Stimate domnule prim ministru,
Iti scriu pt. ca am constiinta incarcata. Am fugit din Ro in loc sa pun mina la reconstructia tarii. Mai mult, am sprijinit economia germana creind produse care mai apoi s-au exportat in Ro. Imi cer scuze, da pe de o parte am avut impresia ca nu are nevoie nimeni in Ro de mine si pe de alta parte nu credeam ca voi ajunge sa pot sprijini economia germane, fiind f. modest, credeam ca voi ramine la spalat WCuri.
Incerc sa ma revansez prin consultanta tehnica. Prin aceasta sper sa nu mai ajungeti in situatia de fecale in care ati ajuns cu cenusa din avioane, daca ma-ntrebati atunci v-as fi spus cu placere.
Am auzit ca intentionati sa stimulati financiar automobilul electric. Va voi prezenta citeva date pt. a lua o decizie corespunzatoare.
IntroducereFabricarea unui auto electric e cel mai simplu lucru din lume. De altfel exista o multime de vehicule cu tractiune electrica, tramvaie, electrostivuitoare, troleibuze, trenuri, carucioare.
Knackpunkt Acumulatoru.
Spre deosebire de tramvaie un elektroauto ar trebui sa-si care singur energia, respectiv, bagata in acumulatori si asta e o mare problema. Iti spun din start, un kg. de benzina detine de 60 de ori mai multa energie decit un kg. din cel mai bun acumulator, deci teoretic, considerind un rezervor de benzina de 50kg, pt. a avea aceeasi autonomie ar trebui ca o masina sa aiba 3000kg, acumulatori. Sa ne uitam la niste cifre! Un elektroauto are nevoie de o energie intre 12 si 22Kwh, la suta de km, depinde de regimu de mers si marimea masinii. VW a scos de curind un Golf electric experimental, cu 115 CP adica 86 Kw, putere maxima, dar noi aici vorbim de energie pt. ca un auto nu merge tot timpu in regim de putere maxim. Mentionez aici marele avantaj al masinii electrice, mai ales in regim de oras "
stop and go", o parte din energia de frinare se poate recupera si la stop nu se consuma, in ralenti, nici un pic de energie, cu exceptia incalzirii, pe timp de iarna, sau radio si climatizare. Deci in acest regim “oras” se consuma mai putina energie comparind c-un auto pa benzina. Acest avantaj nu mai exista pe autostrada, da-n Ro oricum nu exista asa ceva.
Sa vorbim de acumulatori. Cei mai tari akku la ora actual sunt cei pe baza de Lithium. Litihum e un metal alcalic cu o densitate f. mica ca. 0,54. Se afla imprastiat cam peste tot in lume da intr-o concentratie cit de cit economica e mai ales in minele din Chile (Salar de Atacama), Argentinien (Salar de Hombre Muerto), USA (Silver Peak, NV) si China (Zhabuye Lake, Tibet; Taijinaier Lake, Qinghai).
Extragerea acestuia e inca f. complicata si deci f. scumpa.
Un kg. de akku, la tehnica actuala poate acumula ca. 0.140 Kwh, deci daca socotim cifrele de mai sus, energia necesara pt. a merge
o 100km cu masina, am avea nevoie de 22/0,14=ca. 160kg. accumulator.
Acumulatoarele au prostu obicei sa-mbatrineasca, ajung cam la 1500 de incarcari, deci dupa 1500 de curse trebuiesc inlocuite. La preturile de azi asta ar costa ca. 6000 de Euroi.
Aspecte impozitare.Statu cistiga o avere cu impozitu pe benzina, in Germania ca. 65 de centi pe litru vindut, in cazu in care s-ar introduce elektroauto s-ar pierde sume importante. Masinile trebuiesc incarcate, deci ar creste considerabil necesaru de energie electrica. Daca in Ge fiecare al patrulea auto ar fi electric ar fi necesare ca. trei centrale atomice suplimentare.
Aspecte ecologiceUn electroauto nu e de loc mai ecologic decit unu pe benzina, asta daca se considera intregul ciclu de producere, transformare si acumulare a energiei. In cazu in care energia electrica se obtine din carbune sau petrol, auto electric e chiar mai rau datorita faptului ca randamentu e mai mic, respectiv pierderile de transformare a energiei din una-n alta, transport si acumulare a energiei sunt mai mari decit ar fi la benzina. Daimler a calculat ca emisiunea de codoi e 90 grame pe km, in timp ce un diesel produce numa 88. In plus o parte din energie se risipeste pt. ca daca masina nu merge acu se descarca singur.
PerspectiveEvident ca tehnica nu sta pe loc. Un institut, IBM Almaden Research Center, pretinde ca a dezvoltat un accumulator pe baza de Lithium si aer cu o densitate de energie de 1Kwh/kg. Desigur acesta va revolutiona electroauto, daca va iesi.
RecomandariStimate domnule prim ministru,
Nu am intentionat sa va sperii ci doar sa va ofer niste date. Pe baza acestora v-as recomanda urmatoarele:
1. Cel mai simplu lucru pt. a imbunatati ecologia oraselor e ca tot transportu in comun sa fie electric, tramvaie, troleibuze. Taxiurile ar fi predestinate ca electroauto. Exista sau ar trebui sa fie dezvoltate si troleibuze hibride care, cea mai mare parte din timp sunt alimentate de la fir si pt. curse scurte sunt autoalimentate cu acu.
2. Este evident ca tot transportu de marfa trebe facut cu trenu electric si-n interioru orasului cu troleibuzu, vezi mai sus, autoalimentat.
3. Asta nu inseamna ca trebe renuntat la auto electric, din contra, se estimeaza ca ca. 10% din parc ar putea fi electric, daca se doreste pai atunci trebe investiti bani in dezvoltarea acumulatoarelor, in tehnologii de extragere a Lithiumului, cica ar exista si-n apa Marii Negre, pt. ca astia vor cistiga banii adevarati la implementarea auto, nu producatorii, si nu in ultimu rind in producerea energie electrice, daca e posibil “curata” da asta e alta tema pe care poate, daca doriti, o voi trata alta data.
Ar mai fi multe aspecte ca statii de alimentare cu energie, timpu de alimentare, intre 20 minute si doua ore, regimu de transport pe timp de iarna cind acu se prostesc da tat, recyclarea acumulatorilor si, si, si.
Daca aveti intrebari, va stau cu placere la dispozitie.
Cu stima!
Neamtu Tiganu