Decembrie 1980. Burt, Dick si Jeana stateau
la un restaurant japonez si discutau. Discutau de subiectul lor preferat, subiect devenit obsesie, pasiune,
profesie, hobby, intr-un cuvint, pur si simplu, viata lor. Discutau despre aviatie.
Dick (48) era un pilot pasionat, pilota de la 15 ani, fusese in Vietnam, fusese
chiar doborit, avusese 325 de zboruri, primise chiar medalii, mai tirziu
amintindu-si de acele timpuri le-a considerat timenii. O cunoscuse pe Jeana
Yeager, si ea pilot de incercare, cu citva timp inainte la un show de aviatie si
se-ndragostise coup de foudre. De atunci erau nedespartiti. Burt,
fratele lui Dick, era inginer, un mare inginer, poate cel mai mare ing. de
aviatie din ultima suta de ani.
Si din una alta s-au hotarit sa faca ceva ce n-a mai
facut nimeni pe lumea asta, un avion care sa-nconjoare pamintul fara oprire si
fara realimentare. Burt a luat un servetel si a facut o schita, schita unui
avion care nu s-a mai vazut. De fapt nu era avion, era
un imens rezervor de benzina cu aripi. L-au numit Voyager.
Burt, increzator in ideile
lui, zise, ne trebuie doar o mina de dolari si-n sase luni e gata. In realitate
a durat de zece ori mai mult si a costat doua milioane dolari.
O lupta crincena cu greutatea, fiecare surub, nit, a
fost judecat de zeci de ori. Desigur materialul folosit, fibra de carbon. Jeana
era predestinata pt. a pilota acest avion, cintarea numai 50 de kg. si-a tuns
si pletele si minca si bea extreme de putin, lucru esential tinind cont ca
zborul urma sa dureze 10 zile si rezervele de mincare, bautura ar fi cintarit
f. mult.
S-a renuntat la orice urma de confort, cabina era
formata din doua tevi inguste, nu se puteau ridica, trebuiau sa-si stringa
fecalele in saculete si sa le arunce. Era atit de ingust ca de abia reuseau sa
se scarpine unu pe altu pe spate de dus nu putea fi vorba.
Avionul era extrem de greu de pilotat, era facut doar pt. zbor cu raza mare de
actiune.
La 14 decembrie 1986 era gata avionul. Avea o
anvergura de 33 de metri, gol cintarea ca. 1000 kg. echipat cu doua motoare de
110CP si incarcat cu 17 rezervoare in care se afla 3180 kg. benzina.
A pornit decolarea, pista era neobisnuit de lunga,
4572 metri, dar oare suficient de lunga? Avionul accelera extrem de incet, la
un moment dat da semen de a se rdica, se.nlcina pe o parte si da cu
extremitatea aripii drepte de asphalt, e aruncat in cealalta parte, loveste din
nou asfaltul. La un moment dat, ca-n filmele proaste, cind mai erau citiva
metri si se termina pista, se-nalta. Asa incepe una din cele mai mari eventuri
ale secolului 20!
Nici n-au plecat bine si apar primele probleme, se
desprind Wingletele, miciile aripioare de la extremitatea aripilor, extremitati
care s-au lovit de pista la decolare, mai apoi, cind s-au indreptat spre Hawaii
se anunta furtuna. Orice ocol insemna consum suplimentar de benzina, deci au
zburat direct in ochiul furtunii. A durat 12 ore, dousprezece ore de infern, in
care au fost zdruncinati in cabina ingusta, aruncati dintr-o parte in-alta,
erau amindoi plini de vinatai si de cucuie. Planul era sa zboare mai mult peste
oceane, Pacific, apoi Australia, Sud Africa, peste 40000km. O amerinzare
fortata ar fi fost mai putin periculoasa, tinind cont de canatitatea imensa de
benzina care s-ar fi putut aprinde la aterizare. Riscu
era si-n acest caz destul de mare, pt. salvare dispuneau doar de o mica barcuta
pneumatica cu rezerve pt. doua zile.
Si zboara, zboara, ajung peste Atlantic, mai aveau
doar putin, unu dintre motoare nu mai vrea sa porneasca, avionul pierde
inaltime, dar, din nou o minune, la numai 1000 metri inaltime porneste din nou.
Dupa citeva ore au ajuns, au reusit, in dimineata
zilei de 23 decembrie 1986 aterizeaza la statia militara Edwards, cu un rest de
numai 55 de litri de benzina. Reusisera sa doboare recordul mondial, noua zile,
trei minute si 4 secunde le-a fost sufficient pt, un zbor de 40211km.
Ii asteapta 15000 de oameni incl. presedintele Reagan.
Povestea nu are happy end, Dick se cearta cu nefasta,
poate ca nu le-a priit inghesuiala, si ajung chiar sa se judece.
P.S recordul de zbor fara realimentare il detine un
B52 din anul 1962.
https://www.youtube.com/watch?v=M6Kd9zJEucM
Draga neamtule, mai ai poze de la strandul si discoteca Tei-Studentesc?
RăspundețiȘtergereCu multumiri anticipate,
Liviu Georgescu
Salut, voi cauta am cite ceva pe undeva dar daca-mi amintesc bine sunt numai cu imagini private, persoane, prieteni, gagici, si sunt incadrate numai pe persoane fara imprejurimi, arata de parca ar fi luate oriunde-n lume.
ȘtergereNu cred ca ar fi utile scopului pe care banuiesc ca-l urmaresti.
Of....Si n u se vede pe fundal discoteca....? :-)
RăspundețiȘtergereI-am scris si DJ-ului Costel Ionesc, dar nimic. Apoi mi-a raspuns Sorin Lupascu, cel care punea muzica in Ring, in Costinesti. Dar nu are decat filmuletele postate pe Youtube. Acum, daca tot am indraznit: tot asa, mai caut dar nu gasesc absolut nimic de la discoteca Rainbow din Neptun...Cu multumiri anticipate, Liviu
RăspundețiȘtergeredeja pusesem o pozna de la Tei, vezi aici http://la-neamtu-tiganu.blogspot.de/2011/05/bob-dylan-70-de-ani.html
ȘtergereDa, tocmai poza asta m-a facut sa cred ca sunt mai multe. Multumesc !!!
RăspundețiȘtergereeram baieti saraci, numa boierii aveau aparat foto, si mai ales color, pe vremea aia... nici nu stiu cine ne-a pozat?
ȘtergereImi amintesc ca umbla unu si ne tot fotografia, zicea ca cauta actori pt. nu stiu ce film, pa mine chiar vroia sa ma bage intr-un rol vorbit, mi-a facut multe poze, mai ales seara, la discoteca.
O fi fost de-al lor?
Sigur era de-al lor. Cauta "ciripitori".de aici rolul vorbit :)
RăspundețiȘtergereSi acele poze de la discoteca, nu mai sunt in arhiva?
RăspundețiȘtergereAlo? Neamtu? Cum a ramas cu pozele de la discoteca, nu marita a fi publicate? Cu stima, Liviu Georgescu
RăspundețiȘtergereLiviu, nu, nu cred ca merita!
ȘtergereImi pare rau!
E-n regula, multumesc!
RăspundețiȘtergere