duminică, 2 aprilie 2023

Datorii

 

Bunicul mi-a spus ceva despre datorii, dar nu mai tin minte. In schimb unul Publilius Syrus zicea ca datoriile sunt catusele libertatii. Ca asa am fost crescut, sa nu fac datorii si m-am tinut de cuvint, am mers pe principiul n-am bani, nu mi-e foame, n-am bani, beau apa.

Stiu ca e impotriva oricarei filozofii financiare, stiu ca numai daca investesti ai sansa de cistig, stiu ca banii se devalorizeaza, infaltii, revolutii, chestii, dar asa sunt eu, nu pot sa ma imprumut. De fapt un porverb chinez spune, cine n-are datorii e bogat.

Asa ca sunt bogat. Dar cit de bogat sunt?

Cu spiritul meu analitic mi-am propus sa vad cum se descurca alte popoare, cum stau ei cu datoriile. Nemtii sunt cam zgirciti, si nu prea fac datorii, de abia 10% au asa ceva. Nu prea am gasit date despre romani, cred ca nu stau prea bine.

Dar ce m-a socat cu adevarat e un popor pe care cu totii il admiram, il consideram extrem de educat, unul care are mare respect fata de batrini, unde se traieste mult, f. mult. Ei bine, acest popor se crede ca ar fi si fericit, popor care nu a trecut niciodata prin comunism, totusi e cel mai indatorat. Ne amintim ca-n 89 cind s-a terminat cu impuscatu, Romania nu avea nici o datorie externa, si, nu asa, ce bine traiam :).

Stiu, ma contrazic, pe de o parte pledez pt o situatie financiara sanatoasa fara datorii si pe de alta parte, argumentez cu natiuni indatorate pin-la plasele carora le merge bine.

Pe primul loc si cistigatoarea medaliei de aur e tara soarelui rasare, a Micuteicecurai, Kamicaze, Tzunami, Sushi, Japonia. Datoria externa depaseste 238% din PIB. Si alte tari cu pretentii sunt in vrful ierarhiei, Grecia pe locul 5, Italia pe sapte, si chiar  tara idol a oricarui roman, USA se afla pe 13. Tara de unde ne vine intelepciunea, cu capitala la Bruxelles, car ene invata ce e bine si ce e rau sta pe locul 18, ca sa nu mai spun ca savoir vivre, fonfanitii de francezi si ei sunt in frunte, pe 19.

Romania ocupa un rusinos loc 144, ca ai putea spune, ce faceti bai, de ce nu va imprumutati?

Daca luam alt criteriu si anume datoriile pe cap, va mai amintiti ca pe vremea cizmarului era extraordinar de bine sa fii cap de locuitor deoarece aveam cel mai mult otel in cap, si chiar si cereale, pai atunci avem un clasament putin schimbat:

1

Japan (Asien)

66.690

2

Norwegen (Europa)

34.731

3

Belgien (Europa)

33.035

In concluzie nu stiu ce sa mai cred, e bine, sau nu e bine, sa ai datorii?




5 comentarii:

  1. Mi-a placut ideea IAR...socrul meu, in timpul razboiului, a fost primul pilot roman care a testat si zburat cu pilot automat pe IAR !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt CD (catalin d)

      Ștergere
    2. Wow, in ce familie ai intrat :)

      Ștergere
    3. Toata lumea are datorii. Catre cine? De unde se iau banii astia? Ca de fapt entitatile ce se imprumuta (statele) sunt si cele ce tiparesc banii de vreo 50 de ani fara numar, de cind nu mai exista un etalon universal. O incursiune pe un site ce arata inflatiile in timp de pe la 1913-1914, avem surpriza sa aflam ca inflatiile post inexistenta etalon sunt mai mari decit orice inchipuire...

      Ștergere
    4. Habar nu am de unde se iau banii!? Am citit pe undeva ca exista datorii interne, de ex. cind ii datorez nefestii ceva si externe, adica la vecini.

      Ștergere

comentati