Proiectu avionului prototip era impartit intre sirbi si romani, romanii erau raspunzatori de fuselaju anterior, din fata pin-la cadru 16, cel posterior, de la cadru 34 pin-la coada precum si pt. ampenajele vertical si orizontal. Sistemele, respectiv combustibil, hidraulic, electric-electronic, tren aterizare si-l facea fiecare pt. el, erau in mare masura asemanatoare. Complicatia era ca desenele de executie se dadeau la "asimilare", adica erau verificate reciproc de parteneri, pt. a nu se produce confuzii textele din desene se scriau cu sabloane, o operatie extrem de anevoioasa si in plus trebuiau traduse in romana, respectiv sirba. Pe fiecare desen se scria "Desenu reprezinta piesa stinga, dreapta este simetrica", sau "Gauri pilot diametru 2,4, conf. LN 9199, gaurile finale se dau in concordanta cu componentele adiacente". Si asta de sute de mii de ori, in doua limbi. Asa se explica nr. f. mare de desenatoare, cred ca erau vro patru la un ing. Azi, aproape ca., datorita calculatoarelor, a disparut aceasta meserie, halele de proiectare fiind domenii cam exclusiv barbatesti. As zice ca e pacat, era mai frumos atunci!
Se muncea f. mult, erau si niste termine stabilite cu sirbii, pt. care se plateau penalizari, era si o mare concurenta "patriotica", care face primu prototipu si primu zbor. Lipsa de experienta isi spunea insa, cuvintu. Erau discutii interminabile daca niturile trebuiesc cotate de la margine, unii ziceau ca marginea e ca pisatu boului, sau de la partea indoita. Nu de putine ori se radea, cu lama de ras, ce a fost scris ieri, se scria nou si a treia zi se repeta ca-n prima zi. Eu fiind mai nou eram aruncat de colo colo, ajunsesem in colectivu de posterior, dupa succesu teribil obtinut cu proiectarea primului cornier, am inceput sa scot detalii. Trebuie spus ca "posterioru", la prototip, era f. complicat, avea derive ventrale, cirlig de acrosare, suporti pt. rachete de decolare, (cred ca suportii erau tutusi in centra), un rezervor de combustibil, introdus f. tirziu, pt. ca nu iesea centraju (echilibru avionului), parasuta de frinare, tubu prelungitor al motoarelor si respectivele elemente parafoc. Am proiectat mai multe piese, mai mici, mai mari.
Directoru Zamfirescu ma cam simpatiza si ma baga in toate chestiile care ardeau, zicea ca sa-l trimitem pe "Calu" ca e mai cilibiu. Nu-mi displacea, pt. ca ma plictiseam repede de un anume subiect si desenatu nu era nici pe departe talentu meu, faceam rapid schite de mina care erau trase-n tus, vorba aia "nu fu tus".
"Cilibilitatea" mea ma va costa prima sanctiune meritata si o salba de deplasari prin tara.
In episodu urmator, "ma pis pe desenele tale", primu orgasm de proiectant, nea Manole.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
comentati