Am urmarit cu atentie scandalul cu manipularile VW. Am incercat sa-nteleg ce si cum. Mi s-a parut clar in ce a constat ecrocheria, sistemul recunostea atunci cind masina se afla pe banc de incercare si regimul motorului era micsorat, pt. a reduce emisiile de codoi si NOx.
Mai departe insa, se pare ca cunostiintele mele de termodinamica nu sunt suficiente, de altfel tot timpul am fost speriat de cuvinte furioase ca entalpie si entropie. Nu pricep si pace cum de e posibil ca printr-o modificare de software, asa ca prin minune, motoarele sa devina curate in regim de drum!? Ce ar putea sa faca acea software, care parametrii ai motorului ar putea fi modificati ca sa scada dramatic noxele fara sa influenteze puterea si consumul motorului?
Iata ca partidul si guvernul, respectiv ministrul transportului, au comandat un studiu sa afle tot poporul ce si cum. Ieri s-a dat publicitatii acestui studiu si s-a aflat ca nu numai VW a facut excrocherii ci mai toata floarea de la apus dar si de la rasarit. Chiar si Dacia care se afla intr-o companie de prestigiu, ca da, si Dacia e implicata. Mercedes deja a recunoscut si a anuntat remedierea a citeva sute de mii de masini. Repet, nu am inteles cum arata aceasta remediere si ce vor face!?
Cica Dacia Sandero ar depasi cu 1181%, ceva mai mult decit Porsche cu "numai" 889%, dar mai putin decit Renault Kadjar 1,5 l cu 1355%! Picant e ca Renaultul in laborator e cel mai tare din parcare, cu numai 21mg NOx, dar pe strada e cel mai imputit.
Ce am inteles insa e alta solutie si anume: se injecteaza in teava de evacuare un lichid care leaga, printr-o reactie chimica simpla, NOxul si noxele se transforma in apa si azot.
Selektive Katalytische Reduktion (Standard-SCR, Temperatur über 250 Grad):
schnelle SCR (Temperatur über 170 bis 300 Grad)
Acest lichid minune,
Diesel Exhaust Fluid, nume american, sau
Adblue, marca inregistrata germana e f. interesant, nu e altceva decit urina amestecata cu apa demineralizata, 30% urina. Cica e nevoie de f. putin, numai 1,5l la 1000 de km, dar totusi e destul de scump, o fi pipi de fata mare si asta-i tare rar.