Dar totusi, prima linie care se trage e un punct, de fapt doua puncte, sunt ochiu(ii) pilotilor. La 99 erau doi. Din ochiu pilotului se trag niste linii orizontale si mai apoi una inclinata cu 13°, pilotu trebe si el sa vada ceva si la fel de la al doilea pilot peste capu primului. Asta, la 99, a fost f. simplu, a fost pur si simplu preluat aranjametul cabinei de la 93 dubla.
Mai apoi se face un tabel cu componetele necesare avionului, sisteme de comb., tren, electric, electronic, hidraulic, climatizare, armament, motor si se-ncearca sa se estimeze, sau mai bine daca se cunoaste exact, greutatile reale. E o operatie esentiala, cu cit e mai precis si mai detaliat acest tabel cu atit etapele urmatoare sunt mai usoare. Se-ncearca deci sa se pozitioneze aceste componente in fuselaj si se-ncearca sa se calculeze in permaneta centru de greutate. Pozitia centrului de greutate e esentiala la un avion, au fost cazuri in care nu a iesit unde trebuie, am dat exemplu cu 93, unde am fost nevoiti sa punem 120kg. Pb pt. balansare, si acest centru de greutate (CG) trebe sa fie aprox. constant in toate variantele avionului, gol-plin, cu tren scos-bagat, cu acrosaje si fara.
Intr-o discutie cu cineva pe un forum s-a spus ca un ing. de aviatie trebuie sa aiba talent la desen, desigur nu strica, orice talent e bun, dar nu e neaparat necesar, totu e matematica si logica.
Dupa ce s-a trasat cit de cit fuselajul vine rindu aripii, si pt. asta exista tot felul de formule, mai mult sau mai putin empirice, adunate din experienta. Profilul aripii depinde de obicei de viteza, la 99 fiind un avion relativ rapid s-a ales un profil simetric din seria NACA 6xxx, cu o grosime relativa, la incastrare de 14%. O grosime relativ mare, exista avioane supersonice cu o grosime relativa de 4, dar era nevoie de spatiu pt. a putea excamota trenul.
Mai apoi se aseaza fuselajul pe aripa, pozitia e stric determinata de distanta intre CG si focarul aripii, asa numitul centraj. Distanta intre aceste puncte principale este esentiala pt. manevrabilitatea si stabilitatea avionului, un avion de acrobatie are o distanta mica, dar e instabil, un avion civil are o distanta mare si e f. stabil dar greu manevrabil.
Mai apoi se pun ampenajele. La 99 ar fi trebuit sa ma ocup de fus. central, ma specializasem oarecum la 93, chiar m-am ocupat o perioada scurta, mai tirziu a fost preluat insa, de X0, o sucursala a institutului la Craiova. Echipa 99 era f. mica, Stelica a luat anterioru, nea Enuta aripa, Giorgica moldoveanu, bunul meu prieten, posteriorul, iar mie mi-a ramas coada, adica ampenajele, orizontal si vertical, plus evident respectivii stressmani, comb, tren s.a.md.
Dupa ce se obtine o silueta cit de cit consistenta se trece la matematizarea acesteia, aveam niste matematicieni f. buni. Mai apoi se trece la executia machetei de suflerie. IAR99 a fost mai mult incercat in sufleria subsonica din INCREST, nu era f. performanta, da pt. avioane de viteze mici era f. buna mai ales ca aveam un specialist, Camarasescu, f. bun.
Simt ca-ncep sa plictisesc, ma voi opri momentan aici, voi reveni zilele urmatoare, poate ca voi fi ceva mai inspirat.
Dimpotriva, nu ne plictisiti deloc d-le Neamtu.( desi pe mine m-a luat cascatul la postarea dvs. anterioara cu formulele alea de matematica :P)
RăspundețiȘtergereAsteptam cu nerabdare urmatoarele episoade!
Numai bine,
E.S.
E.S fara mate nu se poate, si da, si proiectarea avioanelor are faze extrem de plictisitoare, gindeste-te numai la miile de desene pe care trebuie sa trasezi pozitia fiecarui nit in parte!
ȘtergereCoane, O intrebare care la un moment dat pare puerila : De ce si prefera inca niturile sudurii in puncte ?
Ștergeredin cate stiu eu (de cand ma visam cosmonaut si faceam avioane mici din lemn de balsa ) la un avion sun mai multe puncte importante decat centru de greutate si "focarul" de la aripa (de fapt responsabil cu lift up) mai este centru unde se aplica forta de tractiune iar centru de masa trebuie sa fie sub centru de lift up altfel avionul trebuie to timpul echilibrat din coada (dinamic) deoarece singur are tendinta de rotatie.
Virgile, de regula "Duralul", adica aliajul de Al, 2024 nu e sudabil, deci nu poate fi sudat prin pct. Exista un aliaj sudabil din seria 6xxx dar are o rezistenta mult mai mica, 2024 are un sigma de ca. 380, pe cind 6xxx, ca 250. In plus prin sudura se mai pierde ceva din rezistenta, un cordon de sudura are ca. 100MPa rezistenta.
ȘtergereDar a existat un avion sudat prin pct. Caravelle.
Azi tendinta e de a folosi Friction Stir welding, poate voi vorbi despre asta, exista chiar un avion Eclipse.
Da e adevarat exista mai multe pct, incerc insa sa simplific cumva.
Nu ne plictisiti deloc :) mie mi se pare foarte interesant si citesc cu placere
RăspundețiȘtergereSi nici cel cu matematica nu a fost deloc plictisitor - cred ca doar la alde spiru haret termini fara sa ai nevoie de ea (pana si cei de la universitatile zise "Crestine" ar trebui sa o invete, si Dumnezeu e matematician, vorba lui Mario Livio, toata cunoasterea lumii e legata de geomtetrie si numere)
Asteptam continuarea, si apoi despre iar95
Paul, tot inginer, tot alcoolic :)
Foarte interesante informatiile, inclusiv pentru nespecialisti, multumim!
RăspundețiȘtergerefoarte interesant Ce si mai ales CUM scrieti...
RăspundețiȘtergerecand va aparea CARTEADVS DE AMINTIRI as dori sa o am, sa o citesc...
cred ca a-ti fi fost un PROFESOR EXTRAORDINAR: esentialul spus in cuvinte simple, cu talent de povestitor... un ION CREANGA al AVIATIEI ...
sunt la servici in aceasta seara si acest timp a devenit un timp minunat de invatat, de relaxare, de admiratie... VA MULTUMESC !
Salut ! As dori sa postez pe blogul IAR99SOIM.blogspot.ro ce iti amintesti de proiectare IAR 99 .
RăspundețiȘtergereIti multumesc anticipat.
Grigore