Am aflat de curind o veste imbucuratoare, oltenii fac trenuri, imi voi permite sa fac niste comentarii.
Desigur unu sau altu dintre cititorii mei va spune, io-te domne, a-l draq tiquan, se pricepe si la trenuri. As raspunde, da, ma pricep, chiar f. bine, cindva voi povesti de ce si cum. Altii vor astepta sa-ncep sa-i fac pa amaritii de olteni de fecale si sa arat ce grozavi suntem noi, nemtii. Da, veti avea parte si de asa ceva.
Spalte1 | Hyperion | Siemens DML | Spalte2 |
Lungime | 70 | 70,9 | |
Greutate | 145 | 132 | |
Axe | Bo-Bo | Bo'Bo'+2'2'+2'2'+2'2'+Bo'Bo' | |
Putere | 1720 | 2600 | |
Viteza | 160 | 160 | |
Capacitate | 150-180 | 252 | |
Nr. Wagoane | 4 | 3 |
Sa analizam:
Voi incerca sa compar un tren nou, marca Siemens, cu oltenescu Hyperion.
- incep cu numele, Hyperion mi se pare un pic hiperion, poate ar fi fost mai potrivit prazu zburator, sau trenule Masina mica.
- trec peste naivitatile, ca sa ma exprim elegant, din ziaru oltenilor de pretutindeni, citeva precizari, nu cred ca are axe Bo-Bo, mai degraba o combinatie Bo-Bo+2-2 s.a.m.d
- se vorbeste de know-how italienesc, da se mentioneaza firme ca ABB, Knorr-Bremse, Voith; ABB e elvetiana si celelalte doua Germane.
- sa comparam datele tehnice, vedem ca olteanu are o capacitate mult mai mica decit neamtu, doar 180 pasageri vs. 252, in schimb cintareste cu 13 tone mai mult, desi are o putere mult mai mica 1720kW vs 2600.
Inchei intr-o cheie optimista, e bine ca se mai misca cite ceva, poate ar fi mai bine daca oltenii ar colabora cu avionistii, sau chiar si cu cei de la Astra Arad, care sunt profesionisti de prima clasa. Sigur, concurenta trebuie sa existe, da, in conditiile grele romanesti presupun ca o colaborare ar aduce mai mult.
P.S Poate cineva sa-mi explice de unde vine denumirea de "ramă electrică"? De ce nu se spune simplu tren electric? nu am gasit in dex o definitie!
Undei prazul????
RăspundețiȘtergereDaca era din alu sudat, mai usor deci, si cu motor mai puternic, isi lua si zboru, Hyperionu. De asta nici n-au vrut sa colaboreze cu cei de la Avioane Craiova.
RăspundețiȘtergerePe de alta parte nemtii sconteaza pe mai multi calatori, ca balast, e clar. Sa-i vad cum se descurca fara destui romani imigranti, de umplutura.
O logica e-n toate! :))
io cred ca oltenii-s mai grasi, daca mai pui si papornitele au nevoie de mai mult spatiu-n vagon. Nu ca nemtii ar fi subtiri da aia grasi merg cu masina, nu cu trenu, iar aillati au doar lap topuri.
ȘtergereLasind gluma la o parte greutatea are ceva cu consumu de energie, cu rentabilitatea unui sistem de transport.
Ar trebui sa-i explici asta primaritei-vacutze de la craiova care n-a vazut tren in "veata" ei.
RăspundețiȘtergerePe de alta parte, daca vrei tren adevarat, aite aici:
http://www.nydailynews.com/news/national/billinaire-proposes-new-type-transportation-article-1.1425077
semnat: cora_, o olteanca :)))
Cora, ideea de transport (posta pneumatica) e extrem de veche, primul patent e din 1810. Chiar au existat sute de km de tuburi prin care se transportau obiecte. La firma la care-mi cistig piinea si azi exista o instalatie prin care se misca corespondenta.
ȘtergereIn Ro, pa vremea impuscatului, exista la INCREST o instalatie experimentala de transport pneumatic de obiecte mari, chiar si persoane, la Mineciu.
De altfel nu e prima data cind idei f. vechi, uitate intre timp, sunt reluate, dezvoltate mai departe. Chiar am in plan sa scriu un post despre idei uitate.
nu o sa gasesti in dex-ul romanesc ci in cel frantuzesc. "rame" inseamna garnitura de tren/metrou. la capat de linie o sa auzi:
RăspundețiȘtergerestation terminus. personne ne doit rester dans cette RAME.
adica pana aici ati platit, mai mergeti si pe jos