ieftine , care vă vindeți pe doi lei. Ascultați- mă, sunteți vremelnici. Aș fi vrut să spun mai multe, dar mă limitez să vă salut analfabeți funcționali.

marți, 22 iulie 2025

Diplome

 

Sunt impresionat de entuziasmul poporului pt educatie. Peste tot auzi cit de importanta e. Fura de curind alegeri si ni s-a spus ca aia, care au votat cumva, nu au fost educati si ca ailalti au fost grozavi.

Azi educatia nu e oricum, iti trebuie diplome. Ma uit la politicieni, nu numai nemti, dar mai ales romani, bai frate sunt atit de plini de diplome ca nu stiu unde le mai pun.

De ex. un anume Trica, contraamiral, “De-a lungul carierei şi-a perfecţionat pregătirea profesională prin participarea la numeroase cursuri, precum Cursul postuniversitar de conducere „Probleme actuale ale securității naționale”, la Universitatea Națională de Apărare „Carol I” (2019), Cursul postuniversitar de perfecționare „Managementul resurselor de apărare pentru personalul de conducere”, la Universitatea Națională de Apărare „Carol I” (2011), Cursul de perfecționare a ofițerilor de conducere logistică, la Army Logistics College, USA (2006), Cursul de „Managementul achizițiilor în domeniul apărării”, la Academia Tehnică Militară (2009), Cursul NATO pentru ofițeri de logistică, Aachen, Germania (2004), Cursul de orientare NATO, la Universitatea Națională de Apărare „Carol I” (2004) și Cursul postuniversitar de „Război electonic în operațiile Marinei Militare”, la Academia Navală „Mircea cel Bătrân” (1999). La data de 26 noiembrie 2021, a fost avansat la gradul de contraamiral de flotilă (cu o stea), prin decret prezidenţial.

Unu Bogdan Nicolae Stănescu, fost mare director la o companie a Ministerului Energiei. a primit de la stat, într-un singur an, 448.000 de euro, brut. Personajul este campionul sinecurilor: în 2016, a deținut, în același timp, 13 funcții de conducere la companii și instituții de stat. Treisprezece. Supraom, vă dați seama ce eficiență în 24 de ore! Nici nu dormea. Tot el a fost atât de „tare” că a făcut un doctorat și un masterat la zi, în același timp, la București, deși potrivit CV-ului său lucra cu normă întreagă la Galați.

Uneori ma gindesc de unde au acesti domni atita timp, si daca mai reusesc sa-si satisfaca nevestele.

Si, si eu sunt tare educat, am si io o multime de diplome, dar fiind neglijent nu le-am listat, unele le-am pierdut chiar. Pina si lista patentelor de inventii nu o mai gasesc.

Poate cel mai important examen a fost cel pt sofer. L-am luat din prima, desi atunci era cu cintec. Mai ales ca era si examen psihologic si pisicoloaga, una cu ochelari cur de sifoane si fara tzitze, mi-a scris ca am mania vitezei, ca am rezolvat nu stiu ce exercitii prea repede. I-as spune ca am multe sute de mii de km la activ si am platit doar de vreo doua. trei ori, in 50 de ani, amenda de viteza.

Si am fost obligat sa fac o multime de cursuri. Mai ales concernul unde am lucrat ma obliga la asta. Cam jumate din ele au fost inutile. Si inca un sfert au fost chiar daunatoare.

La inceput, in Ge, am facut curs de germana, a fost bun, mai apoi un curs de CAD, asta chiar mi-a folosit enorm, pe atunci proiectarea pe computer era un fel de vrajitorie si am prins job f bun pe baza asta. Le-am facut pe banii mei, bani cistigati extrem de greu.

Dupa ani si ani de cursuri, devenind tot mai dastept, am iesit la pensie si am obtinut o diploma de care sunt f mindru, participind la o alergatura, la Duisburg in 2016. Am iesit al 1729-lea, din 6000 de participanti. La grupa mea de virsta, peste 65, am iesit al patrulea cu 22:08 min, si o viteza medie de 11,52km/h. Si era o caldura ca-n Bucuresti!

Inca o diploma, pe care era s-o obtin, ar fi fost la taiatul merilor in verde. Din pacate am ramas repetent ca nu m-am prezentat, dar in ciuda faptului ca am luat meditatii inca nu am reusit sa deosebesc intre craci lacome, craci de rod si alte crace.




sâmbătă, 12 iulie 2025

 2025

Posts

5h 

Preluat din FB
Shared with Public
A iesit raportul preliminar al accidentului Air India 171. S-au tinut de cuvant, au zis ca va aparea la o luna dupa accident si asa s-a intamplat. Nu am sa comentez tot raportul, ceea ce este essential, intre actionarea eronata a flapsului, in general mentionata ca o posibila cauza in media si pierdera totala de tractiune, la care m-am referit in comentarii anterioare, inainte de a se vorbi in media despre RAT, in final a fost vorba de pierderea totala de tractiune.
Avionul a fost configurat pentru decolare cu flapsul pe 5 grade ceea ce s-a racunscut acum ca fiind corespunzator (si a fost gasit pe 5 grqde), a avut masa totala la decolare de 213.401 kg, sub limita admisa pentru conditiile date. Despre viteze:
Viteza de decizie pana la care se poate rata decolarea in conditii de siguranta pentru a ramane pe pista, V1= 153kts
Viteza de rotatie la care pilotul incepe sa ridice botul pentur a realiza desprinderea de pista Vr=155kts
Viteza de siguranta pentru decolare, care est e viteza minima necesara pentru a urca in conditii de siguranta cu un motor cedat V2= 162kts.
Raportul nu mentioneaza nimic deosebit despre cee ace s-a intmaplat premergator desprinderii de sol. Senzori WOW au trecut avionul in modul AIR la 08:08:39. In urmatoarele 3 secunde avionul a ajuns la viteza maxima pe care a atins-o in zbor de 180kts (timpul este UTC)
La acest moment contactele de control al combustibilului catre motoare au trecut din pozitia RUN de pornire (si functionare) a motoarelor in pozitia OFF, care taie alimentarea cu combustibil a motoarelor. S-a spus ca cele doua contacte au fos ttaite la un interval de “01 secunde” intre ele.Nu intleeg acest “01 secunde”; poate este o greseala de tipar, poate or fi vrut sa spuna sub o secunda… oricum, inteleg ca s-ar fi intmaplat apropae simultan.
Fara a indica timpul, raportul spune ca in acest context, unul din piloti il intreaba pe celalat de ce a taiat alimentarea motoarelor. Celalalt pilot raspunde ca nu el le-a taiat. Raportul nu este clar cine a intrebat si cine a raspuns, stim doar ca FO zbura si Comandantul monitoriza zborul.
Apoi, intr-un paragraf ulterior, raportul spune despre contctul de taiere a combustibilului la motorul 1 ca a fost trecut de pe pozitia OFF (taiat) pe RUN (pornire) la 08:08:52. Apoi la 08:08:56, contactul motorului 2 a fost de asemenea trecut pe RUN. Temperatura gazelor in dispozitivul de evacaure al ambelor motoare a inceput apoi sa creasca, insa numai pentru motorul 1 s-a observat si incetarea scaderii turatiei rotorului de inalta presiune (RIP), in timp ce RIP al motorului 2 a continuat sa se decelereze, desi temperatura gazelor evacuate a crescut.
La 08:09:05 unul din piloti a transmis “Mayday, Mayday, Mayday” fara indicativ sau alte precizari. Inregistrarrea se intrerupe la 08:09:11.
Raportul ne spune de ce n-au mai putut urca dar ramane de vazut cum s-a ajuns la aceasta situatie in conditiile in care dupa dialogul dintre piloti, nici unul din ei nu a taiat respectivele contacte.
De aici incolo, cred ca investigarea acestui accident va avea cateva puncte in jurul carora se va duce discutia si n-am nici o indoiala ca aceste contacte vor detine intaietatea.
Producatorul acestor contacte este Honeywell. In aviatie tipul asta de contact este binecunoscut si utilizat pe scara larga acolo unde se cere o protectie fata de o comutare involuntara. Pentru a trece contactul de pe o pozitie pe alta este necesara o miscare initiala de tragere. Din prospectul contactului reiese ca face parte dintr-o familie de produse similare care indeplinesc conditiile MIL-STD-3950, calificandu-le astfel sa fie utilizate in aplicatii militare si aerospatiale, ca si in alte aplicatii care pot invoca stadardul mentionat. Prospectul de prezentare al contactului emis de Honeywell enumera ca aplicatii avioane si elicoptere militare si civile, echipament de sol pentru aviatie, vehicule militare terestre senilate sau pe roti, echipament de constructii.
Acum 7 ani, Boeing a informat FAA ca a primit rapoarte de la operatorii de B-737 privitoare la contactele de control a combustibilului care erau instalate cu dispozitivul de blocare dezangajat. Se specifica clar ca daca dispozitivul de blocare esrte dezangajat, contactul poate fi actionat involuntar, iar aceasta actionare poate duce la consecinte neointentionate, cum ar fi oprirea motorului in zbor. Boeing a informat care sunt avioanele si variantele lor care au instalate acest tip de conctact, printre ele fiind incluse si 787-8, -9, -10.
Boeing a facut acreasta comunicare printr-un BUletin de Informare de Aeronavigabilitate Special. FAA pe baza unei evaluari, utiilzand datele limitate disponibile curent (la data aceea, acum 7 ani)a considerat ca acest aspect nu constitue o condite care ar afecta securitatea, situatie care ar cere o directiva de aeronavigabilitate si a mentionat ca va continua sa monitorizeze situatia.
FAA a facut si urmatoarele recomandari:
1. Verificarea mecanismului de blocare al contactului la sol pentru a se asigura ca se realizeaza blocarea. A cerut practic sa se incerce ciclarea contactului intre cele doua pozitii fara acea miscare de tragere. Si acum urmeaza ceva surprinzator pentru mine, dar consistent cu idea as zice eronata in acest caz a FAA: “Daca contactul se poate cicla fara miscarea de tragere, mecanismul de blocare este dezangajat si contactul trebuie inlocuit la cea mai timpurie ocazie.” … adica nu imediat, inainte de zborul urmator. Si nu se specifica, un alt numar de reper pentru contact (presupus ca ar fi o varianta imbunatatita), deci implicit se putea folosi acelasi reper.
2. Numai pentur anumite variante B-737 se specifica un alt numar de reper pentru acest contact.
In final FAA cere proprietarilor si operatorilor sa comunice lui Boeing orice defectiune legata de lipsa blocarii acestui contact.
Lui Boeing tocmai i-au fluierat doua glonte pe la ureche acum cativa ani. Atunci, asa cum am mai comentat, Boeing a fost prins intr-o conjunctura defavorabila, iar problemele majore odata ce Boeing a fost practic dat pe mana publicului, au fost maturate sub pres. Acum cel putin Boeing poate pretinde ca a informat FAA, care dupa parerea mea nu a luat cea mai buna decizie. Cu siguranta se va ajunge la a verifica daca FAA a continuat sa monitorizeze situatia, daca Boeing a primit rapoarte de defectiune a contactelor, si cate… si in final de ce de acum 7 ani nu a mai existat nici o urmare.
Legat de cerintele acestui Buletin, in raport, se spune ca Air India a informat ca nu a efectuat ispectia sugerata pentru ca acel Buletin a fost numai consultativ si nu obligatoriu… Inca o data, FAA a facut o recomandare pentru a face o simpla inspectie la cea mai timpurie ocazie… Air India nu a cautat nici o ocazie pentru ca FAA a facut numai o recomandare. Un alt aspect de inteles si retinut aici este ca FAA nu vorbeste direct cu Air India ci cu Autoritatea Indiana.
Sunt curios cum in aceasta constelatie, Boeing, FAA, Autoritatea Indiana si Air India se va stabili cine, ce si cum. Sper sa se mearga pana la fundul sacului.
Un alt punct. Cand au initiat repornirea motoarelor numai nr 1 a ajuns sa accelereze RIP, in timp ce nr 2 a rata pornirea, nereusind sa reaccelereze RIP. In fine, asta este o alta discutie lunga, pot fi multe cauze implicate. Vor trebui sa investigheze si acest aspect. Este greu de spus daca ar mai fi piutut iesi de acolo chiar daca motoarele ieseau la relanti, dar comportamentul motorului 2 poate in principiu sa devoaleze o alta problema legata de practica operatorului.
Si inca un punct. N-au pomenit in raport nimic despre faptul ca desi avionul s-a accelerat si a urcat, deci a avut rata pozitiva, inainte sa aiba probleme cu tractiunea, trenul nu a fost escamotat. FO zbura, Comandantul monitoriza, si el, Comandantul, ar fi fost cel care ar fi trebuit sa escamoteze trenul.
In fotografie se vad sub manetele de gaze, cele doua contcte. Langa ele, cu garzi rosii sunt contactele STAB NORM/CUTOUT implicate in dramele MAX-lui.