A aparut cea mai grozava carte a anului, o aventura savuroasa in lumea aviatiei anilor 70-80. Comenzi direct la avioane@gmx.de Cartea "Si noi am construit avioane" se poata procura si de la magazinul Pilotshop din Baneasa: PilotShop Baneasa Adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 24-28, sector 1, Bucuresti, 014052 Mobil (Vodafone): +40 770 951 700 Telefon: +4 031 425 3387 Fax: +4 031 425 3388 E-mail: office@pilotshop.ro Program de lucru: Luni-Vineri 09:00-17:00
miercuri, 17 august 2011
Aloha, Boeing 737
Va amintiti, la 28. April 1988, Aloha-Airlines-Flug 243 un Boeing 737-200 trebuia sa zboare de la Hilo (Big Island) la Honolulu (Oʻahu), Hawaii. Cind a atins inaltimea de croaziera de 7300 de metrii, s-a auzit un zgomot, s-a rupt o bucata din tavanu avionului, a ajuns un fel de cabrio. Pilotii au reusit sa faca o coborire de avarie si sa aterizeze sigur. Nu a fost decit o victima, o stewardeza care a fost subta de diferenta de presiune.
Aici sunt necesare niste explicatii tehnice. Dupa cum stie fiecare, la inaltime, aeru devine "rar", adica presiunea scade. La 10058 de metri presiunea e de numai 0,262 bari, desigur ca pt. pasageri ar fi destul de neplacut, multi dintre ei chiar s-ar sufoca. De aceea sistemu de climatizare a avionului creeaza o presiune corespunzatoare unei inaltimi de 2438 metri, nu va lasati iritati de numerele astea ciudate, vin din transformarea unitatilor americane in sistem metric. De ce presiunea corespunzatoare inaltimii de 2438 si nu cea corespunzatoare nivelului marii, de 1,013? Deoarece atunci diferenta de presiune ar fi prea mare, de ca. 0,75 si fuselaju ar trebui facut si mai baban. Deci intre presiunea interioara si cea exterioara e o diferenta, diferenta care ajunge la 0,5 bari, (intre 2438 si 10000, diferenta de altitudine) ceea ce face ca structura fuselajului sa tinda sa devina balon, respectiv tabla fuselajului si mai ales cusatura niturilor sunt solicitate la intindere. In functie de nr. de zboruri poate sa apara fenomenul de oboseala a materialului care sa duca la ce a dus in Aloha. Mentionez ca atunci avionu avea 19 ani, avusese 19000 de zboruri cu 35500 de ore de zbor. Relevant e si faptu ca avusese numai zboruri scurte, la zboruri scurte se zboara, de regula, la altitudini mici , cum se vede, doar la 7300 de metrii, deci diferenta de presiune e mai mica, de ca. 0,35 bari, deci solicitarea structurii mai domoala, dar un nr. enorm de ciclii.
Boeing 737 e cel mai de succes avion, din 1967 pina in Dezember 2010 au fost 6.638 fabricate dintr-un total de 8.824 avioane comandate.
Evident ca au fost analizate cauzele aciidentului si s-au luat masurile de rigoare. Printre altele s-a facut o ranforsare, adica s-a nituit o tabla peste celelalte.
La 1 Aprilie 2011 pasagerii unui Boeing 737 au auzit o pocnitura si spre suprinderea lor au vazut ceru. S-a produs o crapatura de ca. 1,5 metri. Vezi articolu scanat din Flugrevue. Stiu e in germana, acum insa n-am timp sa-l traduc, o voi face miine.
Concediu placut pt. cei care nu au plecat inca!
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Frumosule, chiparosule, neamtule care esti, tz-am tremis un imail cand erai prin concedii, il primisi? Pupez
RăspundețiȘtergereMetri. Metri. Metri. Metri.
RăspundețiȘtergere1 Metru, 2 Metri, 3 Metri, 4 Metri, 5 Metri.... 7300 Metri.
Merci, anony, am corectat!
RăspundețiȘtergere