miercuri, 10 septembrie 2025

Trenule masina mica

 

Multi cred ca societatea, tehnologia au un singur sens de dezvoltare, tot mai sus. E suficient insa sa privim civilizatia greaca si romana si s-o comparam cu intunecimea evului mediu. Nici mai incoace nu a fost mai bine intunecimea comunismului a intunecat dezvoltarea sociala. Si mai noi ne uitam cum eolienele, din vremea lui Sancho Panza, sau a olandeziilor devin, peste noapte, high tech.

Azi voi vorbi despre trenuri insa. Nemtii au mari merite in dezvoltarea trenurilor. Acum vreo 40 si ceva de ani s-au apucat sa dezvolte trenuri de mare viteza. Pe atunci DB (Deutsche Bahn) pregatea conceptul si fabricarea era impartita oarecum frateste intre diferitele fabrici germane, un fel de socialism. S-au trezit unii ca vor sa privatizeze DB si chiar s-o scoata la Bursa, lucru care nu s-a intimplat nici azi. Dezvoltarea trenurilor a fost preluata de firme private care au fost reorganizate in mai multe rinduri. Produsul cel mai avansat a fost ICE 3 (Inter City Express), pandantul german al TGVului. Viteza maxima era de 330 km/h. Din acest tren a derivat trenul Siemens, Velaro, ca marca de firma, tren care a fost si exportat cu denumirea de Velaro Spania, Velaro Turcia, Velaro Rusia, Velaro China. Cel din urma a fost vindut si ca licenta in China, care l-a dezvoltat mai departe sub denumirea de CRH380A, cu o viteza operationala de 350 si o viteza maxima de 380.

ICE 3 avea o structura inovativa, fara locomotiva, motoarele erau distribuite pe mai multe vagoane, lucru destul de dificil de realizat cind e vorba de sincronizarea acestora.

Dupa ICE 3, urmatoarea generatie a fost ICE 4, cind a inceput dansul de Tango, un pas inainte si doi inapoi. Viteza max a lui ICE 4 este de doar 250 si e fabricat din otel sudat, spre deosebire de ICE 3 care era din aluminium. DB si-a dorit trenuri mai putin rapide pt a reduce consumul de energie, in definitiv ce ne grabim asa. Desi singura zona a DB care aducea profit erau trenurile de mare viteza.

Niste papagali citisera pe o punga de-mpachetat brinza ca rezistenta la inaintare creste cu patratul vitezei, sugerind ca si consumul ar creste in aceeasi proportie. Nimic mai absurd. E adevarat ca rezistenta aerodinamica creste cu patratul, dar consumul de energie consta si din alte componente, de ex. frecarea de rulare, acceleratiile, consumul intern, clima, caldura etc. Din calculele si masuratorile facute de colegi, la care am participat si eu, in acele vremuri, la ICE 3 la 300km/h, doar 50% din consum depinde de viteza. Cu alte cuvinte reducerea vitezei de la 300 la 250 aduce o reducere de consum de doar ceva intre 5-10%.

Urmare a reducerii consumului si a cresterii timpului de deplasare, DB a mai scumpit un pic biletele.

Trebuie mentionat ca ICE 3 a fost extrem de lucrat aerodinamic, chiar si fundul trenului era carenat. Erau proiecte care tinteau la carenarea bughiurilor si a spatiuui dintre vagoane, nu numai pt reducerea rezistentei la inaintare, ci si pt reducerea zgomotului aerodinamic. Nu au apucat sa fie introduse ca s-a schimbat filozofia.

Iata ca acum a aparut o noua generatie de ICE se numeste L, cu o viteza maxima de 230. Firmele germane nu au mai fost bune si noile trenuri sunt fabricate de firma spaniola Talgo. Singurul lucru nemtesc este conceptia bughiilor, sistem Jakobs, un inventator neamt, aplicate si la TGV.

Comparati cele doua fotografii si spuneti care-i cel mai modern tren. Aerodinamicienii se invirt in groapa, dupa ce generatii intregi au luptat sa nu iasa din contur nici un cui, acum lipsesc doar indienii calare pe tren, idee care va fi implementata in urmatoarea generatie ICE.

 




10 comentarii:

  1. Noi am mai discutat despre germani , atunci cand am scris despre refuzul politicienilor germani de a folosi drone inarmate.
    Mi s-a parut atunci ca germanii s-au tampit, dar am crezut ca doar pe partea politica.
    Inteleg din articol ca s-au tampit si pe partea tehnica.
    La ICE 3 as putea comenta despre manerul din fata jos, la fotografia din mijloc vad ca i-au pus manere si pe lateral .
    Oricum noul ICE arata ca un autocar, ii mai lipsesc indienii de pe scari

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum vreo doua zile a fost expozitia IAA in München. Seful Mercedes a vrut sa-i arate portbagajul ultimului tip de masina. Nu a reusit sa-l deschida. Am un prieten f bine dotat financiar. A cumparat o masina noua nouta de 80000 euroi. Cind sa plece in concediu cu ea a vazut ca nu i se deschide portbagajul, tot ceva sofisticat cu senzori. Servicul i-a propus sa intre in portbagaj prin cabina culcind scaunele din spate.

      Ștergere
    2. De la politica incepe totul. Managerii firmelor sunt numiti cu influenta politica. Filozofia firmelor e influentata de politica, de preturile energiei, de diferitele subventii, de legi, taxe pe codoi, salariu minim impus, etc. Oricum seful DB a fost dat afara, DB are datorii cit casa si e campioana la intirzieri.

      Ștergere
    3. https://www.spiegel.de/auto/ola-kaellenius-mercedes-chef-bekommt-mercedes-kofferraum-nicht-auf-a-1f51d226-5334-4ab7-845f-e23a1de6f01a

      Ștergere
  2. Io cand am vazut faza cu Putin , ca n-au putut deschide usa de la SUV si au rupt manerul , am crezut ca e ceva specific rusesc

    https://youtu.be/O52W1vlbsds?si=T7oP2soBAHS07kHC

    https://youtu.be/g7MlsS8kvLs?si=Woiu59dzymftYyf9

    https://youtube.com/shorts/a4ZbCegCAIU?si=ClGoCnlZQTCdNd2e

    Pana la urma Putin a intrat in masina pe portiera din spate, dar fata lui Gherasimov face toti banii.

    Dar daca la Mertan de 80000 de euroi apare aceeasi problema, inseamna ca Germania e pe duca.

    Caudillo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Rusii aveau maner, Mercedes n-are. Si rusii sunt mult mai voinici :)

      Ștergere
  3. Tot nu inteleg de ce Germania seamana tot mai mult cu Romania in privinta politicii. Sper sa nu se ajunga precum in Romania

    Marcel Boloș, fost ministru de Finanțe în primul guvern Ciolacu (iunie 2023 – decembrie 2024), a afirmat, într-o declarație pentru Antena 1, că l-a avertizat pe Marcel Ciolacu de mai multe ori privind deficitul bugetar în creștere, însă fostul premier i-ar fi spus că îl doare „în organul genital” de deficit.

    „Când i-am spus „domnule prim-ministru, deficitul bugetar se duce în cap”, mi-a spus că îl doare în organul genital de deficitul bugetar”, a spus Marcel Boloș (PNL). „Se vedea de la o poștă că în companiile de stat este debandadă”, a adăugat fostul ministru.

    https://hotnews.ro/marcel-ciolacu-mi-a-spus-ca-l-doare-in-organul-genital-de-deficit-sustine-un-fost-ministru-de-finante-cum-raspunde-fostul-premier-2061827

    https://youtu.be/U-kNjtiqSMw?si=uA3dUTmXimM4UGW9

    Caudillo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E vorba de mimetism, toata lumea se ia dupa Germania, care a trecut, si-nca mai trece, printr-o generatie de politicieni catastrofali, incepind cu Merkel. Deosebirea e ca Germania mai traieste din grasime, inca mai sunt, totusi, firme, oameni de calitate. In plus Ro si alte tari s-au inspirat de la Greci, au vazut ca se poate si cu datorii. Norocul tuturor, a fost o perioada Covidul si acum razboiul din Ucraina, acuma au scuze cu totii.

      Ștergere
  4. Da, cauzele care au cauzat problemele sunt diferite, dar soluțiile găsite de ruși și germani sunt asemănătoare.
    Putin a intrat pe portiera din spate, service ul german a recomandat culcarea scaunelor.

    RăspundețiȘtergere

comentati