A aparut cea mai grozava carte a anului, o aventura savuroasa in lumea aviatiei anilor 70-80. Comenzi direct la avioane@gmx.de Cartea "Si noi am construit avioane" se poata procura si de la magazinul Pilotshop din Baneasa: PilotShop Baneasa Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 24-28, sector 1, Bucuresti, 014052 Mobil (Vodafone): +40 770 951 700 Telefon: +4 031 425 3387 Fax: +4 031 425 3388 E-mail: office@pilotshop.ro Program de lucru: Luni-Vineri 09:00-17:00
sâmbătă, 8 ianuarie 2011
IAR 95 (3)
Avionul IAR-S este un avion de lupta supersonic de vanatoare-bombardament. Este destinat ducerii actiunilor de lupta in sprijinul trupelor de uscat si marinei militare, precum si lovirii obiectivelor terestre si maritime a fortelor si mijloacelor de cercetare, cat si a mijloacelor de atac aerian ale inamicului.
Corespunzator cu destinatia sa, avionul este capabil sa execute misiuni de distrugere la sol si in aer a fortelor si mijloacelor de atac ale inamicului, misiuni de neutralizare a transporturilor inamicului, misiuni de dezorganizare a sistemului de conducere al acestuia cat si misiuni de cercetare aeriana si sprijin a actiunilor de lupta ale trupelor proprii.
Avionul este realizat in urmatoarele variante constructive:
monoloc – pentru utilizare operationala in misiunile mentionate mai sus;
biloc – pentru instructie si antrenament, dar care pastreaza in limita posibilitatilor capabilitatea operationala a avionului monoloc.
In constructia avionului sunt folosite materiale si echipamente de calitate superioara, in acord cu calitatile sale de zbor de inalt nivel.
Avionul este prevazut cu un numar de sapte puncte de acrosare exterioare. Simplitatea de exploatare a avionului a fost unul din criteriile de baza in alegerea solutiilor constructive.
Se are in vedere accesul rapid si comod la echipamentele si sistemele ce necesita alimentare, supraveghere sau demontare frecventa.
Avionul are timpi de refacere a capacitatii de lupta si de schimbare a motorului mai mici decat cei ai celorlalte avioane existente in dotare.
DATE GENERALE AVION IAR-S
Lungime 16300 mm
Anvergura 10700
Ecartamentul 4200 mm
Ampatamentul 5800 mm
Inaltime 5760 mm
Unghiul de stationare 130
Suprafata 31,85 m2
Anvergura 9800 mm
Coarda in PVS 5300 mm
C.M.A. 3681,02 mm
Unghi de sageata la 0,25 c, 57°53’23’’
Unghi diedru 0°
Suprafata efectiva 23,91 m²
Coarda aripii la baza dinte 3068,78 mm
Pozitia corzii la baza dinte 3000 mm
Coarda aripii la extr. cu dinte 1320 mm
Suprafata efectiva cu dinte 24,66 m²
Unghiul de sageata la bord atac dinte 47°22’24’’
Profilul aripii la incastrare 64A – 205,5 A
Profilul aripii la baza dinte 64A – 205,5 B
Profilul aripii la extremitate 64A – 205,5 C
Masa avionului
Avion gol echipat 8670 Kg
Avion masa minima aterizare 8790 Kg
Avion masa calcul aterizare 10255 Kg
Avion masa calcul in lupta 11520 Kg
Avion masa normala decolare 11538 Kg
Avion masa maxima de decolare 11563 Kg
AVIONUL SUPERSONIC MODEL EXPERIMENTAL
IAR 95-ME
PREZENTARE GENERALA
Avionul experimental IAR-95 este un avion biloc, cu dubla comanda cu un motor de tipul R29-300 din clasa de tractiune 12,5H, este destinat ducerii actiunilor de lupta in sprijinul trupelor de uscat si marinei militare, precum si lovirea obiectivelor terestre si maritime a fortelor si mijloacelor de cercetare, cat si a mijloacelor de atac aerian al inamicului.
Avionul este capabil sa execute misiuni de distrugere la sol si in aer a fortelor si mijloacelor de atac ale inamicului, misiuni de neutralizare a transporturilor inamicului, misiuni de dezorganizare a sistemului de conducere al acestuia cat si misiuni de cercetare aeriana si sprijin in actiunile de lupta ale trupelor proprii.
Avionul este prevazut cu un numar de sapte puncte de acrosare exterioare pentru cele doua misiuni de lupta: misiuni vanatoare interceptare si misiuni de vanatoare si armament.
AVIONUL SUPERSONIC MODEL EXPERIMENTAL
IAR 95-ME
DATE GENERALE
Lungime fara sonda 16000 mm
Lungime cu sonda 16830 mm
Anvergura 9400 mm
Ecartamentul 3080 mm
Ampatamentul 6037 mm
Inaltime 5450 mm
Unghiul de stationare 11,50
Suprafata 27,9 m2
Anvergura 9300 mm
Coarda in PVS 5000 mm
C.M.A. 3444,44 mm
Unghi de sageata la 0,25 c 38,828°
Unghi diedru 0°
Suprafata efectiva 23,91 m²
Coarda aripii la baza dinte 3068,78 mm
Pozitia corzii la baza dinte 3000 mm
Coarda aripii la extr. cu dinte 1320 mm
Suprafata efectiva cu dinte 24,66 m2²
Unghiul de sageata la bord atac dinte 47°22’24’’
Profilul aripii la Y900 (pe aripa de baza NACA 65A 205-M/11
Profilul aripii la Y900 (pe aripa de extensie NACA 65A 205-M/13
Profilul aripii la Y4050 (pe aripa de baz[a NACA 65A 205-M/12
Profilul aripii la Y4650 (pe aripa cu extensie NACA 65A 205-M/14
Masa avionului
Avion gol echipat 7685 Kg
Masa combustibil intern 3600 Kg
Masa normala de decolare (cu doua rachete R-60, munitie interna completa) 11600 Kg
Masa maxima de decolare 15000 Kg
Masa maxima acrosata 3400 Kg
Suprasarcina maxima 9 g
Viteza maxima la inaltime M 2,0
Viteza maxima la sol M 1,1
Viteza ascensionala maxima 280 m/s
Distanta de rulare la decolare 600 m
Distanta de rulare la aterizare 700 m
Plafon practic 18000 m
Distanta maxima de zbor 2800 Km
Motor
Tip R 29-300
Tractiune maxima cu fortaj 12500 Kgf
Tractiune maxima fara fortaj 8300 Kgf
duminică, 2 ianuarie 2011
Tinerete fara batrinete!
Am o senzatie ciudata, am impresia ca se va intimpla ceva extraordinar, cotrobaim prin incapere, la un moment dat o vad, era pitita intr-un colt, plina de praf. Il intreb daca-i de vinzare, zice da, il intreb de cind o are, zice ca nu stie, inca de cind era copil o vazuse acolo in colt. Parea bucuros sa scape de ea. Fara sa ne tocmim o iau, ne caznim s-o ducem in masina, lucru nu prea usor pe scarile inguste. De abia incapea in portbagaj, am culcat un scaun si doamnele s-au inghesuit doar pe unu.
Nefasta nu prea parea incintata.
Ne intoarcem acasa, renuntam la mare. Ca prin minune gasesc drumu bun. O punem intr-un colt si o lasam sa se linisteasca, dupa hirtoapele drumului cred ca-i facea tare bine. O sterg de praf.
Toata noaptea o visez, se facea ca se-ntoarce timpu, o vad cum era cind batrinu era flacau.
A doua zi spre seara ma incumet, imi iau mult curaj si o deschid, scot cu un furtunas asa o stacana, o potrivesc spre soare, avea culoare singelui fierbinte, sclipea si parca imi facea cu ochiu jucaus, ca o codana care nu zice nici da, nici nu, ci poate. O mai las putin, am senzatia pisicii care se joaca cu soricelu. Gust o picatura, devin Pompeiu acoperit de Vezuviu. Iau un git bun, inca unu. Ma duc in gradina unde erau ceilalti, nefasta ma priveste cu niste ochi de parca ma vedea prima oara, imi zice "vai ce bine arati", "parca ai fi ca atunci, in urma cu 25 de ani cind ne.am cunoscut". Sunt f. emotionat, nefasta nu mi-a zis niciodata asa ceva, le arat si lor butelca cu vin.
Sug cu totii, cu lacomie, direct de la furtun.
sâmbătă, 1 ianuarie 2011
Ginduri de an nou!
Anul 2010 a fost un an f. bun. Am fost cu totii sanatosi, mi s-a consolidat puternic situatia financiara, am ris, am muncit, am calatorit, am iubit.
Am capatat multi prieteni noi virtuali, printesa e tot mai mare si mai dulce, vorbeste deja binisor, extrem de interesant e cum schimba limbile germana si romana.
Ce-mi doresc in 2011? Sanatate, sanatate, ca restu le rezolvam cumva.
Ceea ce va doresc si voua si chiar mai mult, iubire, ca unde nu e iubire nimic nu e! O mentiune pt. iubita mea Lia, ii urez ca anu 2011...
Un an nou fericit!
P.S Multumesc celor care mi-au transmis urari de Craciun.
vineri, 24 decembrie 2010
Craciun fericit!
Frohe Weihnachten!
P.S Germania e blocata sub zapada, nu se misca nimic, da nu-i bai, sarmalele sunt gata, cozonacu, iar vin...
vineri, 19 noiembrie 2010
proportio divina
Desigur stie toata lumea cum s-a format celebra foaie DINA4, Un anume neamt, Walter Porstmann, s-a trezit in 1922 sa spuna ca formatu de baza A0 trebe sa aiba um metru patrat. S-a pus intrebarea care ar fi cel mai bun raport lungime latime si a zis, din burta:Mai apoi a taiat latura lunga in doua si a iesit A1, din nou a taiat in doua p-aia lunga si a.s.m.d pina a ajuns la A4
A1= 594 × 841
A4= 210 × 297
Nenumarate sunt exemplele din natura, arhitectura, in care se respecta raportu de aur. La orice scoala de fotografi, sau pictori se invata cum sa se-ncardreze subiectu in poza.
Ma rog, pa cine intereseaza in definitiv ca A4 e mai ingust sau mai lat, ne-am obisnuit asa si gata.
sâmbătă, 6 noiembrie 2010
Geo Haag
http://www.vlachquartet.com/en/biography/georg_haag
Nu pot sa scriu mai mult.
Adio Geo!
joi, 4 noiembrie 2010
Guest star
Ce mai face blog-ul tau??? Daca iti place textul, pune-l pe blog, daca nu, nu!
Ia uite m-am gandit sa scriu si eu de ce ma doare pe mine, si asta dupa mult timp in care m-a batut socru la cap sa-mi storc creierii ca doar poate o iesi ceva cu folos. Trebuie sa precizez ca informatiile de mai jos se bazeaza pe cartea lui Udo Pollmer „Food Design“, care pe mine ca inginer de gogosi nu „ma lasa rece“.
Daca e ceva care e sfant in Germania e Bier- Reihnheitsgebot 1516 (Legea puritatii berii!!), adica berea e facuta numai din hamei, malt si apa. Si totusi…. berea se produce automat si industrial si are nevoie de „Technische Hilfsstoffen“ (in legislatia UE acestea se numesc „Verarbeitungshilfstoffe“= agenti de proces)= auxiliari tehnologici, care se adauga berii si in timpul procesului de obtinere a berii, trebuie inlaturate…. si bineinteles!!!...atunci nu mai trebuie declarate in eticheta!
In legislatia germana e asa ca orice substanta se poate folosi in alimente, chiar si fara sa fie agrementata, atat timp cat exista o explicatie pentru clasificarea ei ca auxiliari tehnologici, astfel ca multe substante chimice introduse in alimente, cu mult Lobby si explicatii in spatele lor, nu mai trebuie sa fie declarate ca aditivi.
Revenind la bere: o substanta care trebuie de ex. sa impiedice tulburarea berii (vazuta de consumatori ca un defect) si se adauga in timpul productiei acesteia este Polyvinylpolypyrrolidon (PVPP)= Polivinilpolipirolidona. Aceasta masa plastica defavorizeaza gustului berii si nici macar nu trebuie declarata.
Noroc si prost!
cu drag,
sâmbătă, 16 octombrie 2010
Eroi ca noi
Nu am mai scris de mult pe blog, in schimb am bagabondat pe alte bloguri. M-am amestecat si-ntr-o discutie despre dizidenti.
Iata ce am scris la Dorin Tudoran:
"Sincer sa fiu pa mine ma doare in pix ce ar fi spus sau ce ar fi trebuit sa spuna “intelectualii”. Pt. mine, in vremurile alea, era evident ca-i nasol, eram sigur ca cel putin 90% din populatie, cu diferite grade de cultura stie ca-i nasol. Nu vad ce mi-ar fi folosit nu stiu ce apeluri, nu stiu ce condamnari ale comunismului in proza sau in versuri.
Ca unu sau altu se bate azi in cu caramida in piept ca el ar fi spus, sau ar fi sugerat, sau a crezut e extrem de putin important, pa vremea aia era suficient sa mergi in orice circiuma, de ex. la Cateaua Lesinata si auzeai mai multe condamnari ale comunismului, mai ales de mama, intr-o seara, cit nu puteau intelectualii sa scrie o viata.
+++++++++++++++
"Pa vremuri lucram in Ro la un institut de cerecetare. Aveam o femeie de serviciu analfabeta, da tare simpatica si harnica. Intra val virtej in sala de proiectare si striga “Inginerii cu picioarele pe masa, trebe sa spal podeaua”, nici un ing. nu-ndraznea sa se-mpotriveasca.
Asa ca va spun si io, scriitorilor, intelectualilor, puneti picioarele pe masa, trebe spalate podelele!"
Update: Pe femeia de serviciu o chema Tica, a avut chiar probleme cu securitatea, a fost prinsa la poarta ca luase un lemn sa-si incalzeasca soba, lemnu fusese impachetat intr-un desen ozalid "secret de serviciu".
P.S Baiatu cu CV-u a luat postu. In ultimu an au venit in Germania 55000 de romani. Exista inca 30000 de posturi de ingineri libere. Ghici ce salar a primi baiatu cu CVu?
joi, 7 octombrie 2010
Multe giste fac galuste!
Cred ca-n curind Germania va fi guvernata de animale. In Stuttgart e mare scandal de citeva zile pt. ca CFR, Deutsche Bahn, vrea sa faca o gara, proiect de miliarde, da pulimea nu vrea si fac demonstratii de multe zile. Nu au reusit nimic, da azi a intervenit EBA, nu, nu e EBA de care stiti voi, ci e Eisenbahnbundensamt, adica functionarii de certificare, s-a descoperit ca-n copacii care urmau a fi taiati pt. a construi gara traiesc niste gindaci. Cica acesti gindaci ar fi f. rari, pe cale de disparitie si deci monument al naturii.
Mai multi specialisti cauta solutii de salvare a acestora, unii ziceau sa-i adune si sa-i mute vro trei sute de metrii mai departe, aia de la protectia animalelor mici spun ca nu e bine pt. ca-i streseaza.
Tare mult mi-ar place daca gistele ar minca gindaci!