vineri, 5 iulie 2024

Pe drum

 

Gata, v-am dus destul cu vorba, acum incep cu adevarat povestea calatoriei mele.

In sfirsit plecam. De data asta cu masina, vor urma peste 6000 de km. Nu mai imi place deloc cu avionul, a devenit mai inconfortabil decit calatoria cu RATA de la Adjud. S-au dus vremurile cind erai un fel de elita, chiar ti se zimbea, ti se ura zbor placut. Se servea coniac, chiar la zborurile de dimineata. Si stewardezele erau frumoase. Acum te cearta cu totii, la ghiseu mai ca nu te-njura, controlul la bagaje e un supliciu, esti suspect si pt o pasta de dinti, stai cu pantalonii in vine... ca-ti scoate cureaua... Despre pasageri si mirosurile emise nu mai vorbesc.

Prima etapa fu prin Bayern, am sarbatorit o persoana, putem spune chiar o f apropiata persoana, sotie, mama, bunica care a implinit niste ani. Intr-un sat din profunzimea Bayernului, o sarbatoare de familie la un restaurant satesc cu preturi de Champs Elisee, dar un menu de lux. Dar e bine, chiar f bine. La multi ani!

Dupa doua-trei zile am pornit la drum. Austria, Ungaria. 

Austria se face remarcata prin multimea radarelor, saracul Waze se inrosise de avertismente, cred ca varul cancelarului are firma de radare. Te iau si din fata si din spate. Cica daca mergi prea repede sunt gata sa-ti confiste masina! Asa ca am trecut prin ei, nici macar pipi nu am facut, ca si pt asta vor bani.

Ungurii sunt mai smecheri, iti iau o avere pe vignetta, vreo 20 de euroi, pt o zi sau doua. Dar nu am avut de ales, chiar am dormit la ei o noapte. Dragut, curat, vreo suta de euroi. Am avut proasta inspiratie sa si maninc la ei.. execrabil.

S-a mers bine, fara blocaje, fara accidente. Mi-am propus sa fac etape scurte, max 5-600km. In tinerete faceam totul dintr-o bucata, ca n-aveam timp, acum desi timpul mi se scurteaza, am mai mult. 

Miine ajungem la Timisoara si apoi in toata tara.

joi, 4 iulie 2024

Evaluare

 La Evaluarea Națională 2024 s-a înregistrat o rată de participare de 95,3%: au fost prezenți 152.903 absolvenți ai clasei a VIII-a dintr-un total de 160.467 de înscriși pentru a susține examenul. În ultimii doi ani, rata de prezență a înregistrat următoarele valori: 95,3% în sesiunea 2023 și 95,5% în sesiunea 2022. Un elev a fost eliminat de la proba de Limbă şi literatură română, lucrarea acestuia fiind notată cu 1 (unu).

Dintre cei 152.903 elevi prezenți, 113.708 au obținut medii mai mari sau egale cu 5 (cinci), rezultând o rată de 74,4% (rezultate în ultimii trei ani: 76,2% în anul 2023, 82,3% în anul 2022, respective 76,8% în anul 2021). 25,6% dintre elevi (39.195) au obținut medii sub 5, față de 17,73% în anul 2022 și 23,8% în anul 2023.
65 de absolvenți de gimnaziu au încheiat examenul cu media 10 (zece), față de 429 (anul trecut) și 221 (în anul 2022).
La proba de Limba și literatura română, 119.088 de elevi (77,6% – procent comparabil cu cel de anul trecut: 77,4%) au obținut note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar 407 elevi au fost notați cu 10 (zece).
La proba de Matematică, 105.122 de elevi (68,7%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (procente anterioare: (75,4% – 2023 și 77,5% – 2022). Numărul notelor de 10 (zece): 1.060.
****************
Unchiul Mihai se mindreste cu Antonia care a reusit 10 (zece) la romana, reusiti doar de 407 elevi din toata tara si 9,3 la mate.
Bravo Antonia!
Un gust amar imi ramine, totusi, ca nu se mai tine de fotbal, este un talent enorm, mai mare decit Hagi, Pele si Maradona. 🙂
******************************
In Germania s-a terminat scoala. La baza sportiva de linga gradina mea au avut loc trei zile la rind competitii de fotbal, cred ca au luat parte mii de copii.
Germania, deci are sanse sa cistige Europenele.



miercuri, 3 iulie 2024

INCAS

 Astazi sunt trist, tare trist, asa ca nu voi vorbi despre fotbal, ci despre dezvoltarea extraordinara pe care o are fostul meu institut unde mi-am mincat tineretile.

Este vorba de INCAS, fost INCREST, fost IMFCA.
Citiva ani institutul a avut o mare inflorie cind la conducerea acestuia a fost un mare manager, Catalin Nae. M-a impresionat curatenia si chiar si WCurile erau la standad european. Lumea rea si invidioasa insa l-a lucrat pe director, precis din invidie, sau o fi fost mina rusilor, si acuma, saracu, e acuzat de multe rele, cica peste 5 milioane de euroi.
Din nefericire a fost scos din functie si a fost aleasa o doamna, in sfirsit s-a ajuns la valori europene unde doamnele trebuie sa conduca. Tot de valori europe e vorba si atunci cind aflam ca doamna nu are studii de aviatie, lucru f bun deoarece nu va mai fi blocata in penibilitati gen aerodinamica, dinamica zborului, structuri eta. Ci doamna va avea capul limpede pt a trasa strategia europeana.
Aflu, cu deosebita mindrie ca institutul ar fi participat chiar la realizarea avionului ROMBAC!?
In prezent pe linga participarea la programe europene de cercetare spatiala (?), INCAS a participat si la elicopterul RACER, care, tineti-va bine, citez “are ca scop reducerea costurilor cu 25% pe milă marină”. As trage concluzia ca acest elicopter e unul naval deoarece merge pe mile marine. As fi curios oare ce reducere ar avea pe mile terestre, sau pe km sau Dumnezeu cu mila.
Dar asta nu-i nimic, impresionant e programul “Technologies for Green aviation” in care se va dezvolta ceva extraordinar.
La fel de mindru sunt si de „CAART – Construcția, Dezvoltarea și Operaționalizarea Infrastructurii de Cercetare-Inovare- Instruire Destinată Realizării de Studii Avansate Atmosferice și de Observare a Suprafeței Terestre”, un proiect cu un nume cam lung, dar cu atit mai important.
Nici programul “ADAMP (Ascent and Descent Autonomous Manoeuvrable Platform)” nu e de neglijat, mai ales ca are asigurata colaborarea “ATD Aerospace RS (un IMM românesc cu o experiență vastă în dezvoltarea și testarea și sistemelor de propulsie)”. Putin umilit de lipsa mea de cunostinte am cautat celebra firma ATD si am aflat ca e afla in Galati, ar fi infiintata in 2028, iar google map mi-a arata ca se afla intr-un apartamnet la bloc.
“În cadrul Programului ESA GSTP, INCAS se află în poziția centrală a unei activități de integrare a sistemelor mici”. Asta mi-a placut mult sitemele mici, or fi cu mustar!?
Mai aflam ca “Obiectivele strategice pentru următorii ani ale INCAS sunt: Consolidarea poziției de lider pe piața internă si internațională”, deci insfirsit INCAS are pozitie d elider, bravo bha!
Dar puteti citi si singuri, eu as propune-o pe duamna Adriana Stefan sa preia si echipa nationala de fotbal, ca ori aviatie ori fotbal tot un drac.
PS De ce poza din interviu e a unei cabine de avion civil? Ce are INCAS cu asta?
INTERVIU Adriana Ștefan, președinte și director general al INCAS: Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli” relansează ambițiile de cercetare și dezvoltare ale industriei spațiale din România - caleaeuropeana.ro