miercuri, 17 martie 2010

IAR 99





click pa poze pt. a le mari. Vine si teStu mai tirziu.
A venit.

Sunt de peste 20 de ani abonat la Flug Revue. Cica barbatii se-mpart in vinatori si colectionari, io fac parte, in mod sigur, din categoria colectionarilor. Nefasta injura des pt. ca peste tot sunt adunate reviste.
Citind ultimu numar m-am umezit. E prezentat IAR 99.

Aveam numai 22 de ani cind am devenit ing. Cu cosuri pe fata, p-atunci sexu nu era asa de liber, cu plete, blugi romanesti tanga, 65 de kg., la 1.80, eram departe de imaginea inginerului.
Primu meu sef a fost Stefanescu, maior de aviatie, pe atunci, azi e general. Cind m-a vazut a fost clar ca sunt departe de ce-si dorea. Nu avea de unde sa aleaga, incepusem facultatea 50 si terminasem 20, se bateau pe noi, mai ales ca nu fusesem un student prea slab, nu cel mai bun, da oricum in prima jumate. De altfel nu au trecut 3 luni si m-a si sanctionat cu 20%, plecasem fara invoire la schi. P-atunci tocma se-ncepuse proiectarea lu IAR 93 cu sirbii.
Inceputu meu in proiectare a fost groaznic. Nu aveam nici talent la desenat si nici rabdare sa fac mii de cerculete si cruciulite, figuri care reprezentau niturile. Incet, incet m-am adaptat si chiar a inceput sa-mi placa, mai ales ca eram des folosit la chestii care ard, ca zicea directoru, oltean, ca sunt mai cilibiu. Si cu desenatu mai mergea avind la dispozitie o armata de muieri, nu ca azi cind nu vezi o muiere zile-n-tregi, care trageau in tus, ca era si vorba, nu futus.

Munca la IAR93 a fost pasionanta, cu multe delegatii la Bacau, intii, unde s-a facut prototipu si mai apoi la Craiova. La Craiova era dezastru, se facuse o uzina pe ogor si se transformasera peste noapte niste olteni de la coada vacii in „specialisti“.
Cindva, peste citiva ani s-a terminat si acest proiect si se vorbea deja de viitor. O parte visa la avionu supersonic, chiar se formase o echipa. Nu m-au bagat in ea pt. ca eram la cutite cu sefu de proiect de atunci. De altfel orice om cu scaun la cap isi dadea seama ca Romania singura cu va fi capabila sa faca un supersonic, atit tehnologic cit si economic era imposibil.

Ioan Stefanescu lucra de unu singur la un avion de antrenament, ca persoana nu era prea apreciata, multi din „elita“ ce se vroiau cei mai tare din parcare, il considerau cam belaliu. A venit hotarirea sa se faca 99. Am fost bagat in echipa. Eram f. putini. Am devenit responsabil de ampenaju vertical si de cel orizontal. Stefanescu era un foarte bun organizator, nu se baga prea tare in amanunte tehnice, ii lasa p-aia care se pricep, de fapt era ceea ce azi se numeste un sef modern, multi insa, obisnuiti sa aiba un tatuc, un sef care sa-i stearga la fund, nu pricepeau. Am avut o libertate de miscare pe care nu am mai avut-o niciodata. Sunt mindru sa spun ca ampenajele au fost high tech, primele elemente de aviatie construite in Ro cu structura honeycomb, lipite, cu invelis cu grosime variabila, obtinute prin eroziune chimica (vedeti poza). Au fost fabricate la Brasov unde era o echipa formidabila, crescuti de Silimon, cu multi nemti.
Montaju s-a facut la Craiova unde am petrecut la Hanu Doctorului multe luni si unde am baut vedre de zaibar si mai ales vodca. S-a format si la Craiova o mica echipa de proiectare, din care facea parte si Marijan Marinescu, un ing. f. bun, am auzit ca s-a apucat de politica, e pe la EU. Cica si actualu min. al transporturilor ar fi fost implicat, io nu l-am cunoscut, desi ii cunoasteam pe mai toti.

Anu trecut am fost in vizita in Ro, pa la fostu institut, l-am intilnit si pe Stefanescu, acum in virsta de vro 80 de ani, arata f. bine, chiar i-am zis ca in urma cu jde ani m-a sanctionat cu 20%, zise ca mi-a prins f. bine, ca uite ce bun am devenit. Am vorbit cu cei citiva colegi citi au mai ramas p-acolo, multi sunt plecati in lume, intaresc echipele de la Airbus, Boeing, Bombardier, Aermachi.
Profit de ocazie sa-l salut pe pretenu meu Puiu!.

update. Un avion care NU a fost proiectat de mine!


video

23 de comentarii:

  1. Neamtule, contrazi-ma daca poti, nu-i asa ca perioada de maxima glorie personala a fost cea in care lucrai la priectarea IAR-ului 99? Nefasta tot atunci ti-ai cunoscut-o? Ca daca-i asa, atunci acolo ti-a ramas inima, la acea perioada. Si nu cred c-ai castigat in Germania ce-ai lasat in Romania. Dar poate, totusi, ma insel...

    RăspundețiȘtergere
  2. Indiscutabil, am avut un noroc imens sa particip la un asa proiect. Unde mai pui ca avionu nici nu a fost atit de rau. Daca am fi avut un motor mai bun si niste cutii electronice performante ar fi iesit ceva grozav. As mai adauga faptu ca eram atit de tinar, stiam atit de putin si totusi "intuitia" inginereasca nu m-a inselat.
    Acum ca zici, e adevarat in acea perioada am cunoscut nefasta si am devenit si tata.

    Si in Germania am avut norocu sa participi la proiecte interesante, aici insa e alta organizare si niciodata nu poti spune ca "TU" ai facut lucru ala sau alalalt. Si totusi, vorbind doar profesional, am facut bine ca am plecat, in Ro din pacate s-a pus pe butuci toata industria si nu as fi putut sa fac nimic.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pai zi tu, neamtule, sa nu fie mandea mandra ca e romanca atunci cand ceteste ea acestea? :) Mai ales o romanca blonda! :D =))))))

    RăspundețiȘtergere
  4. P.S. !!! Am ramas mut la update. Asta-i cel mai tare pilot! Si cel mai norocos de n-ar fi fost si cel mai ghinionist cu 1 minut mai devreme.

    RăspundețiȘtergere
  5. wow! ce tare omul din avionu' fara aripa!!!

    RăspundețiȘtergere
  6. 1. Sunt actionar la IAR Ghimbav ! :D

    2. Te rog sa ma votezi pe noul meu blog despre carciumi www.e-Restaurant.ro pentru RoBlogFest ca iar sunt finalist - am talentul sa duc anual cate un blog in finala ! :)

    3. te astept cu poveste despre vinuri romanesti vs carciumi nemtesti, carciumi nemtesti vs carciumi romanesti etc. si cu poze ! :P

    RăspundețiȘtergere
  7. Gata Ioane, s-a facut, desi nu sunt sigur ca am apsat pa ce trebe. Mi s-a parut ca a fost un mesaj ca-i prea tirziu.

    RăspundețiȘtergere
  8. Mai bine mai tarziu decat niciodata ... :))))))

    Petrecere frumoasa in Romanica (muierile sunt la fel de frumoase ...). :)

    RăspundețiȘtergere
  9. odata, am analizat si diagnosticat in mai putin de 3 minute problema unui dispozitiv de control la distanta a efectelor imagistice create prin miscarea fluidizata a cristalelor. Apoi am schimbat si bateriile la telecomanda.

    RăspundețiȘtergere
  10. Salutare Neamtule,

    Ce bine ca ti-ai facut blog, doar asa am mai putut da de tine... :-)

    O intrebare foarte speciala: numele Emilian Popovici iti spune ceva ?
    Dar Radu Brancusi ?
    Ambii sunt promotia '91 si au fost colegii mei de grupa (IAB).

    Sanatate Maxima si sa-ti traiasca nepotii !!!
    Sper sa mai stam de vorba,

    ing.

    P.S. Si eu ajung in RO, dar abia intr-o luna. Oricum, de pe 27 Apr voi fi cateva zile in Bucuresti, asa ca am timp sa ma uit dupa fetitele alea dulci de care zici tu (si cantau altii... :-))

    RăspundețiȘtergere
  11. Neamtule am un sot care a facut aceiasi facultate ca tine si el a facut ca sa completeze colectia simulatorul pentru avionul tau:)Cred ca toti inginerii f buni se numesc Mihai si sunt in pribegie....Asta e parerea unei nefeste (cum spui tu)...

    RăspundețiȘtergere
  12. @ingule, ce surpriza, bine ai venit pe la mine! In anii 90 deja eram in ge, deci nu de unde sa-i stiu pe baietii de care vorbesti.

    maria, adevarat ai grait :)
    agaX :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Cred ca toti inginerii f buni se numesc Mihai

    Ei,mai sunt si alte nume...

    RăspundețiȘtergere
  14. Ce mica-i lumea! Am fost colega de salon la spital, cu ocazia uneia din multele mele operatii, cu Doamna Stefanescu, o persoana f cumsecade. Atunci l-am vazut si eu pe sotul domnieisale. Eh, dar au trecut anii...

    RăspundețiȘtergere
  15. Salut neamtule,

    Cum a fost in Ro ? Tot frumoase fetele ? Tot asa scurte fustele ? (desi inteleg ca vremea n-a prea cooperat anul asta... :)

    Emil Popovici a ajuns pilot si a zburat pe Soim, avionul la care ai lucrat si tu. A avut si un accident pe o dubla, destul de nasol (vezi mai jos, la data de 22 Sepembrie 2004)
    ACCIDENT
    De-aia m-am gandit ca-l cunosti, poate...

    RăspundețiȘtergere
  16. @ing., trebe sa marturisesc ca dupa 90 un nr. de ani NU am mai fost la curent cu ce se-ntimpla cu avioanele noastre, eram mut prea ocupat cu construirea unei existente in Ge, insa stiu ca acest blog este citit si de fostii mei colegi de la Institut si chiar de Puiu, sefu de proiect IAR99 din ultimii ani.

    Puiule, esti invitat sa intervii!

    RăspundețiȘtergere
  17. Pe bărbatu-meu, Lino, adică Alexandru Frătean, îl ştii cumva? A coordonat colectivul care a făcut proiectul de execuţie al fuselajului posterior şi a ampenajelor, IAR99, la Craiova. A coordonat şi fabricaţia prototipului şi a seriei Zero IAR99.(Sper că am spus corect, că la termenii ăştia tehnici nu mă prea pricep!)Prieten cu Marijean si Radu Berceanu, dar mai mic cu doi ani decât primul. Poate ţi-l mai aminteşti din echipa de teatru a Aeronavelor din acel timp... :)

    RăspundețiȘtergere
  18. @silavaracald, il salut pe Lino, chiar am o anecdota cu el, sper sa nu ma-nsel, intreaba-l daca e adevarat ca atunci cind a fost in Egipt a plins?

    Daca nu stie cine sunt spune-i ca sunt Calu, intotdeauna am avut porecle, pe atunci eram Calu, chiar directoru imi spunea asa.

    RăspundețiȘtergere
  19. Lino te salută şi el, cu prietenie.
    Din câte ştiu, a plâns, dar la modul figurat. Stefănescu, Mateescu şi alţi colonei cu care era acolo au preferat să meargă în bazar, în singura lor zi liberă, în loc să intre în piramide şi în Muzeul de Egiptologie. Dacă varianta ta e mai spumoasă, spune-mi-o, pentru că au trecut cei 20 de ani după care orice "crimă" se prescrie! :)

    RăspundețiȘtergere
  20. @lilava, pai ziceau unii ca el nu-si iubea muierea sa-i ia ceva din bazar.

    RăspundețiȘtergere
  21. "Unii" ăia nu ştiau că muierea i-a interzis să vină cu chestii de-alea din bazar. Voia neapărat o galabeea. O mai are şi acum! :)
    Btw: te-am băgat în blogroll, să te am la-ndemână!
    Bucuroasă de cunoştiinţă! :)

    RăspundețiȘtergere
  22. Si eu...si eu...am lucrat la IAR 99. Cu Lino sef, eu fiind TCM-ista, dar ce fain e sa ajungi intr-un colectiv cu oameni super. Am plecat in 83 si nu am mai retrait ce a fost acolo. Domnul Anghel (Dumnezeu sa-l odihneasca) imi spunea ,,Viorico, nu pleca de la avioane la tractoare,, dar cine sa-l asculte. Am emotii ca am dat de voi. Va salut si va iubesc, pentru ca meritati.

    Viorica Boghiu
    P.S. astazi l-am auzit pe Lino pe FB. cu problemele de la Targu Mures.

    RăspundețiȘtergere