vineri, 8 noiembrie 2024

50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93 (4)




50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93
Relatare la trei zile dupa meci.
Se pare ca am produs o crima de „Lèse-majesté“, am jignit o mare pesonalitate stiintifica de renume europeana si chiar mondiala, membru al multor comisii si comitete, ca asa se scrie astazi cercetarea si stiinta, in comisii. Imi cer scuze ca nu apreciez cum se cuvine adevaratele valori.
Pe undeva ma gindesc ca e si celebra lupta a generatiilor, un amestec de invidie si mindrie. Am avut ocazia sa aud cite ceva, cumva in direct, despre comemorarile, la Toulouse, la 30 si la 50 de ani a proiectului Concorde. Unii spuneau ca generatia tinara, care nu avusese norocul sa participe la un asemenea proiect de amploare, a ingenunchiat in fata celor putini supravietuitori care au construit acest avion cu rigla de calcul. Da francezii nu au atitia secretari de stat si moderatori.
In Romania e altfel, in Romania bosorogii fara dinti au subt singele poporului, mai maninca si pensii marite si de abia acum au venit adevaratele valori la putere.
In Romania de azi, cum zicea poetul
“Ai noștri tineri la Paris învață
La gât cravatei cum se leagă nodul,
Ș-apoi ni vin de fericesc norodul
Cu chipul lor isteț de oaie creață.”
In Romania de azi tinerii, mari somitati, MODEREAZA, iar batrinii trebuie sa aplaude si sa se bucure ca primesc un covrig. Bosorogii nu au dreptul sa povesteasca intimplariile lor plictisitoare, pe cine intereseaza (?), atita timp cit avem strategii de future for implementation.
Dar cei mai buni bosorogi am primit cite o plasa de cirpa in care era un prospect si un breloc. Am primit si eu una, iar am luat plasa, pe care am pierdut-o, n-am avut curajul s-o arunc, dar totusi am primit alta de la un prieten bosorog.
Bosorogii sunt circotasi notorii, mai ales eu, sa vedem cum e acest prospect.
1. Coperta e misto, e facuta, cred, de un bosorog, Marcel Mardan, unu care facea acele desene explodate despre care nu crede nimeni ca au fost facute de mina. Bravo Marcel!
2. Mai apoi ni se spune ca, citez, „stabilizator comandat“. Am plecat de multi ani din tara si am probleme cu anumiti termeni pe care i-am uitat, sau ii incurc cu cei germani, dar de stabilizator COMANDAT nu-mi amintesc sa fi auzit. Poate cineva dintre cei tineri, ca nu vreau sa apelez la somitati europene din comisii, sa-mi explice cum e aia?
3. Mai departe ni se dau caracteristicile tractiunii motoarelor in Kgf (kilograme forta). Eu stiu ca inca din 1. Januar 1978 s-a trecut la alt sistem de notare, ceva cu Newton.
4. Ni se mai spune ca “grupul turbomotor“ era montat in fuselajul posterior. Memoria mea subrezita imi spune ca “grupul.. “ era montat in fuselajul central si partial posterior, adica intre C30 (central) si 35 (posterior, C 35 fiind si parafocul traversal). In posterior erau tuburile prelungitoare.
5. Mergind pe firul “logicii”, in alt paragraf, se spune ca fuselajul posterior incepea la C33, iar in paragraful ulterior ca fuselajul central era intre cadrele 16 si 32. In realitate fuselajul principal, format din FA si FC se termina la C33, cadru frezat, pe care era montajul principal al motorului, si chiar si ferurile pt cric, iar fuselajul posterior incepea la C34. Jonctiunea se producea intre C33 (frezat), din F principal, si C34, din tabla, din posterior.
6. Se vorbeste de 2500 kg acrosaje. Stie cineva daca 93 a zburat vreodata in aceasta configuratie?
Sigur ca noi, inginerii, mai ales bosorogii, crescuti cu mina-ntinsa, care nu am avut pian in bucatarie si nici profesoare de engleza si de bune maniere, eu, de ex, am invatat limbi straine prin gari si circiumi, avem probleme cu eSprimarea, dar ma asteptam ca noile generatii sa fie mai corecte, mai precise, pt ca, poate ma insel, dar in aviatie e nevoie si de o anumita precizie, nu numai de viziune, entuziasm.

joi, 7 noiembrie 2024

50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93 (3)

 Titlu

50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93
Relatare la mai rece.
Dar au fost si momente frumoase. Am ciocnit um pahar de vin alb moldovenesc, f bun, cu Mihai Toncea, fost coleg si de echipa de fotbal, pe care nu-l mai vazusem de 40 de ani, ajuns un om de afaceri f prosper. Are un merit deosebit in salvarea Fabricii de avioane de la Bacau, cam singura fabrica functionabila. Bravo Mihai, aviatia are nevoie nu numai de ingineri geniali ca noi, ci si de finantatori.
De asemenea m-am bucurat sa ciocnesc un pahar cu matematicianul Dan Vatui, cel care a digitalizat suprafetele avioanelor, lucru absolut exceptional pt acele timpuri.
Deosebita a fost si scurta conversatie cu fostul pilot Gheorghe Tamas. Prezentarea dumnealui, singura care a avut ca tema avionul, a fost, pe departe, cea mai consistenta, din pacate scurtata brutal de un oarecare Catalin Nae, care facea pe moderatorul. Domnul Tamas a atins, in treacat, si problema multelor defectiuni ale avioanelor, defectiuni care insa nu-i speria pe piloti datorita redundantei sistemelor.
Pacat ca nu a fost lasat sa povesteasca, dar nu mai aveau loc politrucii.
Exista vorba aia cu cine nu-si cunoaste trecutul.. dar cum e cind trecutul se deformeaza, se mistifica, se confisca de unii?

marți, 5 noiembrie 2024

50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93 (2)

 Titlu

50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93
Relatare la caldut.
A trecut o zi. Impresiile s-au sedimentat un pic. De altfel nu vroiam sa particip, avusesem conflicte cu comitetul de organizare, cum mi s-a intimplat des in viata, fiind un nesupus, dar a venit in Ro un prieten f.bun de peste tari si mari si am vrut sa-l vad.
Ma asteptam sa cuvinteze cu aplomb patriotic o armata de politicieni si de alte persoane care nu au avut de a face cu acest proiect. Si asteptariile mi-au fost depasite. Nu mi-am imaginat sa existe atitia secretari de stat, si secretare, atitea organizatii care concura la zborul aviatiei romane pe cele mai inalte culmi.
Luarile de cuvint, de la o doamna in volanuri roz, cu o voce suava, la vocile tunatoare a multor generali, au dovedit fara indoiala ca acest avion a fost o culme a tehnologiei.
Nimeni nu a spus insa, daca a fost atit de bun, de ce a fost oprit brusc de la zbor si taiat!?
De asemenea au fost laudati, fara rezerve, putinii batrinei supravietuitori participanti direct la proiect. Eu am primit chiar un breloc, de care sunt f mindru, altii, mai merituosi, au primit chiar medalii si diplome. Nimeni insa nu a mentionat ca dupa 90 o mare parte din acesti teribili specialisti au fost aruncati pe strada, unii fiind nevoiti sa ia drumul bejeniei, maturind, carind, taiind lemne in folosul capitalistilor.
Inflacararea cuvintatorilor a atins cote paranoice, prezentindu-se o "continuitate" a aviatiei, de la IAR 80, la 99, 93. S-a mentionat chiar IAR 35, pardon, F 35, adica bietul IAR 99 ar deveni scoala pt acesta incepind cu anul 2035.
Astea au fost doar putine impresii la caldut, vor urma, poate, altele la rece, sau chiar si mai rece.

50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93 (1)

 Titlu

50 de ani de la primul zbor al avionului IAR 93
Relatare la cald.
Nu puteam lipsi de la un asemenea eveniment. De altfel arde Netul cu relatari emotionante de la aniversare.
In primul rind, desigur, nostalgia joaca un rol esential, in al doilea, intilnirea cu fostii colegi. Dupa atita amar de ani pe multi nu-i mai recunosti, sau ei nu te mai stiu. Urmeaza surpriza, a tu esti, vai ce te-ai mai ramolit, parca ai mai scazut cu citiva cm, ce ai chelit, de ce mergi strimb, etc. Sunt sigur ca l-as fi recunoscut pe oricare, dar as fi avut nevoie de timp de gindire de vreo doua ore, pt fiecare.
Se trezesc amintiri. Cu unii te-ai inteles pe vremuri exceptional, cu altii mai putin, ca asa-i in tenis. Afli lucruri noi, unul chiar mi-a povestit ca eu as fi gasit o solutie grozava la imbinarea Fuselaj principal-fuselaj posterior. Nu-mi amintesc sa fi lucrat la aceasta zona, dar sunt sigur ca daca as fi lucrat, as fi gasit acea solutie. Altii povestesc de ce tari au fost ei, cica pilotii ar fi zburat avionul doar cu conditia ca ei sa fi avizat instalarea. Cert e ca am fost cu totii geniali, chiar daca nu stiam, mai ales noi, ailalti nu.
Se spune ca istoria o scriu invingatorii, eu cred ca o scriu supravietuitorii, ca doar supravietuitorii mai pot scrie, mortii nu.
Astea au fost doar putine impresii la cald, vor urma, poate, altele la rece, sau chiar f rece.