Una din cele mai geniale inventii e bicicleta. La mine la mahala, in copilarie, eram unu dintre putinii care avea o bicicleta, nu stiu de unde aparuse, era o nemtoaica de dama, cred ca din timpu razboiului, extrem de grea si de solida.
Mai tirziu, ca tinar cercetator, am reusit sa-mi cumpar una de curse, ma rog, semicursa, am avut noroc cu un coleg a carui mama era vinzatoare la Cocor si mi-a "rezervat" una. Merci Cornel! Am mers ani de zile cu aceasta, din Balta Alba, Titan, la Aeroportu Baneasa, cred ca sunt vro 15km.
Ajuns in ge, bicicleta a fost primu mijloc de transport, mai ales dupa ce am avut un accident de munca, pe un santier, accident in care a cazut o usa de otel peste mine si mi-a prins un picior. Bicicleta m-a ajutat sa-mi revin.
Mai apoi, ani de zile nu am mai avut de a face cu bicicleta, pina acum citeva luni cind m-am lasat de fumat. M-am hotarit sa-mi cumpar o bicicleta noua, una misto, descoperisem prin pivnita una veche da parca nu mai corespundea "statutului" meu. Nu mi-am imaginat cit de greu va fi. Am aflat ca exista o multime de feluri; cea mai cunoscuta, in zona noastra, bicicleta olandeza, solida, facuta pt. teritoriu plat din Olanda, fara dealuri sau coborisuri, poti merge cu spatele drept, ca la defilare, se coboara si se suie usor de pe ea. F. grea, ajunge pe la 18kg.
Deci nu e pt. mine. Am aflat ca exista bicicleta de sosea, de munte, de acrobatie, pliabila, de oras, de sat, de curse si cite si mai cite. Extrem de greu sa te hotaresti. Am inceput sa-ntreb colegii, majoritate sunt biciclisti pasionati, nasoala e ca sunt si ingineri in acelasi timp, deci pt. ei nu conta doar bicicleta ci si nivelu tehnic. Am aflat ca exista rama din otel, din fibra de carbon, din alu sau chiar din magneziu. Fiecare are avantaje si dezavantaje.....
***********
Voi termina articolu miine, acum incepe meciu USA-Japan!****************Update, Japoniaa campioana mondiala.Voi continua articolu.. nu lasa pe miine ce poti face azi, lasa pe poimiine!*************************
Mai tirziu, ca tinar cercetator, am reusit sa-mi cumpar una de curse, ma rog, semicursa, am avut noroc cu un coleg a carui mama era vinzatoare la Cocor si mi-a "rezervat" una. Merci Cornel! Am mers ani de zile cu aceasta, din Balta Alba, Titan, la Aeroportu Baneasa, cred ca sunt vro 15km.
Ajuns in ge, bicicleta a fost primu mijloc de transport, mai ales dupa ce am avut un accident de munca, pe un santier, accident in care a cazut o usa de otel peste mine si mi-a prins un picior. Bicicleta m-a ajutat sa-mi revin.
Mai apoi, ani de zile nu am mai avut de a face cu bicicleta, pina acum citeva luni cind m-am lasat de fumat. M-am hotarit sa-mi cumpar o bicicleta noua, una misto, descoperisem prin pivnita una veche da parca nu mai corespundea "statutului" meu. Nu mi-am imaginat cit de greu va fi. Am aflat ca exista o multime de feluri; cea mai cunoscuta, in zona noastra, bicicleta olandeza, solida, facuta pt. teritoriu plat din Olanda, fara dealuri sau coborisuri, poti merge cu spatele drept, ca la defilare, se coboara si se suie usor de pe ea. F. grea, ajunge pe la 18kg.
Deci nu e pt. mine. Am aflat ca exista bicicleta de sosea, de munte, de acrobatie, pliabila, de oras, de sat, de curse si cite si mai cite. Extrem de greu sa te hotaresti. Am inceput sa-ntreb colegii, majoritate sunt biciclisti pasionati, nasoala e ca sunt si ingineri in acelasi timp, deci pt. ei nu conta doar bicicleta ci si nivelu tehnic. Am aflat ca exista rama din otel, din fibra de carbon, din alu sau chiar din magneziu. Fiecare are avantaje si dezavantaje.....
***********
Voi termina articolu miine, acum incepe meciu USA-Japan!****************Update, Japoniaa campioana mondiala.Voi continua articolu.. nu lasa pe miine ce poti face azi, lasa pe poimiine!*************************
S-o luam sistematic:
Cadru, poate fi din Fibra de carbon, Otel, Alu, Titan sau chiar din scandium sau MMC. Fibra e f. usoara, chiar sub 1.5 kg pt. intregul cadru, are dezavantaj insa ca e scumpa si se zgirie sau se ciupeste f. repede. Azi s-au cam impus cadrele de Alu, sudate, sunt ceva mai usoare decit cele de otel insa ceva mai rigide, nu amortizeaza socurile asa de bine ca otelu. Sunt din aliaj 6XXX sau 7xxx, AlMgSi; deoarece cordonu de sudura are rezistenta f. scazuta, la bicicletele moderne, se ingroase teava, in zona de sudura. (Triple/double butted) Aceasta operatie scumpeste mult piesa. Un cadru ieftin din Alu cintareste peste 2kg si costa 50€, altu 1,7 kg si costa 250 sau chiar sub 1,5, pretu peste 500.
Schimbatoru, (de: Schaltung, frz.: dérailleur, engl.: derailleur) poate fi de doua feluri, pe lant si in butuc. Raportu de transmisie trebuie in asa fel ales incit sa se pedaleze cu 60-80 invirtituri/min.
-Schimbatoru pe lant poate oferi un nr. f. mare de viteze prin combinarea rotilor mici cu cele mari, utile mai ales atunci cind se merge pe drumuri cu diferente mari de nivel. Dezavantaj, trebuie f. des curatat, reglat si, eu cel putin, am greutati sa schimb cind sunt la deal, deoarece nu se lasa schimbat in timp ce apesi cu putere. Marci Shimano, Deore. Se ajunge la raporturi de transmisie de 530%, pt. biciclete de munte, in timp ce la curse e de 360%.
-Schimbatoru in butuc nu ofera asa o plaje mare de viteze, exista de la 3 la 14 viteze. Cel mai tare din parcare e Rohloff de 14 viteze, o minune a tehnicii care costa de la 800 € in sus. Raport de transmisie 526%. Un alt schimbator e, 11-Gang Shimano Alfine cu un raport de 406%, da prea mare diferenta intre 1 si 2 de 29%. Avantaj, nu trebuie intretinut, se lasa usor schimbata viteza, trebuie numai sa incetezi pt. o fractiune de secunda sa pedalezi, de asemenea se poate schimba la stop. Dezavantaj, are randament mai scazut ca cel pe lant, 92-97%.
Furca din fata, poate fi cu amortizor, sau fara, de asemenea poate fi din CFK, Alu, Otel, Titan, evident sunt greutati si preturi diferite. O furca fara amortizor cintareste intre 750 si 1200 grame, cu amortizor 1700-1900.
Roti, in prezent s-a impus geanta din Alu, exista si din Carbon.
Furca din fata, poate fi cu amortizor, sau fara, de asemenea poate fi din CFK, Alu, Otel, Titan, evident sunt greutati si preturi diferite. O furca fara amortizor cintareste intre 750 si 1200 grame, cu amortizor 1700-1900.
Roti, in prezent s-a impus geanta din Alu, exista si din Carbon.
Frine, pe geanta, sau pe disc uneoeri chiar hidraulice. Pt. cei care merg f. mult se recomanda cele pe disc deoarece cele pe geanta pot duce la uzura gentii. Mai exista si frina la pedala, in copilarie ii spuneam "frai".
Lumini, s-a impus dinamu in butuc.
Constructia, fortele de incercare sunt conform DIN EN 14764, mai exista o intreaga lista de norme.Va urma! pauza de publicitate