Am primit o stire, nu stiu daca sa rid, sau sa
pling. Mi-am mincat o parte de tinerete
la Craiova si nu a fost cea mai placuta. Acolo am vazut ce-nseamna umilinta. Sa
stai la usa directorului, sa te rogi sa-ti semneze delegatia pt a putea pleca
acasa. Uneori nici nu stiai de ce ai ajuns acolo! Nu-l interesa ca ai cumva
copii mici, nevasta tinara dornica, sau s-a spart teava la calorifer, nu-l
interesa ca ai deja bilet de tren si daca iei altu il platesti din buzunar, ca
nici dracu nu-ti deconteaza doua. De fapt nu-l interesa nimic decit sa se dea
mare ca tu esti un nimic si el Dumnezeu, ca asa era educatia manageriala
atunci, umilinta pe cale ierarhica.
La Craiova l-am
inteles pe impuscat, olteanu tot oltean ramine. Eram putini care traiam
calvarul delegatiilor la Craiova, dar nici sefii de “acasa” nu intelegeau ca
cei 18 lei diurna nu ajung nici pe o masea si cind se-mparteau amaritele alea
de prime tot premiantii aveau parte.
Am colindat lumea in
delegatii, nicaieri nu am fost atit de umilit, nici in Ge, unde eram un pirlit
de Ausländer, niciunde nu exista sistemul ca firma la care te duci sa-ti aprobe
plecarea, e vorba de o incredere elementara intr-un specialist. Niciuna, cu exceptia
Chinei, la aia ni se semna o hirtie cu orele prestate zilnic.
Un exemplu: la IAR 99
am proiectat ampenajul orizontal si vertical. Am trimis documentatia, la timp,
nu asa, si dupa o perioada am ajuns la IAV Brasov si am discutat cu citiva
baieti simpatici proiectul. Erau citeva lucruri care trebuia se fie
perfectionate, mai ales legate de etansarea structurii fagure. Am mers acasa,
am facut respectivele modificari/corecturi am trimis documentatia la uzina si
poate, nu mai stiu, am mai vorbit de citeva ori la telefon, sau poate chiar am
mers acolo. La putin timp a fost livrat specimenul de proba statica. Cu citiva
dintre ei am ramas prieten si azi.
La IAR 93, printre
altele am proiectat, la serie, zona C23-28 formata din cadrele de prindere
aripa, cadre frezate si zona planului central cu rezervorul integrat nr 3, si
cel de cauciuc nr. 4. Documentatia se trimitea intii la VTI Zarkovo, la sirbi,
care o analizau si trimiteau un raport de asimilare, cu observatiile lor. Se
putea intimpla sa fie mai multe runde de discutii privind anumite solutii. Cind
cadeam de acord se faceau cinci exemplare ozalid pt uzina Craiova si o copie pe
film pt sirbi. In cazul de care vorbim, au trecut cel
putin trei patru luni si nu am auzit nimic. Cindva primesc insa un raport
stufos pe multe pagini, adresat de directorul uzinei, ministrului Teodorescu,
care-l trimite mai departe directorului institutului meu, cu rezolutia “solutionare
urgenta” si care ajunge la mine.
Nu vreau sa fac pe
nebunu, dar cam 80% erau aiureli, se critica de dragul criticii, sau cum se
spunea pe atunci, pt “proiectare tehnologica” si cei 20% mici corecturi. Culmea
e ca il cunosteam pe cel care se ocupa de aceasta zona in uzina, era chiar mai
tinar decit mine. Si el ma cunostea pe mine si avea nr meu
de telefon.
Cind a fost penibila
sarbatorire a 50 de ani de la zborul IAR 93, a vorbit la Bucuresti si
directorul de atunci, al Craiovei. A spus ca lucrurile merg f bine, iar
intirzierile sunt cauzate de aminarea livrarii unor componente. Asta a fost
acum aproape un an.
Si totusi la Craiova
au fost si oameni minunati, adevarati specialisti, cu care am fost si sunt f
bun prieten, mi-e mila de ei ca au trebuit sa reziste acelei atmosfere imputite.
Si totusi IAR 99
merita sa existe! Poate daca ar fi incaput pe alte miini, Bacau, Brasov, sau
chiar IRMA Bucuresti ar fi avut alta soarta.
As avea niste idei
extrem de crete privind dezvoltarea unui avion de succes pe baza platformei 99.
Așteptăm ideile.
RăspundețiȘtergerePoate mai facem ceva în țara asta.
Chiar ar fi interesant de văzut ce utilitate ar mai putea avea IAR 99 în epoca dronelor.