Una din cele mai geniale inventii e bicicleta. La mine la mahala, in copilarie, eram unu dintre putinii care avea o bicicleta, nu stiu de unde aparuse, era o nemtoaica de dama, cred ca din timpu razboiului, extrem de grea si de solida.
Mai tirziu, ca tinar cercetator, am reusit sa-mi cumpar una de curse, ma rog, semicursa, am avut noroc cu un coleg a carui mama era vinzatoare la Cocor si mi-a "rezervat" una. Merci Cornel! Am mers ani de zile cu aceasta, din Balta Alba, Titan, la Aeroportu Baneasa, cred ca sunt vro 15km.
Ajuns in ge, bicicleta a fost primu mijloc de transport, mai ales dupa ce am avut un accident de munca, pe un santier, accident in care a cazut o usa de otel peste mine si mi-a prins un picior. Bicicleta m-a ajutat sa-mi revin.
Mai apoi, ani de zile nu am mai avut de a face cu bicicleta, pina acum citeva luni cind m-am lasat de fumat. M-am hotarit sa-mi cumpar o bicicleta noua, una misto, descoperisem prin pivnita una veche da parca nu mai corespundea "statutului" meu. Nu mi-am imaginat cit de greu va fi. Am aflat ca exista o multime de feluri; cea mai cunoscuta, in zona noastra, bicicleta olandeza, solida, facuta pt. teritoriu plat din Olanda, fara dealuri sau coborisuri, poti merge cu spatele drept, ca la defilare, se coboara si se suie usor de pe ea. F. grea, ajunge pe la 18kg.
Deci nu e pt. mine. Am aflat ca exista bicicleta de sosea, de munte, de acrobatie, pliabila, de oras, de sat, de curse si cite si mai cite. Extrem de greu sa te hotaresti. Am inceput sa-ntreb colegii, majoritate sunt biciclisti pasionati, nasoala e ca sunt si ingineri in acelasi timp, deci pt. ei nu conta doar bicicleta ci si nivelu tehnic. Am aflat ca exista rama din otel, din fibra de carbon, din alu sau chiar din magneziu. Fiecare are avantaje si dezavantaje.....
***********
Voi termina articolu miine, acum incepe meciu USA-Japan!****************Update, Japoniaa campioana mondiala.Voi continua articolu.. nu lasa pe miine ce poti face azi, lasa pe poimiine!*************************
Mai tirziu, ca tinar cercetator, am reusit sa-mi cumpar una de curse, ma rog, semicursa, am avut noroc cu un coleg a carui mama era vinzatoare la Cocor si mi-a "rezervat" una. Merci Cornel! Am mers ani de zile cu aceasta, din Balta Alba, Titan, la Aeroportu Baneasa, cred ca sunt vro 15km.
Ajuns in ge, bicicleta a fost primu mijloc de transport, mai ales dupa ce am avut un accident de munca, pe un santier, accident in care a cazut o usa de otel peste mine si mi-a prins un picior. Bicicleta m-a ajutat sa-mi revin.
Mai apoi, ani de zile nu am mai avut de a face cu bicicleta, pina acum citeva luni cind m-am lasat de fumat. M-am hotarit sa-mi cumpar o bicicleta noua, una misto, descoperisem prin pivnita una veche da parca nu mai corespundea "statutului" meu. Nu mi-am imaginat cit de greu va fi. Am aflat ca exista o multime de feluri; cea mai cunoscuta, in zona noastra, bicicleta olandeza, solida, facuta pt. teritoriu plat din Olanda, fara dealuri sau coborisuri, poti merge cu spatele drept, ca la defilare, se coboara si se suie usor de pe ea. F. grea, ajunge pe la 18kg.
Deci nu e pt. mine. Am aflat ca exista bicicleta de sosea, de munte, de acrobatie, pliabila, de oras, de sat, de curse si cite si mai cite. Extrem de greu sa te hotaresti. Am inceput sa-ntreb colegii, majoritate sunt biciclisti pasionati, nasoala e ca sunt si ingineri in acelasi timp, deci pt. ei nu conta doar bicicleta ci si nivelu tehnic. Am aflat ca exista rama din otel, din fibra de carbon, din alu sau chiar din magneziu. Fiecare are avantaje si dezavantaje.....
***********
Voi termina articolu miine, acum incepe meciu USA-Japan!****************Update, Japoniaa campioana mondiala.Voi continua articolu.. nu lasa pe miine ce poti face azi, lasa pe poimiine!*************************
S-o luam sistematic:
Cadru, poate fi din Fibra de carbon, Otel, Alu, Titan sau chiar din scandium sau MMC. Fibra e f. usoara, chiar sub 1.5 kg pt. intregul cadru, are dezavantaj insa ca e scumpa si se zgirie sau se ciupeste f. repede. Azi s-au cam impus cadrele de Alu, sudate, sunt ceva mai usoare decit cele de otel insa ceva mai rigide, nu amortizeaza socurile asa de bine ca otelu. Sunt din aliaj 6XXX sau 7xxx, AlMgSi; deoarece cordonu de sudura are rezistenta f. scazuta, la bicicletele moderne, se ingroase teava, in zona de sudura. (Triple/double butted) Aceasta operatie scumpeste mult piesa. Un cadru ieftin din Alu cintareste peste 2kg si costa 50€, altu 1,7 kg si costa 250 sau chiar sub 1,5, pretu peste 500.
Schimbatoru, (de: Schaltung, frz.: dérailleur, engl.: derailleur) poate fi de doua feluri, pe lant si in butuc. Raportu de transmisie trebuie in asa fel ales incit sa se pedaleze cu 60-80 invirtituri/min.
-Schimbatoru pe lant poate oferi un nr. f. mare de viteze prin combinarea rotilor mici cu cele mari, utile mai ales atunci cind se merge pe drumuri cu diferente mari de nivel. Dezavantaj, trebuie f. des curatat, reglat si, eu cel putin, am greutati sa schimb cind sunt la deal, deoarece nu se lasa schimbat in timp ce apesi cu putere. Marci Shimano, Deore. Se ajunge la raporturi de transmisie de 530%, pt. biciclete de munte, in timp ce la curse e de 360%.
-Schimbatoru in butuc nu ofera asa o plaje mare de viteze, exista de la 3 la 14 viteze. Cel mai tare din parcare e Rohloff de 14 viteze, o minune a tehnicii care costa de la 800 € in sus. Raport de transmisie 526%. Un alt schimbator e, 11-Gang Shimano Alfine cu un raport de 406%, da prea mare diferenta intre 1 si 2 de 29%. Avantaj, nu trebuie intretinut, se lasa usor schimbata viteza, trebuie numai sa incetezi pt. o fractiune de secunda sa pedalezi, de asemenea se poate schimba la stop. Dezavantaj, are randament mai scazut ca cel pe lant, 92-97%.
Furca din fata, poate fi cu amortizor, sau fara, de asemenea poate fi din CFK, Alu, Otel, Titan, evident sunt greutati si preturi diferite. O furca fara amortizor cintareste intre 750 si 1200 grame, cu amortizor 1700-1900.
Roti, in prezent s-a impus geanta din Alu, exista si din Carbon.
Furca din fata, poate fi cu amortizor, sau fara, de asemenea poate fi din CFK, Alu, Otel, Titan, evident sunt greutati si preturi diferite. O furca fara amortizor cintareste intre 750 si 1200 grame, cu amortizor 1700-1900.
Roti, in prezent s-a impus geanta din Alu, exista si din Carbon.
Frine, pe geanta, sau pe disc uneoeri chiar hidraulice. Pt. cei care merg f. mult se recomanda cele pe disc deoarece cele pe geanta pot duce la uzura gentii. Mai exista si frina la pedala, in copilarie ii spuneam "frai".
Lumini, s-a impus dinamu in butuc.
Constructia, fortele de incercare sunt conform DIN EN 14764, mai exista o intreaga lista de norme.Va urma! pauza de publicitate
Hai ca astept cu rabdare continuarea articolului, mai ales ca si eu sunt cam pierdut in varietatea de optiuni in ceea ce priveste bicicletele. Si de aproape 2 ani ne tot gandim sa ne luam biciclete, dar inca nu am luat decizia finala ...
RăspundețiȘtergereP.S. Ce gol au dat japonezele in prelungiri, nu am reusit nici pana acum sa ma dumiresc cu ce a lovit mingea, dar a fost spectaculos !
RăspundețiȘtergereHallo King,
RăspundețiȘtergeredracu m-a pus sa ma apuc de o asa tema, e mai greu decit credeam, nu-ti promit ca voi reusi sa-ti fiu de folos, voi incerca, oricum sa nu ma-njuri!
fara indoiala ca sunt lucruri tehnice foarte interesante, dar cred ca de fapt trebuie sa ne decidem la ce ne trebuie bicicleta (plimbat, sport, deal/vale etc) si restransa aria la 2-3 buc, pe care sa le incerci.Aia pe care te simti mai bine e aleasa inimii!
RăspundețiȘtergereM-ai lamurit ... ca sunt si mai multe optiuni decat stiam deja ... :lol:
RăspundețiȘtergereKing, stai ca n-am terminat, nu vezi ca fac pauza?
RăspundețiȘtergereDe multe ori spun ca p-aici e ca in Ro pa vremuri, atunci trebuia sa stai la cozi interminabile sa cumperi ceva si pierdeai o multime de timp, acum piezi acelasi timp cautind sa te lamuresti ce-i mai bine!
King, totusi daca raspunzi la citeva intrebari cheie e usor:
RăspundețiȘtergere1. Ai loc de depozitat doua biciclete (tu si nefasta?), daca nu trebe sa-ti iei din aia pliabila.
2. Ai de gind sa o parchezi pe undeva pe drum, iti iei una ieftina, pt. ca biciclele se fura chiar si pa aici.
3. Ai drumuri de asfalt, in majoritate, chiar si sumar amenajate, fara dealuri si vai lungi si abrubte? Mai ales daca vrei sa mergi cu nefasta oricum o cursira nu are sens. Iti iei un Trekkingrad, cu schimbator in butuc, cu 7-8 viteze, pret pina intr-o mie. greutate ca. 14kg.
Daca astepti inca vro luna se vor ieftini considerabil, gasesti si la ca. 500.
1-2. Avem keller. :D
RăspundețiȘtergere3. Asfalt e suficient, avem si un deal mai sanatos prin apropriere, dar nu cred ca ne avantam prea curand pe el cu bicicletele, mai ales dupa ce l-am urcat pe jos trecand in viteza pe langa o multime de biciclisti. :lol:
Probabil ca vom ajunge totusi prin septembrie sa luam, daca nu apar alte prioritati.
bau tzigane, da´sa nu´mi spui ca asa mergi tu cu sheaua aia erecta´ntre buci?! cre´ca an´ai avut rabdare s´o ajustezi si ai dat fuga sa faci poze pt. blog. La mine la tzara geografia nu prea permite jucarele d´astea convertibile, chiar ai niste dealuri sanatoase de urcat. Din 2 in 2 km :o))) Io mi´am luat un fel de mtb spre trekking, nu era cea mai eftina da´nici oribil de scumpa nu a fost. Ce´mi pare rau ca in loc sa´mi iau un fel de full mtb cu frine pa disc si cauciuce cu profil de lupta am zis ca are asta dinamu´n butuc. Mie nu´mi place sa merg pe sosea, o iau pe tofelu´de drumuri ocolitoare pe linga Inn si full mtb´l s´ar fi incadrat mai degraba in profil. Si cind ma fac mare imi iau un CUBE, ca am avut ocazia sa dau o tura si cam face banii.
RăspundețiȘtergeresa traiti domnu Garcea, cu respect, saua din pozna e o sa schmeckera, d-aia am scos-o din teaca pt. ca sa se vada ca e si pompa.
RăspundețiȘtergereneamtu tiganu
nu se vede scrisu´.(poza´i mica si nu merge sa dai zoom pa ea) Deci sa´nteleg ca furtunu´ala e pompa, ok, da´ce are a face cu sheaua propriu zisa(aflata´n extremitatea ailanta) si de ce e ea(sheaua) in pozitia splendit et ascendit!? Da´daca e vb si de multa vaselina in relatia cu afta lu´matale poti sa ma scutesti de explicatii :o))
RăspundețiȘtergerePS-Daca ma mai domnesti, te bat cu iapa uda la figura(t)!
puteti incerca si:
RăspundețiȘtergerehttp://kristinelul.blogspot.com/2011/07/mantzy-kamikazul-si-piticul-degeaba.html
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergerePataphyle/Costin, nu am chef de timpenii!
RăspundețiȘtergerePataphyle/Costin, m-ai facut curios si m-am dus, totusi, la link si am mai citit ici colo cite ceva. Parerea mea e ca sunteti niste nazisti idioti fanatici, nici macar nu aveti bicicleta :).
RăspundețiȘtergereP.S Ma bucur ca vii pe blogu meu, da te rog, din suflet, lasa idioteniile la usa.
are avantaje si dezavantaje....
RăspundețiȘtergere