Un comic american, Bob
Hope, atunci cind s-a adresat dezamagitului popor american care aflase de primul satelit Sputnik, a spus „E f. simplu, nemtii lor sunt mai buni decit nemtii nostrii“. In
realitate ar fi trebuit sa spuna, Rusii au mai multi nemti decit noi.
Operatiunea Overcast
a fost un proiect secret al USA la sfirsitul ww2, cu scopul de a recruta
tehnicieni si oameni de stiinta germani, pt. a-si asigura know how acestora si a
evita ca acestia sa fie luati de rusi, sau de altii.
Sub codul Paperclip
este cunoscuta operatiunea prin care s-a facut transferul prizonierilor de
razboi si a civililor in USA, cei mai multi dintre ei oameni de stiinta, sau experti din industrie. Mai tirziu acest cod a fost folosit si pentru
incetatenirea acestora in America. Departamentul Joint Chiefs of Staff a emis un
document secret la data de 6 iulie 1945 care reglementa aceasta operatiune. Totul
era pe fondul unor mari greseli facute in trecut de America, la presiunea unor
pacifisti, atunci cind, dupa ww1, a demobilizat o parte din armata si a frinat
cercetarile in domeniul militar. Americanii erau constienti ca, pe de o parte, tehnica
militara se dezvolta in URSSul lui Stalin si, pe de alta parte, aliatii au
ramas in urma in anumite domenii ale tehnici militare, cum ar fi domeniul
avioanelor cu reactie, al rachetelor etc.
Initial s-a limitat
numarul oamenilor de stiinta la 450, care ar fi ramas in USA numai 6 luni, fara
familie. In acest contingent nu ar fi trebuit sa se afle nazisti recunoscuti.
In 1946 a fost clar insa, ca acestia vor ramine o perioada mai lunga, si chiar
si regulile legate de considerarea ca nazisti a membrilor partidului nazist
NSDAP, sau SS, au fost cumva mai largite, pentru a justifica prezenta lui Wernher
von Braun. De fapt criteriul „nazi“ a ajuns sa joace un rol secundar,
importanta era calificarea si competenta subiectilor.
Prima grupa a fost
transportata in USA in vara 45. Trebuiau sa fie 100, dar au fost 127. Grupul era
format in jurul lui von Braun, care in iarna lui 45/46 fusese (de)tinut in Bad
Kissingen (Germania) in hotelul Wittelsbacher Hof si care a fost trimis in USA
la inceputul anului 1946. Von Braun avusese inspiratia sa se predea americanilor cu citeva zile inainte de terminarea razboiului. Mai tirziu va spune: "Am pierdut doua razboaie, a treia oara vreau sa fiu de partea invingatorilor". In hotel erau strinsi peste 120 de experti nemti, se spune
ca era mare bataie pe savanti si desi hotelul era pazit de americani, totusi,
doi francezi au reusit sa intre in hotel sa bata din usa-n usa si sa reuseasca
sa recruteze citiva nemti. Englezii, care avusesera o experienta trista cu
bombardamentele V2, nu s-au aruncat la specialistii in rachete, nu ar fi fost acceptati de populatie, (in
Peenemunde erau in numar de cca. 5000), si s-au limitat numai la citiva specialisti in
submarine si avioane.
Mai tirziu s-a hotarit
se se mareasca numarul la 1000, printr-un document semnat de presedintele Truman
la 24 septembrie 1946. Populatia americana a protestat impotriva aducerii
nemtilor pe pamint american. Americanii reusisera deja sa transporte in USA rachetele
V2, aflate in diferite stadii de fabricatie, de la Peenemünde, care de fapt erau
in zona sovietica. Sediul cercetarii rachetelor a fost in Fort Bliss (Texas) si
White Sands (New Mexico). Intre 46 si 51 au fost lansate 66 de rachete V2.
Nota: la programul rachetelor a lucrat si Hermann Oberth, intre 55-58, nascut la Sighisoara,
chemat de von Braun, care i-a fost elev.
Echipa lui von Braun, (al saptelea din dreapta) la Fort Bliss |
Concurenta era enorma.
Americanii reusisera sa ia toata fabrica subterana din Thüringen, desi era aflata in zona
sovietica.
De fapt au existat mai multe programe de recrutare a specialistilor germani:
Nota: interesant cum se misca ampenajul orizontal dupa aripa, aripa jos, ampenaj sus, aripa mijloc, ampenaj jumate T, aripa sus, ampenaj in T. In acest context ar fi interesant de povestit istoria aripii in sageata, dar nu as vrea sa ma afund prea mult in detalii tehnice, ca nu as termina niciodata.
Strategia rusilor diferea de cea americana. Rusii ii puneau pe nemti doar la proiectare de detaliu, pina obtineau toate informatiile de la ei, in timp ce americanii le dadeau si sarcini de conceptie, management.
De fapt au existat mai multe programe de recrutare a specialistilor germani:
·
T-Force- program comun englez american
·
TICOM
(cryptography)
·
Operation
Osoaviakhim - programul rusesc.
Francezii au ramas cu buza umflata deoarece zona lor era curatata deja
de americani, de tot ce ar fi insemnat tehnica sau stiinta. Paralel cu
americanii, rusii au folosit alta metoda. Initial au deportat pur si simplu
citiva care le-au cazut in mina. Au vazut ca nu au mare succes cu strategia
aceasta. Deci au schimbat tactica, au realizat locuri de munca pt. inginerii
nemti, someri si infometati, in Berlin, Leipzig si Dessau. In toamna lui 45
lucrau cca. 5000 de specialisti in zona ocupata de rusi. La 22 Octombrie,
dimineata devreme, pur si simplu au fost arestati, impreuna cu familiile lor si
peste 15000 de oameni au fost trimsi in URSS. Printre acestia au fost si
personalitati cunoscute in domeniul rachetelor, printre care si Helmut Gröttrup,
asistentul lui von Braun si aerodinamicianul Werner Albring. Dupa alte surse, rusii au reusit, in
total, sa ia in jur de 2000 de specialisti nemti. Picant e ca-n razboiul din
Corea, in 1950, s-au luptat F-86 Sabre contra MIG-15, avioane care semanau destul de mult. Ambele avioane aveau chiar acelasi profil aerodinamic, luat de
la ME 262. Mig 15 |
Pulqui |
Nota: interesant cum se misca ampenajul orizontal dupa aripa, aripa jos, ampenaj sus, aripa mijloc, ampenaj jumate T, aripa sus, ampenaj in T. In acest context ar fi interesant de povestit istoria aripii in sageata, dar nu as vrea sa ma afund prea mult in detalii tehnice, ca nu as termina niciodata.
Strategia rusilor diferea de cea americana. Rusii ii puneau pe nemti doar la proiectare de detaliu, pina obtineau toate informatiile de la ei, in timp ce americanii le dadeau si sarcini de conceptie, management.
USA a preluat toate
patentele nemtesti. Se estimeaza ca valoarea acestora ar fi fost de 10 miliarde
(1945) dolari. Ca o comparatie, intreg programul Marshall, intre 48-52, a costat
13 miliarde.
Dar si alte tari
vroiau o bucata din cascaval. Willy Messerschmidtt a ajuns, cu citiva din echipa
lui si cu un geamantan de ozalide, in Spania lui Franco. Mai ales cei care nu
erau denazificati au plecat in Argentina. In Argentina a ajuns si ing. sef de la
Focke-Wulff, Kurt Tank. Asa s-a construit in Argentina avionul „Pulqui“. Tank s-a mutat, mai tirziu, in India unde a construit Hindustan HF 24.
Egiptul a devenit si
el un centru de adunare al nazistilor. In 1951 Generalul Wilhelm Fahrmbacher a
ajuns acolo impreuna cu o echipa de 67 de specialisti. Cei adunati in Egipt erau bucurosi sa construiasca arme impotriva evreilor. Citiva dintre ei si-au pierdut viata in atentate puse la cale de evrei.
Americanii au pornit un nou program „Safehaven“, cu scopul de a impiedica
emigratia expertilor nemti in tari ca Spania sau Argentina.
P.S. In Romania s-a rezolvat problema specialistilor mai simplu, cei care nu au reusit sa plece au fost bagati in inchisoare.
***********************************
P.S. In Romania s-a rezolvat problema specialistilor mai simplu, cei care nu au reusit sa plece au fost bagati in inchisoare.
***********************************
Cindva, dupa 1990,
intr-o vara caniculara, intr-un aeroport din Bucuresti aterizeaza un avion din
USA. Din avion coboara Mike, un american de vro 50 de ani, in blugi, insotit de
sotia lui, o bruneta originara din Romania. Mike detinea o firma de aviatie in
California, specializata in echiparea avioanelor in bussines class. De fapt
cumpara avioane de transport „la rosu“, adica fara mobilier interior si le
echipa la cererea unora cu bani. Firma mergea f. bine, dar avea o acuta lipsa de
specialisti.
Dupa ce s-a racorit
in pic, Mike cu sotia au mers la un restaurant in zona Baneasa, unde s-au
intilnit cu Stefan, nume schimbat de redactie. Stefan lucra la IRMA, avusese o
functie cumva de conducere, firma care construise Rombac. Din vorba-n vorba Stefan
ii face o lista de 10-15 specialisti de la IRMA. In urmatoarele zile Mike si
sotia se intilneste cu fiecare din cei din lista si alege vro 8. Toti cunosteau
f. bine lb engleza si erau certificati de englezi. Pleaca in America si de
acolo le trimite celor 8 toate documentele necesare, pt a lucra un timp la firma
lui. Cei 8 ajung in America unde sunt tratati dumnezeieste. Platiti f. bine, printre altele fac
o excursie, pe banii firmei, cu un avion de afaceri, peste Marele Canion, la joasa inaltime.
La terminarea contractului, de fapt a fost doar o testare, cei 8 s-au intors acasa. Dupa un timp insa, unul dintre ei, doar unu, a fost din nou chemat, de data asta cu familia. A fost primit cu onoruri, luat cu Lear Jet, aterizat pe pista firmei, i s-a oferit casa si tot acolo mai e si acum.
Din declaratia lui Teodor Zanfirescu, din cartea "Povestea mea printre avioane" de Nicoleta Bichescu si Ionut Tomescu, fost dir proiect 93, director CNIAR si dir IRMA "... la Baneasa, pentru BAC 1-11 eram singurii din Europa care mai lucram cu tolii originali britanici. Dupa Revolutie, 600 de salariati numai de la Baneasa, scoliti de British Aerospace, au fost angajati de firma "Bombardier".
La terminarea contractului, de fapt a fost doar o testare, cei 8 s-au intors acasa. Dupa un timp insa, unul dintre ei, doar unu, a fost din nou chemat, de data asta cu familia. A fost primit cu onoruri, luat cu Lear Jet, aterizat pe pista firmei, i s-a oferit casa si tot acolo mai e si acum.
Din declaratia lui Teodor Zanfirescu, din cartea "Povestea mea printre avioane" de Nicoleta Bichescu si Ionut Tomescu, fost dir proiect 93, director CNIAR si dir IRMA "... la Baneasa, pentru BAC 1-11 eram singurii din Europa care mai lucram cu tolii originali britanici. Dupa Revolutie, 600 de salariati numai de la Baneasa, scoliti de British Aerospace, au fost angajati de firma "Bombardier".
Va urma.
Sovieticii erau înaintea americanilor în ce privește rachetele, dovada sunt Katiușele utilizate în război. Serghei Korolev&Co știau deja cu ce se mănâncă, așa că i-au folosit pe nemți doar ca pe un fel de consultanți, doar pentru a-i stoarce de idei și soluții.
RăspundețiȘtergereInteresant este reversul, un canadian Beverley Shenstone a lucrat pentru nemți înainte de război, învățând meserie de la ei, apoi ajuns în Anglia, a fost cooptat în echipa care a proiectat Supermarine Spitfire, proiectând aripa eliptică a avionului care i-a cotonogit pe nemți în bătălia pentru Anglia.
https://www.thedailybeast.com/the-spy-behind-the-plane-that-saved-britain
Multumesc de info.
ȘtergereDespre Spitfire am scris si in cartea mea.
Toata lumea avea unfel sau altul de Katiuse (unele dintrecele nemtesti se numeau Nebel Baterie). In toate filmele documentare din Pacific se vad Ktiusele americane care trag de pe trnsportoarele de trupe. Cit despre Katiuse nu ma-si mira sa fie furate dela nemti sau americani.
RăspundețiȘtergereMos Grigore
@ Mos Grigore: sanatate sa fie, ca in rest rachete toti au avut , si nemtzii, si americanii , ba chair si englezii ( e.g. Calliope, , Land Mattress) https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rocket_artillery
RăspundețiȘtergere